Dla niepełnosprawnych

Zajęcia edukacyjne dla niepełnosprawnych w Muzeum Dialogu Kultur:

  • w trakcie zajęć uczestnicy zdobywają elementarną wiedzę na temat różnych kultur, narodowości i krajów;
  • w sposób niestereotypowy pokazują obrzędy i zwyczaje różnych narodowości
    i grup etnicznych;
  • przedstawiają historię powstawania wielkich cywilizacji, kształtowania się państw, dzieje dialogu oraz zapoznają z wielkimi religiami świata;
  • przybliżają podstawowe pojęcia antropologiczne, jak kultura, kultura masowa, homogenizacja;
  • pokazują antropologiczny sposób obserwacji otaczającej nas rzeczywistości, obnażają niebezpieczeństwa współczesnej kultury doby środków masowego przekazu, a szczególnie wszechobecnego Internetu;
  • wyjaśniają podstawowe pojęcia dotyczące międzykulturowości, jak dialog, dyskryminacja, stereotyp, uchodźca, imigrant, emancypacja, feminizm mniejszość narodowa, etniczna, subkultury;
  • kształtują postawę otwartości wobec Innych i propagują ideę tolerancji wobec osób o innych poglądach czy narodowości;
  • przedstawiają dzieje i zdobycze cywilizacji: od pradziejów do współczesności;
  • w części plastycznej rozwijają zdolności manualne i wyobraźnię uczestników.

Zajęcia odbywają się w nowoczesnej przestrzeni interaktywnej wystawy stałej oraz w sali edukacyjnej.

 

Rezerwacji zajęć można dokonać telefonicznie 41 344 60 96 oraz e-mailowo dialog@mnki.pl

Maksymalna liczba uczestników:  30 osób

Zajęcia trwają około 1,5 godziny

Prosimy o zgłaszanie grup najpóźniej tydzień przed planowaną wizytą oraz o wcześniejsze informacje w przypadku rezygnacji.

 

ZAJĘCIA EDUKACYJNE

Koszt 5 zł od osoby

 

CYKL ZAJĘĆ: Z DIALOGIEM DOOKOŁA ŚWIATA

KONSPEKT

 

Mroźna, ale czy groźna? Syberia i szamańskie obrzędy

Podczas warsztatów wybierzemy się w podróż w daleką tundrę i tajgę, by poznać Ewenków i Jakutów, posłuchać gardłowego śpiewu szamanów oraz porozmawiać o dawnych zwyczajach rdzennych mieszkańców Syberii.

 
 

Okrąg i kolor – wizyta w Tybecie

Forma mandali wyraża harmonię i porządek w kosmosie. Przyjrzymy się wspólnie kształtom zamkniętym w formie mandali, próbując kolorowym piaskiem odwzorować jej doskonałość. Poznamy również troski i radości Tybetańczyków mieszkających „na dachu świata”.

 
 

Brahma, Wisznu,  Śiwa..., czyli opowieści z Indii

Indie są krajem bardzo zróżnicowanym. Z jednej strony zachwycają mnogością barw, smaków i zapachów, z drugiej zasmucają trudnymi warunkami życia i pracy. Na warsztatach poznamy indyjskie opowieści, dzięki którym będziemy mogli lepiej poznać tę kulturę, wykonamy również piękne, kolorowe rangoli.

 
 

Arigato. Ukłon w stronę Japonii

Kim jest gejsza i ile trwa ceremonia parzenia herbaty? Czy w Tokio ludzie nadal chodzą w kimonach? Czemu zawodnicy sumo tupią przed walką? Czy lody o smaku wodorostów mogą być popularne? Na te i na inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas zajęć o Japonii. Zapoznając się z tradycjami wciąż celebrowanymi w Kraju Kwitnącej Wiśni, wykonamy również pracę malarską odnoszącą się do japońskiej sztuki kaligrafii.

 
 

Czy w igloo jest zimno? – Eskimosi

Zajęcia przybliżają kulturę, zwyczaje i obyczaje jednego z najbardziej egzotycznych ludów świata – Inuitów. Dzieci poznają eskimoską codzienność – tradycyjną i współczesną.

