Obiekt tygodnia

Kuszenie św. Antoniego

Wiesław Szamborski (ur. 1941)
1978, sygn. i opis autorski na odwrocie na wzorzystym płótnie z motywem kwiatów: WIESŁAW SZAMBORSKI / „KUSZENIE ANTONIEGO”
akryl płótno
120,6 x 113,5 cm
MNKi/W/1329

Bibl.: Wiesław Szamborski Malarstwo Painting Nestorzy Akademii / Nestors of the Academy, red. / edited by J. Dąbrowski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie / Academy of Fine Arts in Warsaw 2011, nr 091, il., s. 129

 

Wiesław Szamborski urodził się w Skarżysku-Kamiennej w obecnym woj. świętokrzyskim, studiował w SGPiS 1959–1960 i ASP 1960–1966 w Warszawie (pracownia m.in. Michała Byliny, dyplom 1966). Przez wiele lat współpracował i wystawiał z Markiem Sapettą, od 1968 wykłada na macierzystej uczelni, od 1996 profesor zwyczajny, w latach 80. aktywnie uczestniczył w Ruchu Kultury Niezależnej. Prace w Muzeach Narodowych w Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu, Muzeum w Bydgoszczy, w kolekcjach prywatnych krajowych i zagranicznych.

Prezentowany obraz Kuszenie św. Antoniego to współczesna wersja niezwykle popularnego tematu w ikonografii chrześcijańskiej, mianowicie kuszenia przez szatana i demony św. Antoniego Pustelnika (Antoni Wielki), egipskiego anachorety i pierwszego mnicha chrześcijańskiego (250–356), którego żywot spisał św. Atanazy Aleksandryjski dając tym asumpt rzeszom twórców do barwnego przedstawiania przez wieki mąk św. Antoniego jako mających swe źródło w pożądliwości i strachu. Święty się nie ugiął, za to jego traumy zainspirowały najwybitniejszych malarzy w historii sztuki, jak choćby Hieronima Boscha, Salvadora Dali czy Maxa Ernsta. Szamborski umiejscawia swoje kuszenie w skrajnie skomercjalizowanym nowoczesnym świecie kolorowych i pożądanych przez większość produktów oraz wdrukowywanych od urodzenia potrzeb, których zaspokojenie stało się warunkiem sine qua non nie tylko przecież kapitalistycznej egzystencji.

Powrót