Zbiory online

Wazonik z pejzażem wodnym

Informacje o obiekcie:

Dział / Oddział:Rzemiosło artystyczne
Typ obiektu:Naczynie
Datowanie:1900-1904
Autor:Gallé Émile
Miejsce powstania lub znalezienia:Francja, Nancy
Technika:powlekanie, trawienie, matowanie, szlifowanie, pol
Materiał:szkło zamącone, szkło kolorowe
Wymiary:wys.18,2;śr.stopy.6,8; szer.wyl. 3,6; gł.wyl. 2,9
Nr inwentarzowy:MNKi/R/449
Wytwórnia:Firma Emilé Gallé

 Émile Gallé (1846 – 1904), francuski artysta tworzący głównie w stylu secesji, z projektowaniem i produkcją wyrobów rzemiosła artystycznego miał styczność już od najmłodszych lat. W zakładach należących do ojca poznawał techniki wytwarzania ceramiki i zdobienia szkła. Wcześnie też zaczął samodzielnie wykonywać dla rodzinnej firmy projekty dekoracji. Galle był twórcą wszechstronnie wykształconym. Studiował w Weimarze, uczęszczając na wykłady z filozofii i historii sztuki, zajmował się rzeźbą i rysunkiem. Przede wszystkim jednak interesowała go zoologia i botanika. Wiedzę o nich zdobywał nie tylko w uczelnianych murach, ale także podczas wędrówek do ogrodów botanicznych, do lasów i na łąki. Tam obserwował świat roślin, które następnie stały się inspiracją dla wielu projektów form szklanych wyrobów oraz zdobiących je motywów. Dekoracje przedstawiające całe krajobrazy na wyrobach firmy Gallé zdarzały się niezwykle rzadko.

W zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach znajdują się dwa niewielkich rozmiarów wazony z wytwórni Émile Gallé, dekorowane motywami krajobrazowymi. Na większym z nich – osadzonym na szerokiej stopie, z rozszerzającym się ku górze frontalnie spłaszczonym korpusem – widnieje pejzaż wodny. U dołu kompozycji znajduje się nieduży, otoczony roślinnością akwen. Przedstawione z prawej strony smukłe, pnące się przez całą wysokość wazonu drzewo okala kompozycję z boku i od góry. Skontrastowanie powierzchni wypełnionej i pustej, asymetryczny sposób umiejscowienia drzewa, a także to, jak zostało przedstawione – wąski pień zwieńczony mocno wystrzępioną, rozciągniętą koroną otaczający pustą przestrzeń nad wodą - przywodzi na myśl rośliny i kompozycje na japońskich drzeworytach. Sztuka Dalekiego Wschodu nie była artyście obca. Miał okazję zapoznać się z nią podczas podróży do Londynu, zwiedzając tamtejsze muzea. Często też stykał się z nią we Francji, zwłaszcza ze sztuką japońską, która szeroko oddziaływała na secesję, stając się nie tylko skarbnicą gotowych do wykorzystania motywów, ale i rozwiązań estetycznych. W przypadku znajomości sztuki japońskiej przez Gallé nie bez znaczenia była też przyjaźń ze studiującym we Francji Tokuso Takasimą, japońskim botanikiem i malarzem.

 

Ekspozycja stała, Galeria Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej.