Wystawy czasowe
Sztuka fotoreportażu - zdjęcia Newshy Tavakolian5>
Wystawa fotografii, pochodzącej z Teheranu młodej fotoreporterki Newshy Tavakolian, to bardzo różne obrazy niedawnej i współczesnej historii krajów Bliskiego Wschodu. Przedstawiono na nich zarówno młodą irańską dziewczynę wraz z rodziną odwiedzającą park rozrywki, jak i widok nieba upamiętniający rocznicę często zapomnianej wojny irańsko-irackiej (1980–88), w wyniku której zginęło ponad milion osób.
Newsha Tavakolian w swojej twórczości łączy fotoreportaż wojenny ze sztuką. Już jako osiemnastolatka była najmłodszym fotografem dokumentującym antyrządowe protesty opozycji w stolicy Iranu po wyborach prezydenckich w 1999 roku. Rok później rozpoczęła pracę w nowojorskiej agencji fotograficznej Polaris Images. Trafiła z aparatem m.in. do Iraku, Libanu, Syrii, Arabii Saudyjskiej, Pakistanu i Jemenu. Jej prace publikują największe międzynarodowe dzienniki i magazyny między innymi „Time Magazine”, „Newsweek”, „Stern”, „Le Figaro”, „The New York Times”, „The New York Times Magazine”, „Der Spiegel” czy też „Le Monde”.
Artystka od początku swojej pracy unikała łatwej sensacji, jednoznaczności i ekstremów. Skupia się raczej na osobistych przeżyciach jednostki, które stara się uchwycić w kadrze. Nigdy nie traktowała siebie jako fotografa wojennego, mimo że zawsze pracowała w regionach objętych konfliktem.
Po otrzymaniu prestiżowej nagrody fundacji Księcia Clausa w 2015 roku (45 tys. z wynoszącej 100 tys. euro nagrody przekazała m.in. organizacjom pomagającym uchodźcom z Syrii i Iraku) Newsha Tavakolian powiedziała, że „trudno cieszyć się tą nagrodą w takim stopniu, w jakim bym chciała, gdy widzę rejon, w którym pracuję i żyję, w ogniu i dziesiątki tysięcy ludzi szukających schronienia w odległych krajach”.
W czerwcu 2016 roku indywidualna wystawa Newshy w Singapurze została ocenzurowana. 15 fotografii, przedstawiających młode kurdyjskie kobiety walczące w armii przeciwko Państwu Islamskiemu, zostało usuniętych z prezentacji. Zamiast zdjęć pokazano czarne kartki.
Do 17 czerwca na wystawie w Muzeum Dialogu Kultur można zobaczyć fotografie z ocenzurowanego cyklu Ocalan's Angels, a także zdjęcia z cyklu Iran Wall, gdzie autorka prezentuje społeczno-polityczny wydźwięk codziennego życia w Iranie. Wystawa eksponowana dzięki współpracy z galerią Atlas Sztuki.
Koordynator: Michał Sierlecki
Kurator: Peggy Sue Amison
PATRONAT HONOROWY:
PATRONAT MEDIALNY:
PARTNER: