Zbiory online

Obszar koncentrujący

Informacje o obiekcie:

Dział / Kategoria:Sztuka współczesna
Typ obiektu:Obraz
Datowanie:1976-1977
Autor:Jan Berdyszak (Ur. 1934)
Miejsce powstania lub znalezienia:Polska
Technika:akryl
Material:deska
Wymiary:70,3 x 70,3 cm
Nr inwentarzowy:MNKi-W-14

Studia w PWSSP w Poznaniu (rzeźba) u Bazylego Wojtowicza, dyplom 1958, wykładowca tamże, liczne rysunki (szkicowniki) i prace graficzne, gipsoryty, eseista, zainteresowania filozofią średniowieczną i dalekowschodnią, w 1962 porzuca tradycyjny blejtram, w 1965 wykonuje pierwszy obraz z przebiciem na wylot, w latach 1970. aranżuje wielkie widowiska masowe z użyciem światła, przez lata ścisłe związki z teatrem (także lalkowym i operowym) - ostatnio twórca warsztatów plastyczno-teatralnych (ruch teatrów poszukujących), doceniany za granicą, twórca przestrzennych, przezroczystych kompozycji ze szkła, na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku 1975. Charakterystyczna praca z już klasycznego okresu twórczości autora, mocno osadzona w awangardowych poszukiwaniach artystów na całym świecie, na pograniczu minimal-artu i sztuki konceptualnej. Mimo mocnej podbudowy filozoficznej, którą zawsze opatruje swoje prace, Berdyszak zdołał wypracować sobie indywidualny styl wyrazu artystycznego - bardzo staranna forma w połączeniu z doskonale dobraną barwą (duży talent kolorystyczny autora), co nie jest częste, jeśli chodzi o sztukę tak jawnie akcentującą konceptualne przesłanie: „Prawda, która się jawi bez miejsc pustych, albo w której takich nie odnajdujemy - nie warta jest zainteresowania. (...) Braki - wycięcia w obrazach muszę obdarzyć analogicznie treścią fundamentalną, a nie tylko plastyczną. Marzę o przedmiotach zupełnie niezłożonych, a właściwie o miejscach po przedmiotach jako konstrukcji plastycznej. (...) To nie o gry z przestrzenią mi chodzi - tylko, aby przestrzeń wprząść do wypowiadania się i do samomówienia. (...) Tylko kontekst pustki może ujawnić wartości pełne, zarówno w sztuce, jak i w życiu, tak jak bezsensowność wyłania sensy. (...) Może do najważniejszych zadań sztuki obecnie należy wyznaczanie i obrona miejsca pustego dla mentalnej inicjatywy indywiduum ludzkiego.”