Zbiory online
Kompozycja-tablica niebieska
Informacje o obiekcie:
Dział / Oddział: | Sztuka współczesna |
Typ obiektu: | Obraz |
Datowanie: | 1976 |
Autor: | Jonasz Stern (1904-1988) |
Miejsce powstania lub znalezienia: | Polska |
Technika: | assemblage |
Materiał: | płótno |
Wymiary: | 56,8 x 35,1 x 6 cm |
Nr inwentarzowy: | MNKi/W/1030 |
Sygn. p.d.r. / signed bottom right: Stern 976, zakup / purchase 1977.
Bibl. / Lit.: A. Oborny, Kronika muzealna 1978, [w:] Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach 1982, t. XII, s. 346/347; I. Rajkowska, Współczesne malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach / The Polish Contemporary Painting at the National Museum in Kielce, Kielce 2007, kat. 75, s. 168-169, il.;
Najcenniejsze zabytki Muzeum Narodowego w Kielcach, Kielce 2008, kat. II/104, s. 96
Wyst. / Exh.: Nabytki Muzeum Narodowego w Kielcach, MNKi 1978; Malarstwo Polski Ludowej-Tendencje-Kierunki, MNKi 1979; Przemijanie, MNKi 1990; Współczesne malarstwo polskie ze zbiorów MNKi, MNKi 1998/1999
Jonasz Stern (1904-1988)
Studiował na ASP w Krakowie u Władysława Jarockiego, Fryderyka Pautscha, Teodora Axentowicza, Stanisława Kamockiego (dyplom 1934) współzałożyciel Grupy Krakowskiej, członek przedwojennej KPP, ściśle związany z ruchem robotniczym, 6 miesięcy więziony w „obozie odosobnienia” w Berezie Kartuskiej, szczęśliwie uratowany w masowej egzekucji lwowskiego getta, profesor na krakowskiej ASP, wielbiciel twórczości Henryka Wicińskiego, tłumacz Bauhausu i Wassily Kandinsky’ego, duchowy przywódca środowiska krakowskiego w powojennej Polsce. Tworzył zimno-geometryczną i biologiczną abstrakcję wiążąc ją często z filozoficzną i metafizyczną eksplikacją
Studied at the Academy of Fine Arts in Cracow (Ateliers of Władysław Jarocki, Fryderyk Pautsch, Teodor Axentowicz, Stanisław Kamocki, graduation 1934), a cofounder of Cracow Group, a member of the prewar Polish Communist Party, close connections with the workers’ movement, at that time imprisoned for 6 months in Bereza Kartuska, the Polish ‘detention camp’ for political prisoners (the party was illegal then), fortunately saved from a mass execution by the Nazis in the Lvov ghetto, admired works by the Polish young sculptor Henryk Wiciński prematurely deceased, a translator of Bauhaus’s and Wassily Kandinsky’s publications, in the postwar Poland Professor at the Cracow Academy, and a guru of Cracow artistic circles. He produced cold-geometric and biological abstract works frequently accompanied by philosophical and methaphysical explication.