Zbiory online
Nasi artyści słuchający śpiewu niewidomej Włoszki - "Cyganeria"
Informacje o obiekcie:
Dział / Oddział: | Pałacyk H. Sienkiewicza w Oblęgorku |
Typ obiektu: | Obraz |
Datowanie: | 1890 |
Autor: | Konstanty Mańkowski (1861-1897) |
Miejsce powstania lub znalezienia: | Polska |
Technika: | akwarela |
Materiał: | papier |
Wymiary: | 32 x 44 cm |
Nr inwentarzowy: | MNKi/S/233 |
Obraz Konstantego Mańkowskiego przedstawia wnętrze włoskiej austerii, w której, przy stolikach, siedzą goście – polscy artyści. Z lewej strony widać trzech mężczyzn. Pierwszy, z dużą brodą, w kapeluszu, ma przysłonięte oczy. Być może jest to malarz Leon Wyczółkowski. Za nim, z charakterystyczną bródką, także ubrany w kapelusz, siedzi palący fajkę Henryk Sienkiewicz. Trzeci, najmłodszy z mężczyzn, odwrócony jest przodem, ma ciemne włosy, a ubrany jest w białą koszulę i czarny krawat. Na stole, przykrytym białym obrusem, stoi karafka oraz szklanka. Przed stolikiem, na pustym krześle, leżą niechlujnie ułożona płaszcze.
Po prawej stronie obrazu stoi śpiewająca mała dziewczynka z dużym parasolem w ręku. Towarzyszy jej młoda dziewczyna grająca na harmonii. Obie w chustach z frędzlami.
W głębi obrazu, za arkadą, siedzi przytulona do siebie para – brodaty mężczyzna w kapeluszu (prawdopodobnie malarz Henryk Siemiradzki) i kobieta w kapeluszu zwrócona profilem.
Bliżej, przed arkadą, przy stoliku, siedzi zwrócony przodem brodaty mężczyzna w kapeluszu, nad którym, na ścianie, znajduje się portret włoskiego króla Wiktora Emanuela. Według jednej z wersji jest to sam autor dzieła – Konstanty Mańkowski.
Obraz jest niemal monochromatyczny – utrzymany w kolorystyce brązowo-szaro-białej. Powstał prawdopodobnie w 1894 r. i stanowi scenkę z wycieczki polskich artystów do Włoch.
Konstanty Mańkowski był malarzem realistą. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1874-1880, a następnie od 1880 do 1884 r. w Wiedniu u Hansa Makarta. Naukę kontynuował w latach 1885-1888 w pracowni mistrza Jana Matejki. Malował portrety, pejzaże, sceny rodzajowe i religijne. W 1892 r. zaprojektował kurtynę dla Teatru Miejskiego w Krakowie, a w roku 1896 był jednym z autorów „Panoramy Tatr”. Wystawiał w TPST w Krakowie, TZSP w Warszawie i TPSP we Lwowie. Miał też wystawy w Wiedniu, Berlinie i Paryżu.
Z Sienkiewiczem łączyły malarza bliskie relacje, autor obrazu korzystał m.in. w latach 1889-1891 ze stypendium im. Marii z Szetkiewiczów, ufundowanego przez autora Trylogii dla artystów borykających się z gruźlicą.