 
 

O naturze w opowieściach Indian z Ameryki Północnej

Minęły już czasy sypiania w tipi i pogoni za dzikimi bizonami, jednak Indianie nadal rozpalają wyobraźnię dzieci na całym świecie. Porozmawiamy o tym, dlaczego rdzenni mieszkańcy Ameryki są wciąż obecni w filmach i obrazach popkultury oraz czego można się od nich nauczyć. Na zakończenie wykonamy ozdoby inspirowane sztuką Indian.

 
 

American Dream - od Waszyngtonu do Teksasu

Współczesne USA są krajem bardzo zróżnicowanym – zarówno pod względem klimatu, jak i kultury. To ze Stanów Zjednoczonych pochodzi twórca Kaczora Donalda i Myszki Miki, popularni superbohaterowie serii Marvel Comics oraz „wynalazca” hamburgera. Podróżując przez ten fascynujący kraj, odwiedzimy zarówno wielkie metropolie, jak i małe urokliwe miasteczka, aby znaleźć odpowiedź na pytanie, czym obecnie jest słynny amerykański sen.
 
 

¡Viva México!

Czy Pierzasty Wąż nadawał się do głaskania? Czy miło było by się spotkać z Dymiącym Zwierciadłem? Czy Alebrijes mieszkające w naszej wyobraźni są straszne? W czasie zajęć zapoznamy się z historią i współczesnością Meksyku, będziemy również wspólnie wykonywać różne dziwaczne postacie, które następnie zajmą się ochroną naszych domów.
 
 

W rytmie brazylijskiej samby

Gdzie możemy znaleźć Głowę Cukru? Czym jest Diabelska Gardziel? Jakie niezwykłe zwierzęta możemy spotkać w Amazonii? Co symbolizują gwiazdy na fladze Brazylii?
Na zajęciach poznacie światową stolicę karnawału i zobaczycie malownicze zakątki Brazylii
 
 

Rytm i dźwięk: opowieści z krajów afrykańskich

Burkina Faso to miejsce skąd pochodzą popularne bębny – djembe. Rwanda jest krajem, w którym opowiada się legendę o nieufnym rolniku, zaś w Egipcie można usłyszeć bardzo ciekawe zagadki, na które mało kto potrafi odpowiedzieć... Czym jeszcze zaskoczą nas kraje Afryki? Przekonamy się, podróżując wzdłuż i wszerz tego kontynentu.

 
 

Punkt i linia – jak Aborygeni widzą świat

Na tych zajęciach przeniesiemy się w przestrzeń zwaną „czasem snu”. To tam mieszkają przodkowie i stamtąd biorą się wszystkie opowieści. Posłuchamy razem dźwięku didgeridoo i zapoznamy się z aborygeńskimi technikami malarskimi. Wykonamy pocztówki z krainy, do której można wejść tylko wtedy, kiedy umie się marzyć.
 
  CYKL ZAJĘĆ: Z DIALOGIEM PRZEZ EUROPĘ  
 

Podróże z Syriuszem (dedykowane głównie przedszkolom i klasom 1–4)

Kim jest Syriusz i dlaczego jest znany w całej Europie? Ile gwiazd jest na fladze Unii Europejskiej? Co oznacza hasło „Jedność w różnorodności”? Czy łatwo jest współpracować różnym krajom tworzącym wspólnotę? Zajęcia przybliżające Unię Europejską.

 
 

Ciao Italia!

Włochy często kojarzą się z pizzą i spaghetti, jednak ten kraj ma znacznie więcej do zaproponowania małym i dużym podróżnikom! Na zajęciach będziemy mieli okazję poznać kilka miejsc wartych odwiedzenia, poznamy się z dobrą czarownicą Befaną oraz poćwiczymy porozumiewanie się za pomocą włoskich gestów.

