Aktualności
Niedziela w Muzeum: Motoryzacja w okresie II Rzeczypospolitej
16.12 , 12:00
Po odzyskaniu niepodległości stworzenie rodzimego przemysłu motoryzacyjnego stało się ważnym zagadnieniem, przede wszystkim ze względu na potrzeby budującego się wojska. Samochody i pojazdy pancerne odziedziczone po zaborcach prezentowały mnogość typów i zazwyczaj były wyeksploatowane. Aby poprawić ten stan rzeczy, powołano w Warszawie Autowarsztaty Praga i Smolna, przemianowane w marcu 1920 roku na Centralne Warsztaty Samochodowe. Początkowo ich zadaniem było remontowanie sprzętu pozostawionego przez okupantów lub zakupionego za granicą. Szybko jednak zaczęto pracować nad nowymi konstrukcjami, których najbardziej znane przykłady to samochód CWS T-1 i motocykl Sokół. Rodzima motoryzacja w okresie międzywojennym obfitowała jednak w wiele prototypów, którym nie udało się trafić do produkcji masowej, a były ważnymi osiągnięciami polskiej myśli technicznej. Wymienić tu można samochody takie, jak Polonia, Iradam czy Radwan, powstałe z prywatnej inicjatywy konstruktorów i z założenia dostosowane do polskich możliwości produkcji i warunków eksploatacji. Tymczasem, niestety, to pojazdy licencyjne montowane w Polsce stały się głównym źródłem zmotoryzowania społeczeństwa. W ramach wykładu spróbujemy zrozumieć, dlaczego tak się stało, a ponadto przyjrzymy się stanowi dróg i cenom samochodów w II Rzeczypospolitej.
Wykład poprowadzi Michał Biłejszys z Działu Historii.
Muzeum Dialogu Kultur, 16 grudnia 2018, godz. 12, wstęp wolny.