Zbiory online

Martwa natura z pieskiem

Informacje o obiekcie:

Dział / Oddział:Sztuka współczesna
Typ obiektu:Obraz
Datowanie:1925 około
Autor:Zygmunt Waliszewski (1897-1936)
Technika:olej
Materiał:tektura
Wymiary:52,5 x 39 cm
Nr inwentarzowy:MNKi-W-1094

Jeden z najbardziej utalentowanych malarzy w historii sztuki polskiej, bardzo wcześnie rozkwitły (i równie wcześnie zmarły), uczył się w gruzińskim Tbilisi, poznał kolorowe i soczyste malarstwo rosyjskie oraz impresjonistyczne i awangardowe zachodnie w sławnych zbiorach Szczukina i Morozowa w Moskwie, rosyjski futuryzm, zbliżył się do modernistycznego Miru Iskusstwa, a jednocześnie studiował renesansowe, barokowe i romantyczne prace Veronese’a, Velazqueza, Tycjana, Chardina, Goyi, Delacroix i innych. Kontynuował studia w krakowskiej ASP u Wojciecha Weisaa, a potem Józefa Pankiewicza wraz z kolegami kapistami. Tematyka jego prac była niezwykle różnorodna w duchu wielkich malarzy przeszłości, ale ze znajomością wielkich nowoczesnych takich jak Van Gogh, Cézanne, Matisse. Tryskał energią pomimo amputacji nóg w wyniku choroby Buergera (zapalenie tętnic u młodych mężczyzn palących papierosy) w czasie pobytu we Francji w latach 1920.- słynne są jego Uczty. Zajmował się także dekoracją wnętrz publicznych, malował ofiarnie do omdlenia plafony wawelskie, stworzył masę rysunków i szkiców.

Bardzo piękny i wyciszony przykład malarskiej maestrii jednego z najważniejszych polskich kolorystów. Osobista tragedia młodo zmarłego artysty nie miała żadnego wpływu na jego buchające radością życia obrazy, w których połączył soczysty kolor szkoły rosyjskiej i francuskiej. Piesek Waliszewskiego dobrze komponuje się na stałej galerii muzeum z pieskiem kapistowskiego kolegi Józefa Czapskiego, ale przy tym porównaniu bardziej wybija się niezwykły talent artysty.

Obraz prezentowany na Stałej Galerii MNKi, czasowo pokazany w m. inn. Muzeach Narodowych w Krakowie, Warszawie i Poznaniu w 1996 i 1999.