 
 

Irlandia. Na szczęśliwej wyspie

Kim jest święty Patryk? Dlaczego Irlandia nazywana jest Zieloną Wyspą? Jak wygląda irlandzkie święto duchów – Halloween? Razem przeniesiemy się do świata pięknych krajobrazów, poznamy kulturę Irlandii i wykonamy ozdoby na Dzień Świętego Patryka.

 
 

Tam, gdzie mieszka królowa – podróż do Anglii

Zajęcia zabiorą uczestników w podróż po Zjednoczonym Królestwie. Wpadniemy z wizytą do rodziny  królewskiej, dowiemy się , co wspólnego mają kruki i…Twierdza Tower, a także co jedzą brytyjskie dzieci na śniadanie :) Na koniec zbudujemy także piękny, stary, angielski zamek
 
 

W krainie ręcznika i diduchów – Ukraina

Jak wyglądają haftowane ruszniki i czemu przy stole siada słomiany „dziadek”? Czy lalki bez twarzy naprawdę spełniają życzenia? Co łączy Kielce z Winnicą i jak smakuje barszcz ukraiński? Na wyjątkowych zajęciach dotyczących Ukrainy poznamy tradycje ludowe, nauczymy się malować petrykiwkę oraz wykonamy wspólnie motanki.

 
 

Czarodziejski czaj – bajkowa Rosja

W czasie zajęć dowiemy się do czego służy samowar, jak wygląda rosyjski Kubuś Puchatek i kto dostawał w prezencie jajka Fabergé. Zapoznamy się również z rosyjskimi opowieściami i porozmawiamy o ukrytych w nich morałach. Na zakończenie zajęć wykonamy własne matrioszki.

 
 

„W romskim domu” –W trakcie zajęć dowiemy się jak żyli przodkowie współczesnych Romów i jak dziś wygląda życie romskich dzieci. Jak wygląda dzień w romskim domu
i dlaczego kobiety romskie noszą długie spódnice? Opowiemy o najważniejszych romskich zwyczajach i nauczymy się  słówek z języka romani.

 
  CYKL ZAJĘĆ: Z DIALOGIEM PRZEZ ŚWIĘTA
 
 

Na tropie świąt Bożego Narodzenia

Dlaczego nie wszyscy ubierają choinki? Do czego podczas świąt Bożego Narodzenia przydają się Meksykanom rzodkiewki i dlaczego w Islandii grasuje wtedy drapieżny kot? Na zajęciach poznamy najciekawsze bożonarodzeniowe zwyczaje świąteczne nawet z najodleglejszych zakątków świata.
 
 

Świat na opak, czyli karnawały na świecie

 Dzieci poznają mapę karnawałowych miejsc na świecie oraz najciekawsze parady, bitwy na kwiaty i owoce, maskarady, pochody i charakterystyczne dla wielu krajów maski.

 
 

Podążaj za wielkanocnym zajączkiem

Świąteczny zajączek zaprasza dzieci na wyprawę po świecie. Dowiedz się, kto turla jajka, ubiera wielkanocne kapelusze i gdzie grasują świąteczne wiedźmy.

 
 

Karp w koronie

Czy wszystkie dzieci obchodzą swoje święto 1 czerwca? Gdzie dziewczynki i chłopcy świętują oddzielnie? Czy dzieci mają jakieś prawa i kto je spisał? Zajęcia przybliżające prawa dziecka oraz obchody Dnia Dziecka na świecie.

 
 

A ja wolę moją mamę...

Jak mamy obchodzą swoje święto w różnych krajach na świecie? Co wręczają im  dzieci i czy zawsze dzieje się to 26 maja? Zajęcia przybliżające obchody Dnia Matki.

 
 

Pamiętajmy o przodkach – o obchodach Święta Zmarłych na świecie

Sprawdź, skąd wzięło się Halloween, co jedzą z okazji Dnia Zmarłych meksykańskie dzieci, i gdzie puszcza łódeczki na wodę. Jak wspominają swoich przodków na Filipinach, Ukrainie czy Afryce?

