Zbiory online

Pejzaż górski

Informacje o obiekcie:

Dział / Oddział:Malarstwo i rzeźba
Typ obiektu:Obraz
Datowanie:1884
Autor:Władysław Aleksander Malecki (1836-1900)
Miejsce powstania lub znalezienia:Polska
Technika:olej
Materiał:płótno
Wymiary:33,3 x 29 cm
Nr inwentarzowy:MNKi/M/1125

W zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach znajdują się 22 obrazy Władysława Aleksandra Maleckiego. To, obok warszawskiej, najliczniejsza kolekcja dzieł tego artysty w Polsce.

Swoją artystyczną Malecki edukację rozpoczął w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jednym z nauczycieli, który wywarł znaczący wpływ na ukształtowanie jego talentu był Christian Breslaurer. To on zaszczepił swoim uczniom zamiłowanie do artystycznych wędrówek po kraju, by w naturze szukać artystycznych natchnień. To także zasługa monachijskiego nauczyciela – Eduarda Schleicha, który po powrocie do Bawarii ze swej artystycznej podróży do Paryża w 1851 roku wprowadził do malarstwa zaczerpnięte od barbizończyków studia plenerowe. Podobnie jak inni artyści jego pokolenia, także Malecki tematem przewodnim swojej twórczości uczynił pejzaż, naturę studiowaną we wszystkich porach roku czy dnia, skąpaną w słońcu lub wtopioną w mgły, tryskającą żywymi, letnimi barwami lub wydobywającą tysiące kolorów bieli śniegu.

Inspiracją do powstania Pejzażu górskiego były Alpy Bawarskie, które Maleckiego fascynowały od czasów jego pobytu w Monachium. Obraz przedstawia kamieniste, niemal wyschnięte koryto strumienia, otoczone przez wypiętrzone szczyty. Przez wymyte z podłoża i ułożone w dynamiczną strukturę głazy przesącza się niewielka struga. Nad brzegami wyrastają pojedyncze, pochylone krzewy i drzewa. Zasnuty delikatna mgłą widok zamykają trzy potężne, ustawione kulisowo szczyty oraz szara partia nieba. W głębi obrazu widać smugę dymu znad ogniska oraz postaci wędrowców. Na pierwszym planie światło w dynamicznych przeskokach ślizga się po głazach i załamuje na wykrotach, później przyjmuje jednostajny charakter. Postaci wędrowców to zapewne zwolennicy rodzącego się krajoznawstwa: wytyczania nowych szlaków górskich, pieszych wycieczek, tworzenia rejestru gatunków fauny i flory, wreszcie powstawanie opisów rodzimej przyrody na kartach literatury. Pejzaż górski, który można obejrzeć w muzealnej Galerii, nawiązuje w pewien sposób do schematów widoków górskich, wypracowanych przez szwajcarskiego malarza Alp Aleksandra Calame (1810-1864). W zbiorach kieleckich znajdują się jeszcze dwa inne widoki górskie z grupami wędrowców.