Model samochodu koncepcyjnego Lincoln Futura

Model samochodu koncepcyjnego Lincoln FuturaUSA, 1956
plastik
Skala 1:25
MNKi/Mat/G/1323

 

 

Samochód koncepcyjny Lincoln Futura został zaprojektowany przez zespół stylistów Forda, kierowany przez Billa Schmidta. Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz. Niezwykły kształt pojazdu inspirowany był wyglądem rekina, na którego Schmidt natknął się podczas nurkowania na Bahamach w roku 1952. Istotny wpływ odegrała także stylistyka czerpiąca z konstrukcji ówczesnych samolotów odrzutowych, co znalazło odbicie zwłaszcza w podwójnej owiewce kabiny pasażerskiej i charakterystycznych płetwach karoserii.

Samochód został ręcznie zbudowany przez legendarną firmę Ghia w Turynie. Jak na ironię, karoseria mająca stanowić ucieleśnienie nowoczesności, została  uformowana przez kucie blachy młotkiem na pniakach i konarach drzew. Paradoksalnie okazał się to najtrwalszy element auta. Nadwozie pomalowano farbą zawierającą rybie łuski. Kolor karoserii zdawał się zmieniać w żależności od punktu widzenia obserwatora. Podzespoły auta, w tym silnik, zostały zapożyczone z innych modeli Lincolna i zmodyfikowane.

Pojazd, poza imponowaniem swoim wyglądem, miał posłużyć także do zaprezentowania licznych nowych technologii. Niestety w większości okazały się to być rozwiązania niefortunne, takie jak: prędkościomierz w kolumnie kierownicy, klakson uruchamiany stopą, czy zmiana biegów za pomocą ponumerowanych przycisków. Samochód miał tendencje do przegrzewania się, a szczególnie zawodna była klimatyzacja. Przy bardzo szczelnej kabinie pozbawionej uchylnych okien, wada ta potrafiła zgotować kierowcy i pasażerowi prawdziwą saunę. Aby dźwięki otoczenia były słyszalne dla kierowcy, w tylnej części nadwozia zamontowano mikrofon.

Począwszy od 1955 roku, Lincoln Futura brał udział w targach samochodowych oraz licznych akcjach promocyjnych organizowanych przez Forda. W 1959 samochód zagrał w filmie It Started with a Kiss z Debbie Reynolds i Glennem Fordem. Karoserię przemalowano na czerwono, ponieważ ówczesne kamery filmowe miały problem z uwiecznieniem oryginalnego koloru pojazdu. Później auto, wyprodukowane za 250 tys. dolarów, zostało sprzedane za 1 dolara George'owi Barrisowi, zajmującemu się modyfikowaniem pojazdów. Wiele konstrukcji Barrisa wykorzystywano w filmach i serialach telewizyjnych. Nie inaczej stało się w przypadku Lincolna Futury, który został przebudowany na pojazd tytułowego bohatera z serialu Batman z lat 1966-1968. W styczniu 2013 roku auto sprzedano na aukcji za 4,6 miliona dolarów.

Prezentowany model, wykonany z zestawu amerykańskiej firmy Revell, pochodzi ze zbioru podarowanego Muzeum Narodowemu w Kielcach przez kolekcjonera Sławoja Gwiazdowskiego (1927-2009). Od 1 czerwca 2018 roku obiekt wraz z ponad dwustoma innymi miniaturami samochodów będzie można podziwiać w ramach wystawy stałej Histora motoryzacji w miniaturze.

 

Oprac. Michał Biłejszys

 

Bibliografia:

  1. Donatorzy Muzeum Narodowego w Kielcach, Kielce 2008.
  2. Fura K., Czar starych aut. Modele pojazdów Sławoja Gwiazdowskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, Kielce 2011.

Powrót