 
  CYKL ZAJĘĆ: DIALOG W PRAKTYCE
 
 

Małe kaczątko uczy akceptacji

Czym ludzie się różnią od siebie, a w czym są podobni? Co zrobić, żeby dogadać się z innymi ludźmi? Jak sprawić, by inni dobrze czuli się w moim towarzystwie? Jak zaakceptować odmienność? Jak wywołać uśmiech na twarzy drugiej osoby? Zajęcia uczące tolerancji i akceptacji wśród dzieci, oparte na motywach baśni Hansa Christiana Andersena Brzydkie Kaczątko.

 
 

Ptaszkowa bajka (przedszkola i klasy 0-1)

Czym jest pokój i dlaczego jest nam potrzebny? Czy można go wywalczyć tylko bronią?  Krótka bajka o ptaszkach budujących wspólne gniazdo przybliża zalety współpracy i akceptacji mimo dzielących różnic oraz podkreśla ich rolę w budowaniu poczucia bezpieczeństwa.

 

 

 

Bohaterowie codzienności. O niepełnosprawnościach i ich przekraczaniu

Jakbym się czuł/a będąc osobą głuchą? Czy potrafię odnaleźć się w świecie, w którym nie mogę już używać oczu? Jak funkcjonuje osoba niepełnosprawna intelektualnie, a jak to jest poruszać się na wózku?  Dzieci, wykonując rożne ćwiczenia, poczują się przez chwilę tak, jakby same były niepełnosprawne, dzięki czemu poznają różne sposoby komunikacji i funkcjonowania w przestrzeni. Zajęcia pomogą im lepiej zrozumieć potrzeby osób o różnym stopniu sprawności.

 
 

CYKL ZAJĘĆ: Z DIALOGIEM W DAWNE DZIEJE

Proponowane zajęcia powstały z myślą o rozwijaniu zainteresowania przeszłością człowieka na podstawie źródeł archeologicznych. Uczestnicy warsztatów oglądają zabytki prezentowane na wystawie Pradzieje i wczesne średniowiecze Ponidzia i Wiślicy i na ich podstawie poznają życie człowieka w przedstawionych epokach.

 
 

Archeolog – rekonstruktor przeszłości
W trakcie warsztatów uczestnicy, wcielając się w archeologów, wezmą udział w wykopaliskach. Poznają profesjonalne narzędzia i przybory, które każdy archeolog musi przygotować przed przystąpieniem do pracy. Po odnalezieniu zakopanych w piaskownicach oryginalnych eksponatów, sporządzą ich dokumentację. Na podstawie odkrytych obiektów poznają życie i kulturę dawnych mieszkańców ziemi świętokrzyskiej.

 
   CYKL ZAJĘĆ: DIALOG I CYWILIZACJA  
 

Potomkowie faraonów i zagadki Sfinksa – Egipt

Godzinna wyprawa w czasie i przestrzeni do krainy faraonów, sfinksów i piramid. Dzieci poznają najważniejsze odkrycia archeologów i specyfikę ich pracy – odkrywanie tajemnic cywilizacji ukrytych pod warstwami ziemi czy piasku. Dowiadują się do czego służyły piramidy i jak je budowano, poznają sarkofagi, mumie i święte zwierzęta starożytnego Egiptu.

 
 

Demokracja na Olimpie – Grecja

Co zawdzięczamy starożytnym Grekom? Czy demokracja to najdoskonalszy ustrój? Czym charakteryzował się grecki teatr, architektura i sztuka? Jakie pozostałości po tamtej cywilizacji można nadal zobaczyć w Grecji i jaki miały wpływ na kulturę Europy?

 
 

W cieniu Wezuwiusza – Rzym

Jak żyło się w starożytnym Rzymie? Co Rzymianie ściągnęli od Greków, a w czym byli od nich lepsi? Dzieci poznają specyfikę kultury rzymskiej na podstawie pozostałych współcześnie zabytków, zwłaszcza miast leżących u podnóża Wezuwiusza: Pompejów
i Herakulanum.

