Zbiory online
Kielich mszalny ze scenami z Męki Chrystusa
Informacje o obiekcie:
Dział / Oddział: | Rzemiosło artystyczne |
Typ obiektu: | Naczynie |
Datowanie: | 1747-1748 |
Autor: | Beniamin Berendt (1681-1756) |
Miejsce powstania lub znalezienia: | Prusy Królewskie, Gdańsk |
Technika: | kucie, trybowanie, złocenie |
Materiał: | srebro |
Wymiary: | wys.28,2, śr.stopy 17,5, śr. czary 14 cm |
Nr inwentarzowy: | MNKi/R/2253 |
Na stopie kielicha wyodrębniono trzy pola, w które wpisano trzy sceny z Pasji Jezusa Chrystusa:
1. Modlitwa w Ogrójcu - podtrzymywany przez Anioła klęczący Jezus wpatrzony w stojący przed nim na skale kielich;
2. Biczowanie Jezusa - Obnażony Chrystus przywiązany do słupa biczowany rózgami przez dwóch oprawców;
3. Ecce Homo- Chrystus w koronie cierniowej zasiadający na tronie pomiędzy dwoma zgiętymi w pokłonach i naigrawajacymi się z niego zołnierzami rzymskimi
Znaki złotnicze:
1. przy krawędzi górnej czary:
- znak miejski Gdańska z lat 1745-1766;
- znak warsztatowy - w prostokącie monogram BB ( Beniamin Berendt );
- znak probierza Wilhelma Räthsa - litera R w polu konturowym
2. na kryzie stopy:
- dwukrotnie wybity pruski znak kontrybucyjny z lat 1809-1812
Beniamin Berendt, złotnik gdański, uczył się u Nathanaela Schlaubitza przez dwa lata. Od 1711 był czeladnikiem u Constantina Heina; majstersztyk wykonał w pracowni Christiana Pichela I; mistrzem został w 1713 ; do prawa miejskiego przyjęty 5.08.1713; w latach 1729, 1734, 1743, 1747, 1753 był starszym cechu, a w latach 1728, 1746 i 1752 podstarszym. Wdowa Elisabeth, z domu Stoodt, prowadziła warsztat jeszcze co najmniej przez rok po śmierci męża.