Zbiory online

Pastuszek z chimerą

Informacje o obiekcie:

Dział / Oddział:Malarstwo i rzeźba
Typ obiektu:Obraz
Datowanie:1904
Autor:Jacek Malczewski (1854-1929)
Miejsce powstania lub znalezienia:Polska
Technika:olej
Materiał:tektura
Wymiary:29,5 x 45,5 cm
Nr inwentarzowy:MNKi/M/52

Scena symboliczna na tle letniego pejzażu. Na skraju ścierniska, na polnej drodze w cieniu drzewa, postać siedzącego chłopca z lewej i fantastycznej, leżącej chimery, kobiety-tygrysa z prawej strony. Chłopiec około dziesięcioletni, ukazany niemal na wprost, z ugiętymi, bosymi nogami, śniady, ciemnowłosy. Ubrany w siermiężną koszulę i podwinięte spodnie, w uniesionej prawej dłoni trzyma nożyczki. Chimera do bioder przedstawiona jako kobieta o bujnych kształtach, twarz z delikatnym, zagadkowym uśmiechem, na czubku głowy spięte jasne włosy; dolna część ciała pokryta futrem, potężne łapy z pazurami. Ukazana diagonalnie, leżąca na lewym boku, pod głową splecione dłonie, nogi ugięte, lewa wsparta na kolanach pastuszka, uniesiony pręgowany ogon dotyka głowy chłopca.

Krajobraz namalowany sferycznie, uproszczony, syntetyczny. Na pierwszym planie polna droga malowana w szarościach, głębiej pas żółtawego ścierniska, z prawej strony przecięty pniem drzewa, z leżącym w upale bydłem (krowy, koza) i trzodą (świnia), pilnowanymi przez psa o jasnym futrze w ciemne łaty. Partia nieba wąska, szaroniebieska.

 Sygnatura malarza na licu obrazu p.g.: "J.Malczewski,1904".

W tej z pozoru wiejskiej scenie wyczuwane jest napięcie pomiędzy tym, co realne i tym, co fantastyczne, relacja prostego chłopca i fantastycznego, młodopolskiego stwora. Chimery, fauny i trytony zapożyczone z języka mitologii antyku łączą się z witalnością, erotyką i mocą zmysłów. Chimery ucieleśniają zmysłowe piękno i materialny wymiar sztuki. Antyczny pierwiastek - chimery, meduzy, fauny, trytony - łączył świat wyobrażeń Malczewskiego z ikonografią niemieckich symbolistów, Arnolda Bőcklina i Maxa Klingera.