 
 

CYKL ZAJĘĆ: DIALOG I CYWILIZACJA

 
 

Wielcy Zdobywcy

Kto był nauczycielem Aleksandra Wielkiego? Ile ludów podbił Czyngis-Chan? Po co Kortez wyruszył do Meksyku? Czy zima pokonała Napoleona? Zajęcia przybliżają historię wielkich przywódców oraz ich wpływu na losy świata.

 
 

Wielokulturowe Imperia

W których imperiach „nie zachodziło słońce”? Jak Rosjanie przyłączyli Syberię? Dlaczego w Ameryce Południowej dominuje język hiszpański, a w USA mówi się po angielsku? Co było perłą w koronie imperium brytyjskiego? Czym był kolonializm? Uczestnicy poznają historie związane z wielkimi mocarstwami, oraz ich wpływ na współczesny świat.

 
 

Kurs na prawo jazdy  (zajęcia dla uczniów szkół podstawowych)

Wystawa modeli pojazdów z kolekcji Sławoja Gwiazdowskiego jest wyjątkową okazją do obejrzenia w jednym miejscu ponad 200 miniatur samochodów z całego świata. Uczniowie zobaczą pierwszy samochód, najsłynniejsze auto seryjne, luksusowe limuzyny, takich marek jak: Rolls-Royce, Mercedes–Benz, Bugatti, Cadillac, Packard, Duesenberg, Lincoln. W drugiej części zajęć uczniowie podczas pracy z ramkami „Logico – myślę i analizuję” przeniosą się na ulice miast, by zapoznać się z przepisami ruchu drogowego. Każdy uczestnik zajęć otrzyma od nas zawieszkę odblaskową, bo wasze  bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze.

 

 

 

CYKL ZAJĘĆ: DIALOG I WIELKIE RELIGIE ŚWIATA

Konspekt
 

Judaizm – w kręgu Tory i Talmudu

Czym różnią się pokarmy dozwolone (koszerne) od zakazanych (,,nieczystych”) i dlaczego sobota jest dla Żydów dniem świętym? Na jakie odłamy dzieli się współcześnie judaizm? Jak świętują dzisiejsi Żydzi? Zachęcamy do zapoznania się z jedną z najstarszych religii świata.

 
 

Chrześcijaństwo – uczniowie Nowego Testamentu

Czy chrześcijaństwo to tylko katolicyzm? Czy krzyż wszędzie wygląda tak samo? Czy chrześcijańskie święta obchodzi się w podobny sposób na całym świecie? Jak wygląda Matka Boska w Kenii, a jak w Japonii? Na zajęciach będzie można przekonać się, jak wiele różnych „barw” ma wiara w jednego Boga.

 
 

Islam – śpiew muezina

Dlaczego każdy muzułmanin powinien raz w życiu odwiedzić Mekkę? Czym w kulturze Islamu jest szahada i hilal? Do czego nawołuje wiernych pieśń muezina? W trakcie spotkania poznamy podstawowe informacje na temat islamu, będzie można także poćwiczyć wschodnią kaligrafię oraz sztukę tworzenia mozaiki.

 
 

Krąg życia – w świecie hinduizmu i buddyzmu

Czy po śmierci można powrócić na Ziemię raz jeszcze, tylko że w innym wcieleniu? Jak długo buddyjscy mnisi potrafią medytować? Czy kąpiel w Gangesie może oczyścić nie tylko ciało, ale i duszę? W czasie podróży przez Indie, Bangladesz, Nepal i Tybet dowiemy się, czym dla wyznawców religii Dalekiego Wschodu jest sansara i jak się z niej wyzwolić.

 
  CYKL ZAJĘĆ: DIALOG W KULTURZE  
 

Duże Ka, małe ka – czym zajmuje się antropologia, co to jest kultura

Młodzież poznaje warsztat pracy antropologa kulturowego. Dowiaduje się, czym interesują się antropologowie, poznaje specyfikę badań terenowych, a także nazwiska najsłynniejszych antropologów i teorie badań. Zajęcia przybliżają antropologiczną definicję kultury jako wszelkich przejawów działalności człowieka, wyjaśniają pojęcie kultury masowej i uczą antropologicznych obserwacji codzienności.

