Zbiory online
Filiżanka do czekolady z Królewskiej Manufaktury Porcelany w Miśni
Informacje o obiekcie:
Dział / Oddział: | Rzemiosło artystyczne |
Typ obiektu: | Naczynie |
Datowanie: | 1723-1725 |
Autor: | Johann Gregorius Höroldt |
Miejsce powstania lub znalezienia: | Niemcy, Saksonia, Miśnia |
Technika: | malowanie ręczne, złocenie |
Materiał: | porcelana |
Wymiary: | wys. 7,3 cm, średnice: górna: 7,5 cm, dolna: 3,4 c |
Nr inwentarzowy: | MNKi/R/3424 |
Wytwórnia: | Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni |
Filiżankę należy wiązać z wczesnym okresem działalności manufaktury. W 1720 roku została zarzucona produkcja, którą można nazwać eksperymentalną, a do której należały czerwona kamionka i porcelana Böttgera. Zaczęto wyrabiać masę porcelanową bardzo białą i znakomicie nadającą się do malowania. W drugiej dekadzie XVIII wieku w wytwórni pracowali artyści zdolni w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferował ten nowy materiał. Jednym z nich był Johann Gregorius Höroldt (1696-1775) związany z manufakturą przez prawie pół wieku. Zatrudniony w 1720 roku, pracował początkowo jako malarz by następnie objąć nadzór nad malarnią, a ostatecznie kierownictwo artystyczne całej wytwórni. Artysta wypracował charakterystyczny typ dekoracji stosowany z niewielkim modyfikacjami do lat 30. XVIII stulecia. W swoich wzorach zdobniczych Höroldt z wielkim wyczuciem stosował motywy chińskie, współgrające harmonijnie z kartuszami o eleganckiej formie, w które były wpisywane scenki lub pojedyncze postacie. Höroldt pozostawił album rysunków stosowany jako wzornik motywów, który świadczy o wybitnym talencie i niezwykłej inwencji twórczej autora. Dekoracje wykonywał sam mistrz lub pod jego okiem pracownicy malarni, którzy przejęli jego tematykę i styl. Dlatego wszelkie atrybucje wymagają dużej ostrożności, a identyfikacja własnoręcznych prac Höroldta od lat intryguje wielu specjalistów. Wydaje się, że określenie „styl Höroldta” dobrze charakteryzuje grupę wyrobów, do której należy prezentowana filiżanka, nie zamykając drogi do dalszych poszukiwań i prób bardziej szczegółowych atrybucji.
Ekspozycja stała, Galeria Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej.