Zbiory online
Bransoleta
Informacje o obiekcie:
Dział / Oddział: | Muzeum Lat Szkolnych S. Żeromskiego |
Typ obiektu: | Varia |
Datowanie: | po 1861 r. |
Miejsce powstania lub znalezienia: | Polska |
Technika: | rzeźbienie |
Materiał: | kość |
Wymiary: | dł. 31 cm, ogniwo 2,5 cm |
Nr inwentarzowy: | MNKi/Ż/29 |
Wśród nielicznych pamiątek obrazujących wydarzenia okresu powstania styczniowego w zbiorach muzeum znajduje się bransoleta. Wykonana jest ona z jedenastu ogniw, zapinana na haczyk i ozdobiona sercem. Eksponat ten przypomina o tym, że Stefan Żeromski wychowywany był w atmosferze kultu dla tradycji narodowych, zwłaszcza zaś dla wydarzeń 1863 roku. Bowiem na ich właśnie kanwie zbudował akcję trzech swoich utworów: "Wiernej rzeki", "Ech leśnych" i "Rozdziobią nas kruki, wrony". Powstanie pojawia się również jako istotny element biografii wielu głównych bohaterów utworów Żeromskiego ("Syzyfowych prac", "Urody życia"). W powstaniu styczniowym uczestniczyli wujowie Żeromskiego: Adolf Nekanda–Trepka, Juliusz, Ignacy i Antoni Schmidtowie (Antoni przebywał przez wiele lat na wygnaniu w głębi Rosji) oraz cioteczni bracia: Ksawery, Zygmunt, Gustaw Sascy. Żeromski słuchał opowieści sąsiada z Wilkowa - Ignacego Karpińskiego o wydarzeniach 1863 r.
3 marca 1861 roku biskup warszawski Melchior Fijałkowski ogłosił: wszystkie części odwiecznej Polski przewdziewają na czas nieograniczony przyzwoitą żałobę. Kobiety tylko w dzień ślubu białą suknię.
Także "Magazyn Mód" z 1861 r. zalecał: W przekonaniu naszym, odzież żałobna powinna być nacechowana wielką prostotą i powagą. Jeżeli wdzięk niezbędny jest warunkiem w ubiorze kobiety, żałoba nawet wyłączać go nie może, ale wszak wdzięk nie polega na sztucznych wymysłach i ozdobach, od których powinna być wolną odzież wyrażająca głębokie cierpienie.
Zgodnie z tymi wytycznymi, kolor zniknął z damskiej toalety i ubranek dziecięcych. Noszono czarne suknie z białymi dodatkami (mankietami, kołnierzykami) jak na obrazie Artura Grottgera – Pożegnanie powstańca. Męski stój był także w kolorze czarnym z wyjątkiem koszuli.
Podobnie rzecz się miała z ozdobami. Kosztowną biżuterię (patriotki powinny ją oddać na rzecz powstańców) zastąpiła tzw. "czarna biżuteria" wykonana z rogu czy czarno oksydowanego srebra i stali. Wykorzystywano w jej tworzeniu motywy martyrologiczne lub religijne – kajdany, koronę cierniową, serce, krzyż.
Bibliografia:
- Chmielewski S., Polska biżuteria patriotyczna i problem komunikacji interpersonalnej, [w:] "Materiały z IV Sesji Naukowej zorganizowanej przez Toruński Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki", Toruń 2003
- Ks. Antoni Melchior Fijałkowski, Arcybiskup Metropolita warszawski, [w:] "Tygodnik Ilustrowany" No. 107, Warszawa, 12 października 1861 r.
- Żeromski S., Wierna rzeka, Wrocław 1978