 
 

Dogadajmy się – co zrobić, aby się dobrze porozumieć

Czym jest dialog i z jakich kanałów komunikacyjnych się składa? Czego potrzeba, aby móc się porozumieć i czy na pewno to, co mówimy jest dobrze zrozumiane przez naszych odbiorców? Zajęcia o charakterze warsztatowym pokazują możliwości dialogu i rolę czynników pozawerbalnych, tj. przestrzeni, miejsca, intonacji czy mowy ciała, w komunikacji.

 
 

 Kulturalny hamburger

Co poza hamburgerem zawdzięczamy McDonaldowi i telewizji? Jak zmienił nas Internet i telefony komórkowe? Zajęcia poświęcone ciekawym aspektom współczesnej kultury m.in. homogenizacji, globalizacji. W części praktycznej młodzież analizuje współczesne przejawy kultury masowej: okładki książek, programy telewizyjne, filmy, muzykę, reklamy czy serwisy społecznościowe

 
 

Kup pan cegłę, czyli po co są reklamy?

Czy chodzi tylko o sprzedaż towarów, czy bardziej o sprzedaż stylu życia? Czy reklama mieści się w pojęciu sztuki, czy jest tylko marketingowym narzędziem zwiększającym sprzedaż? Antropologiczna analiza współczesnych reklam jako przejawu kultury masowej, obnażająca techniki marketingowe oraz ich wpływ na zmianę współczesnego społeczeństwa.

 
  CYKL ZAJĘĆ: W DIALOGU...  
 

Kielce wielu kultur

Zajęcia w plenerze – spacer śladami ewangelików, Rosjan, Żydów, Ormian i Romów zamieszkujących XIX-wieczne, XX-wieczne i współczesne Kielce. Zajęcia mają przybliżyć wielokulturową historię naszego miasta, biografie jej mieszkańców – przedstawicieli innych kultur oraz najsłynniejsze zabytki Kielc, które znajdują się na trasie spaceru. 

 
 

Inność oswojona

Skąd bierze się dyskryminacja i do czego prowadzi? Zajęcia o charakterze warsztatowym pokazują przyczyny i skutki postaw nietolerancyjnych w codziennym życiu, miejsce stereotypów, skrótów myślowych i szablonów zachowań w stosunku do przedstawicieli innych kultur.

 
 

ABC praw człowieka

Tortury, wyroki śmierci, nieuzasadnione więzienie ludzi, cenzura i prześladowania – współczesny świat często i ochoczo łamie podstawowe prawa człowieka. Czy dzieje się to także w Polsce, czy dotyczy jedynie egzotycznych miejsc? Czym są prawa człowieka? Kto
i dlaczego je wymyślił i kto stoi na ich straży?

 
 

Od emancypantek do współczesnych feministek

O co walczyły pierwsze emancypantki? Jaka jest rola kobiet i ich wizerunek na świecie? Podczas zajęć poznamy w skrócie historie feminizmu na świecie i w Polsce, współczesne odłamy feminizmu, postulaty współczesnych feministek.

 
 

Z dziennika uchodźcy

Zajęcia przygotowane na podstawie raportu Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców. Podczas spotkania spróbujemy obalić stereotypowe postrzeganie ludzi uciekających ze swoich krajów, postaramy się też wczuć w rolę osoby, która w obawie przed śmiercią w popłochu opuszcza swój dom.

 
 

Hejt i mowa nienawiści – współczesne granice i zagrożenia

Czy wolność słowa ma swoje granice? Czym jest popularny hejt i czy świadczy o odwadze? Zajęcia przybliżające genezę mowy nienawiści oraz osobiste, prawne i społeczne konsekwencje jej używania.

 
 

Szanuję, nie dyskryminuję

Jak traktować innych, by ich nie krzywdzić? Propedeutyka wiedzy o dyskryminacji, mechanizmów jej wprowadzania i rozprzestrzeniania w społecznościach, w laboratoryjnej formie dramy.

