Zbiory online
Erotyk różowy
Informacje o obiekcie:
Dział / Oddział: | Sztuka współczesna |
Typ obiektu: | Obraz |
Datowanie: | 1974 |
Autor: | Stefan Żechowski (1912-1984) |
Miejsce powstania lub znalezienia: | Polska |
Technika: | pastel |
Materiał: | papier |
Wymiary: | 21 x 29,8 cm |
Nr inwentarzowy: | MNKi/W/1175 |
Stefan Żechowski (1912-1984)
Urodził się w Książu Wielkim na Kielecczyźnie w rodzinie chłopskiej, studiował w Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Krakowie (dyplom 1932), w latach 1929–1936 jako członek Szczepu Rogate Serce Stanisława Szukalskiego uczestniczył we wszystkich wystawach grupy, w latach 1936–1937 stworzył cykl 37 ilustracji do powieści Motory Emila Zegadłowicza, która została w 1938 skonfiskowana pod zarzutem rozpowszechniania treści antypaństwowych i niemoralnych, w 1945 wstąpił do Polskiej Partii Robotniczej i w 1946 uczestniczył w zabezpieczaniu dzieł sztuki w majątkach objętych reformą rolną (powiat miechowski), ale wyjechał do Zabrza pod wpływem groźby śmierci ze strony podziemia (Narodowe Siły Zbrojne), w latach 40.–50. stworzył serie portretowych znaczków pocztowych oraz socrealistyczne obrazy dla szkół, świetlic i domów kultury, przede wszystkim portrety ludzi kultury, nauki i polskich rewolucjonistów, w 1953 w pożarze rodzinnego domu uległo zniszczeniu wiele jego rysunków, korespondencja i dziennik, w 1965 Andrzej Banach przygotował wystawę jego prac w Galerii Libraire la Proue w Brukseli, w 1966 w wydanych w Paryżu antologiach Les chefs-d'œuvre de l'amour sensuel reprodukowano jego prace, w 1973–1974 przebywał na 6-miesięcznym stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku, tamże w 1974 zorganizowano mu indywidualną wystawę, w 1977 powstał film telewizyjny o artyście pt. Pustelnik w reżyserii Ryszarda Wójcika, w 1981 Wydawnictwo Łódzkie wydało jego rekonstruowane wspomnienia Na jawie, w 2004 Stefan Szlachtycz nakręcił dokument o nim Żech. Prawda naga. Był artystą wyrażającym rewolucyjne treści w tradycyjnej formie, którą niezwykle cenił, wyrastając w uwielbieniu dla krakowskiej szkoły, polskiego malarstwa młodopolskiego, europejskiego akademizmu i symbolizmu, jednocześnie na ogół ignorując dokonania XX-wiecznej awangardy, swoją wyjątkową nawet jak na artystę introwertyczną nadwrażliwość i wyobraźnię przelał w całości w prace o bardzo indywidualnej filozoficznej wymowie i konserwatywnej, światłocieniowej formie odrzuconej przez artystów nowoczesnych. Wdowa po artyście Marianna Żechowska (1923–2022) w latach 1995–2014 przekazała Muzeum Narodowemu w Kielcach ponad 400 prac artysty (obrazy, rysunki, szkice), czyniąc jego kolekcję kielecką największą z publicznych. Prace znajdują się także m.in. w Muzeach Narodowych w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu, Muzeach Okręgowych w Rzeszowie i Toruniu, Muzeum Górnośląskim w Bytomiu, Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Zamoyskich w Kozłówce i kilkudziesięciu kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Erotyk różowy, 1974, sygn. l.g.r.: SZ 74, pastel, papier, 21 x 29,8 cm, dar Marianny Żechowskiej 2007, MNKi/W/1175.
Bibl.: Donatorzy Muzeum Narodowego w Kielcach [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Kielcach], red. J. Mielcarska-Kaczmarczyk, Kielce 2008, kat. I/880, s. 153; Stefan Żechowski (1912–1984). Katalog raisonné / Catalogue Raisonné, red. / ed. I. Rajkowska, Kielce 2014, kat. / cat. 336, s. / p. 252.
Wyst.: Donatorzy Muzeum Narodowego w Kielcach, MNKi 2008