Wystawy czasowe
Strach5>
Strach narodził się wraz z człowiekiem w najgłębszej otchłani wieków.
G. Delpierre
Strach jest jedną z najdotkliwszych ludzkich emocji. Od wieków zajmował w ogólnym wymiarze myślicieli, filozofów czy psychologów, zaś w wymiarze jednostkowym, indywidualnym, pochłania każdego z nas.
Próbę zmierzenia się ze strachem i nadania mu „materialnego” kształtu podejmowali także artyści. Do zobrazowania go posługiwano się na przestrzeni wieków rozmaitymi środkami wyrazu, od alegorii, poprzez ekspresję uobecnioną w gestach i wyrazie twarzy, budowanie nastroju w dosłownych przedstawieniach sytuacji budzących grozę, aż po napięcie oddane jedynie przez formę i kolor. I to ten strach zwizualizowany w dziełach sztuki stał się pretekstem wystawy.
Poprzez dzieła sztuki autorzy wystawy snują opowieść o strachu obecnym zarówno w indywidualnym życiu człowieka, jak i tym w wymiarze ogólnoludzkim.
Na wystawie prezentowane są dzieła m.in.: Pietro della Vecchii (1602–1678), Jacoba de Backera (1540/1545–przed 1600), Nicolasa Verkolje (1673–1746), Jacoba Isaacz van Swanenburgha (1571–1638), Tommaso Dolabelli (ok. 1570–1650), Francisco de Goi (1746–1828), Alfreda Wierusz Kowalskiego (1849–1915), Gustawa Gwozdeckiego (1880–1935), Witolda Pruszkowskiego (1846–1896), Jonasza Sterna (1904–1988), czy wreszcie Zdzisława Beksińskiego (1929–2005). Pokaz dopełnia obraz filmowy Luisa Buñuela i Salvadora Dali Pies andaluzyjski, który stanie się swoistym ruchomym „eksponatem”, oraz gra komputerowa Layers of Fear wyprodukowana przez polskie studio Bloober Team.
źródło: Portal Informacji Kulturalnej Województwa Świętokrzyskiego
Przewidziany układ stworzy możliwość prześledzenia ewolucji jakim podlegało zarówno samo odczuwanie strachu, jak i artystycznych środków do jego wyrażania. Podążając ciemnymi korytarzami, prowadzeni światłem oświetlającym poszczególne dzieła staniemy się w pewnym sensie uczestnikami spektaklu, a to dzięki wyjątkowej aranżacji autorstwa profesora Leszka Mądzika.
Wystawie towarzyszy publikacja ze wstępem dr hab. Roberta Kotowskiego oraz czterema esejami poruszającymi problematykę strachu autorstwa prof. Leszka Mądzika, Jadwigi Koźmińskiej-Kiniorskiej, Juliusza Gałkowskiego i Joanny Kaczmarczyk.
Kurator: Joanna Kaczmarczyk
Koordynator: Anna Sychowska
Aranżacja: prof. Leszek Mądzik
Wydarzenia towarzyszące
Wykłady z cyklu Niedziela w Muzeum
1 grudnia 2019 : Kuratorskie oprowadzanie po wystawie Strach, Joanna Kaczmarczyk
19 stycznia 2020: Obraz i strach Juliusz Gałkowski
23 Luty 2020: Pochwała STRACHU, czyli o tym, że potrzeba pewnej odwagi, by przebudzić w sobie STRACH i poczuć lęk, a nie przerażenie Jadwiga Koźmińska-Kiniorska
Sobotnie warsztaty familijne
30.11 – Nie taki potwór straszny, jak go pomalują
Nawiązując do wystawy czasowej Strach, uczestnicy zajęć „zmierzą” się z postaciami z bajek, które wywołują lęk. Podczas warsztatów narysują tę, która wzbudzała u nich największy strach. Następnie wymienią się pracami z innymi dziećmi, żeby koledzy i koleżanki mogli dorysować elementy prześmiewcze i z przerażającej wcześniej postaci zrobić jej karykaturę. Następnie uczestnicy warsztatów wykonają drewnianą ozdobę w kształcie duszka.
Oferta edukacyjna dla grup zorganizowanych:
Nie taki potwór straszny, jak go pomalują
Nawiązując do wystawy czasowej Strach, uczestnicy zajęć „zmierzą” się z postaciami z bajek, które wywołują lęk. Podczas warsztatów narysują tę, która wzbudzała u nich największy strach w dzieciństwie. Następnie wymienią się pracami z innymi dziećmi, żeby koledzy i koleżanki mogli dorysować elementy prześmiewcze i z przerażającej wcześniej postaci zrobić jej karykaturę.
Strach ma wielkie oczy, czyli rzecz o dobrym strachu
Czy strach może być dobry? Jakie są pozytywne skutki strachu? Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć uczestnicy zajęć podczas dyskusji na temat lęku oraz jego zalet w życiu codziennym. W części warsztatowej wykonamy „odstraszacz koszmarów sennych”, który najpierw dzięki wyobraźni dzieci przybierze dowolny kształt, a później za sprawą specjalnej farby rozświetli ciemność.
Mamo, tato ten film jest straszny
Po zwiedzaniu czasowej wystawy Strach, prowadzący zajęcia wyjaśni, dlaczego dorośli oglądają horrory i nie pozwalają oglądać ich dzieciom. Odpowie na pytanie czy ludzie lubią się bać i jeżeli tak to w jakich okolicznościach. Następnie uczestnicy warsztatów wykonają drewnianą ozdobę w kształcie duszka.
Zapisy i informacje: edukacja@mnki.pl
tel. 41 344 40 14 wew. 243, tel. 660 957 875
Na zdjęciu:
Zdzisław Beksiński, Krajobraz cmentarny I, 1970 r., olej na płycie pilśniowej, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
PATRONAT HONOROWY: SPONSOR:
PARTNER:
PATRONAT MEDIALNY:
|