 
  CYKL ZAJĘĆ: PO SĄSIEDZKU Z DIALOGIEM  
 

Zapraszamy do romskiego domu!

Skąd Romowie wzięli się w Kielcach? Jakie są tradycje Romów zamieszkujących Kielce? Kto jest głową romskiej rodziny? Dlaczego do wszystkich starszych osób Romowie mówią „ciociu”
 i „wujku”? Podczas zajęć poznamy tradycje Romów zamieszkujących Kielce i województwo świętokrzyskie. Opowiemy o prawie zwyczajowym i najważniejszych obyczajach polskich Romów.

 
 

Żydzi dawniej, Żydzi dziś

Jak wyglądał żydowski sztetl? Ile z kultury żydowskiej pozostało w naszej codzienności? Poznamy krajobraz kulturowy Kielc i województwa świętokrzyskiego przed wojną, jak i współczesne relacje polsko-żydowskie. Bez uprzedzeń i stereotypów porozmawiamy o wspólnej przeszłości i teraźniejszości przybliżając najważniejsze elementy historii i kultury Żydów.

 
 

Ormiański krajobraz Kielc

Podczas zajęć uczestnicy poznają najważniejszych i zasłużonych dla miasta i regionu kielczan pochodzenia ormiańskiego, m.in. rodzinę Kiebabczych, Grzegorza Axentowicza. Poznają historię ormiańskiej mniejszości w Polsce, dowiedzą się czym charakteryzuje się kultura ormiańska i poznają współczesne życie Ormian w Polsce i Kielcach.

 
 

Na Mahometańskiej w Kielcach!

Czy w naszym regionie żyją muzułmanie? Czy to prawda, że w Kielcach jest ulica Mahometańska? Jak wygląda życie muzułmanina w naszym kraju? Na te wszystkie pytania odpowiemy podczas zajęć edukacyjnych przybliżających religię i kulturę wyznawców islamu.

 
 

Ukraina bliżej nas

Nasi wschodni sąsiedzi coraz chętniej przyjeżdżają do Polski, a zajęcia są świetną okazją, żeby ich lepiej poznać. Kim byli Kozacy? Jak się mieszka na Ukrainie? Czym był Majdan i dlaczego do niego doszło? Czym różni się wchód Ukrainy od zachodu? To tylko niektóre z zagadnień, które poruszymy.

 
 

Kielce różnych Kościołów 

Kiedy do Kielc przybyli pierwsi ewangelicy? Gdzie w Kielcach znajduje się cerkiew prawosławna? Poznamy wieloreligijne oblicze miasta i regionu, poznamy najważniejsze aspekty tradycji wyznawców wiary ewangelicznej i prawosławia.

 
  CYKL ZAJĘĆ: PO SĄSIEDZKU  
 

Co jest głównym tematem Tory? Co wolno romskiemu królowi? Czym są chaczkary? I jak funkcjonuje małżeństwo w islamie? Na te oraz wiele innych pytań odpowiadamy podczas zajęć edukacyjnych obejmujących projekcję filmową i dyskusję. Dokumenty przybliżają historię, kulturę i tradycję mniejszości narodowych, religijnych i etnicznych z regionu świętokrzyskiego.

Filmy do wyboru:

  • Nasi sąsiedzi – Żydzi (1h 40 min)
  • Nasi sąsiedzi – Romowie (39 min)
  • Nasi sąsiedzi – Ormianie (40 min)
  • Nasi sąsiedzi – muzułmanie (1h 8 min)
  • Prawosławie – ponad sto lat lokalnej historii (44 min)
  • Ewangelicy w regionie (27 min)
  • Pogrom (1h 22 min)

 Dokumenty pochodzą z Archiwum Historii Mówionej MNKi.

 
 

CYKL ZAJĘĆ: Z DIALOGIEM W DAWNE DZIEJE...

