Zbiory online

Żebrak (studium do obrazu Dziady na odpuście przed katedrą św. Jura we Lwowie)

Informacje o obiekcie:

Dział / Kategoria:Malarstwo i rzeźba
Typ obiektu:Obraz
Datowanie:ok. 1907 r.
Autor:Fryderyk Pautsch
Miejsce powstania lub znalezienia:Polska
Technika:olej
Material:płótno
Wymiary:90 x 64 cm
Nr inwentarzowy:MNKi/M/111

Postać siedzącego mężczyzny widzianego od góry, ukazany w momencie odwrócenia się do widza, widoczna w tle część nóg oraz biodra. Mężczyzna zajmuje niemal całą powierzchnię płótna. Głowa skierowana do góry, w stronę widza, twarz serdeczna, roześmiana, duża broda, szeroki nos, oczy przymknięte z powodu padających na mężczyznę promieni słonecznych. Ubrany jest w rozpiętą luźną białą koszulę, na piersi widoczny niewielki drewniany krzyżyk zawieszony na rzemyku. Prawa ręka wyciągnięta w górę, do przodu, w stronę widza, lewą rękę trzyma na ziemi podtrzymując ciężar ciała. Przed mężczyzną, na pierwszym planie leży odwrócony kapelusz.

Obraz namalowany bardzo ekspresyjnie, szerokimi pociągnięciami pędzla, kolorystyka obrazu żywa, przewaga bieli, brązów, zieleni. Światło pada z lewej strony, od góry.

Przedstawienie proszącego o jałmużnę człowieka jest studium do większej kompozycji, którą artysta zrealizował, mianowicie do obrazu Dziady na odpuście przed katedrą św. Jura we Lwowie. Postać z naszego obrazu znajduje się po lewej na pierwszym planie w wyżej wymienionym obrazie (postać na większej kompozycji ma dodatkowo ryngraf z przedstawieniem Matki Boskiej na piersi).

Szkic ten powstał we Lwowie, gdzie Fryderyk Pautsch osiadł po powrocie ze stypendium w Paryżu w latach 1905-06).