Aktualności

Volkswagen Garbus

Wystawa Historia motoryzacji w miniaturze to znakomite źródło wiedzy na temat znanych marek oraz modeli aut. Zachęcamy do poznania sześciu ciekawostek związanych ze słynnym Volkswagenem Garbusem:

 

 

 

 

1. Co najmniej od lat 20. XX wieku w kręgach niemieckiej elity i przemysłowców przewijał się pomysł stworzenia taniego samochodu, który byłby dostępny dla przeciętnego obywatela. Wzorowano się przy tym na doświadczeniach amerykańskich, gdzie Henry Ford spopularyzował motoryzację. Po dojściu do władzy Adolfa Hitlera, projekt stworzenia samochodu dla ludu nabrał rozpędu. Na jego czele stanął Ferdinand Porsche – niezależny konstruktor, pasjonat motoryzacji. W tym czasie powstaje fabryka Volskwagenwerk w nowopowstałym mieście Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (po wojnie nazwa została zmieniona na Wolfsburg). W 1938 roku zaprezentowano tam nowy samochód KdF-Wagen (Kraft durch Freude-Wagen, czyli samochód „Siła przez Radość”) autorstwa Porschego. Wóz ten był protoplastą słynnego Volkswagena Garbusa.

2. Po drugiej wojnie światowej fabryka Volkswagena znalazła się w brytyjskiej strefie okupacyjnej. W grudniu 1945 roku wznowiono montaż aut – flagowym produktem stał się Volkswagen Garbus (zwany również Chrabąszczem). Fabryka samochodów miała zaspokoić potrzeby transportowe brytyjskiej okupacyjnej armii. Uznano również, że zapewni ona pracę ludziom mieszkającym w okolicy, a także stanie się swoistą wizytówką demokratycznych Niemiec. W 1949 roku, kiedy Brytyjczycy przekazywali zarządzanie Volkswagenem Niemcom, firma zatrudniała 10 000 ludzi i wytwarzała 4000 samochodów miesięcznie. Rozpoczęła również podbój Europy swoimi produktami.

3. Po sukcesie Garbusa w Europie przyszedł czas na Amerykę Północną. W krainie krążowników szos – dużych i pojemnych samochodów wydawało się, że Volkswagen nie ma szans. W jego promocji pomogła znakomita reklama, która wręcz zrewolucjonizowała branżę. Motywem był plakat z hasłem „Think small” – czyli „Pomyśl o małym”, gdzie zaakcentowano kompaktowość oraz małe rozmiary samochodu. Dowcipny ton reklamy, szeroko kolportowanej w prasie, przykuwał uwagę i sprzedawał auto.

4. W latach 60. Volkswagen Garbus był popularnym samochodem hipisów. Ozdobiony symbolami pokoju i wymalowany w barwne wzory był często spotykany m.in. na festiwalu Woodstock.

5. W 1968 roku słynna wytwórnia Disney wyprodukowała film familijny The Love Bug (polski tytuł Kochany Chrabąszcz), którego głównym bohaterem był Volkswagen Garbus – samochód obdarzony własną osobowością i nietuzinkowym charakterem, biorący udział w wyścigach.

6. Łącznie wyprodukowano 21 529 464 egzemplarzy Volkswagena Garbusa, co czyni go jednym z najpopularniejszych samochodów w historii.

 

O WYSTAWIE HISTORIA MOTORYZACJI W MINIATURZE


Powrót