Aktualności
Panie Wielopolskie
15.05 , 12:00

Spotkanie odbędzie się na wystawie Kobieta w czasach Wazów, na której eksponowane są portrety: Konstancji Krystyny z ok. 1670 roku pędzla Pierre Mignarda zw. Le Romain (1612–1695) i Marii Anny z ok. 1678 roku autorstwa Claude Callota (ok. 1620–1687). Obie damy należały do fraucymeru królowej Ludwiki Marii Gonzagi, która poprzez ożenki dwórek starała się wpływać na profrancuskie nastawienie możnych Rzeczypospolitej. Pierwszą żoną kanclerza Wielopolskiego była Angela Febronia (1638–1663), córka Krzysztofa Koniecpolskiego i Zofii Izabeli z Poryckich.
Spotkanie odbędzie się na wystawie Kobieta w czasach Wazów, gdzie eksponowane są portrety namalowane przez artystów francuskich: Konstancji Krystyny z ok. 1670 roku pędzla Pierre Mignarda zw. Le Romain (1612–1695) i Marii Anny z ok. 1678 roku autorstwa Claude Callota (ok. 1620–1687).
Konstancja Krystyna z Komorowskich herbu Korczak (1647–1675), poślubiona przez Jana w 1665 roku, wniosła do domu Wielopolskich duże dobra ziemskie. Para miała trzech synów: Ludwika Jana, Jana Kazimierza, Franciszka – późniejszego odnowiciela Ordynacji Pińczowskiej, oraz córkę Konstancję Katarzynę zamężną z Marcjanem Ogińskim.
W mowie pogrzebowej Konstancji Krystyny z Komorowskich reformat Ludwik Różycki powiedział, że „żywot jej na świecie był jedną Pokoju Rzeką. Zachowała naprzód nieodmienny z Bogiem wszechmogącym Pokój, wszelakim o wypełnienie przykazania jego starając się sposobem, zawsze przed oczyma Bojaźń Boską miała”.
Kanclerzyna Maria Anna de la Grange d’Arquien (1646–1733), córka francuskiego markiza Henri Alberta de la Grange d’Arquien i Franciszki de la Châtre – ochmistrzyni dworu Ludwiki Marii Gonzagi, była siostrą królowej Marysieńki Sobieskiej. Maria Anna stała się panią zamku na Pieskowej Skale, w Krakowie miała do dyspozycji wspaniały mężowski pałac, a w podwarszawskich Oborach pałacyk. Matka Jana Józefa i Marii Teresy, późniejszej Sapieżyny. Owdowiała po dziesięciu latach małżeństwa.
O losach tych dwóch niezwykłych kobiet opowie dr Anna Myślińska.
Fot.1 Pierre Mignard zw. Le Romain, Portret Konstancji Krystyny z Komorowskich Wieopolskiej, ok. 1670 r., olej na płótnie
Fot. Claude Callot, Portret kanclerzyny Marii Anny Wielopolskiej, ok. 1678 r., olej na płótnie