Zbiory online

Kaczeńce

Informacje o obiekcie:

Dział / Kategoria:Malarstwo i rzeźba
Typ obiektu:Obraz
Datowanie:1895
Autor:Stanisław Wyspiański (1869-1907)
Miejsce powstania lub znalezienia:Polska
Technika:pastel
Material:papier
Wymiary:40 x 92 cm
Nr inwentarzowy:MNKi/M/49

Pastel przedstawiający stylizowane kwiaty kaczeńców. Od strony lewej od dołu widoczna gruba łodyga biegnąca po przekątnej w górę, z niej wyrastają mniejsze łodygi z kwiatami w kolorze żółtym, liście o kształcie serduszkowatym w kolorze różnych odcieni zieleni oraz rozwijające się młode pąki kwiatowe. Wzdłuż głównej łodygi widoczna wąska linia, biegnąca łukowato od dołu w prawą stronę, urywając się przy końcu kartonu.

Praca ta jest szkicem jakiejś większej całości. Jest to część projektu do polichromii dla kościoła Franciszkanów w Krakowie, nad którymi pracował od maja do listopada 1895 roku. Wykonał dla braci zakonnych m.in. kartony przedstawiające kwiaty, głównie rodzime, takie jak bratki, nasturcje czy właśnie kaczeńce. Projektów wszystkich jednak nie dokończył gdyż Franciszkanie przerwali prace ze względu na ich zbytnią nowatorskość i z tego powodu wiele jego prac pozostało tylko w formie szkiców pastelowych.

Praca ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach jest bardzo podobna pod względem stylu do tych kwiatów, które zdążyły zostać zrealizowane i możliwe że była jednym z projektów przeznaczonych do realizacji.

Przedstawienia kwiatów nie były czymś niezwykłym w twórczości Stanisława Wyspiańskiego. Artysta niemal przez całą twórczość wykonuje liczne szkice kwiatów i roślin, zwłaszcza polskich, który zbierze się na tzw. Zielnik. Pracę tą zamierzał wydać pt. Studium roślin stylizowanych a materiałów dla celów zdobnictwa dekoracyjnego, ale niestety nie pozwoliła mu na to jego przedwczesna śmierć. Potoczna nazwa Zielnik to nic innego jak szkicownik artysty zapełniany latami rysunkami kwiatów, roślin leśnych, łąkowych, bagiennych oraz wodnych, wśród których były też i chwasty. Pod każdym rysunkiem znajdowała się odręczna notatka artysty opisująca daną roślinę czy kwiat. Szkice te wykorzystywał później często przy realizacji innych dzieł.