Proponowane zajęcia powstały z myślą o rozwijaniu zainteresowania przeszłością na podstawie źródeł archeologicznych. Uczestnicy warsztatów oglądają zabytki prezentowane na wystawie Pradzieje i wczesne średniowiecze Ponidzia i Wiślicy i na ich podstawie poznają życie człowieka w przedstawionych epokach

 
  Archeolog – rekonstruktor przeszłości
W trakcie warsztatów uczestnicy, wcielając się w archeologów, wezmą udział w wykopaliskach. Poznają profesjonalne narzędzia i przybory, które każdy archeolog musi przygotować przed przystąpieniem do pracy. Po odnalezieniu zakopanych w piaskownicach oryginalnych eksponatów, sporządzą ich dokumentację. Na podstawie odkrytych obiektów poznają życie i kulturę dawnych mieszkańców ziemi świętokrzyskiej.
 

 

 

 WARSZTATY EDUKACYJNE

 Koszt warsztatów 7 zł od osoby

 

TEMAT

KONSPEKT

 

Warsztaty modelarskie Samochód Plus

Warsztaty plastyczne są adresowane dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Powstały z myślą o rozwijaniu zainteresowań tematyką motoryzacji i modelarstwa. Dzieci zobaczą w jednym miejscu ponad 200 miniatur samochodów z całego świata i prześledzą historię motoryzacji, zaczynając od pionierskich automobili z końca XIX wieku, a kończąc na samochodach współczesnych. Po zwiedzaniu wystawy dzieci stworzą swój własny model nowoczesnego auta z tektury falistej, który będą mogły zabrać na pamiątkę.

 
 

Masa całkowita – warsztaty integrujące grupę

Rzeczywista masa całkowita (RMC) to masa pojazdu łącznie z masą znajdujących się w nim rzeczy i osób. Zajęcia mają na celu stworzenie auta przez pracowite i kreatywne zespoły projektantów, które wyjadą swoim autem do szkoły. W pierwszej części zajęć młodzież, wykorzystując kartę zadań, prześledzi historię motoryzacji, od pionierskich automobili z końca XIX wieku, aż po  auta zza „żelaznej kurtyny”. Unikatowa kolekcja modeli samochodów Sławoja Gwiazdowskiego uświadamia nam, że samochód to nie tylko osiągnięcie człowieka w dziedzinie rozwoju techniki. Jest on również ważnym elementem kultury materialnej, a czasami nawet dziełem sztuki.

 
 

CYKL ZAJĘĆ: Z DIALOGIEM W DAWNE DZIEJE

 
  Sztuka paleolitu
Uczestnicy warsztatów poznają najstarszy i najdłuższy etap w dziejach rozwoju społeczności ludzkiej, czyli paleolit. Prowadzący przybliży sztukę paleolitycznego malarstwa oraz małe, mobilne formy rzeźbiarskie. Uczestnicy wspólnie wykonają rysunki nawiązujące treścią i kompozycją do malowideł wykonanych na ścianach lub sklepieniach jaskiń w czasach epoki kamienia łupanego.
 
 

Zdobycze rewolucji neolitycznej
Prowadzący warsztaty wyjaśni pojęcie rewolucji neolitycznej, czyli proces przechodzenia z koczowniczego trybu życia do życia osiadłego. Na zakończenie warsztatów uczestnicy wykonają z gliny przedmioty, które były używane w epoce kamienia gładzonego.

 
   Pierwsi „metalurdzy”
W trakcie warsztatów uczestnicy na podstawie obiektów prezentowanych na wystawie archeologicznej poznają epokę, której nazwa pochodzi od nowo wprowadzonego surowca – brązu. Jest to stop miedzi z cyną, z którego wykonywano wówczas narzędzia, ozdoby czy broń. Po części teoretycznej zajęć uczestnicy wykonają ozdoby, które były powszechnie używane w tej epoce.
 
 

Okres wpływów rzymskich
Prowadzący warsztaty przybliży epokę żelaza ze szczególnym uwzględnieniem okresu wpływów rzymskich. Uczestnicy poznają źródła pisane, ukazujące ziemie polskie widziane oczami Greków i Rzymian. Na podstawie importów rzymskich, które napływały w tym okresie na tereny Barbaricum, uczestnicy wykonają proste naczynia i ozdoby.