Zbiory online
Konie świętego Marka
Informacje o obiekcie:
Dział / Oddział: | Ryciny |
Typ obiektu: | Grafika |
Datowanie: | 1963 r. |
Autor: | Konrad Srzednicki (1894-1993) |
Technika: | Akwaforta |
Materiał: | Papier |
Wymiary: | 49,0x64,5 cm |
Nr inwentarzowy: | MNKi/GR/2007 |
Obiekt z kolekcji polskiej sztuki współczesnej Działu Rycin, jedna z kilku prac Konrada Srzednickiego, przedstawiciela surrealizmu. Widok z góry na centralny plac Wenecji zamknięty fasadą bazyliki św. Marka, którą wieńczą ukazane od środka kopuły, ozdobione mozaikami. Relacje przestrzenne pomiędzy poszczególnymi częściami budowli zostały potraktowane swobodnie. Pierwszy plan przecinają w pionie dwie nakładające się na siebie dzwonnice, różniące się wysokością i zwieńczeniem, jedna z nich posiada gloriettę. W nienaturalnym oświetleniu, z nieregularnymi plamami cienia, poruszają się sylwetki czterech koni zmierzających parami w różnych kierunkach. Wizja artysty ożywiła tu odlane w brązie posągi zwierząt ustawione nad głównym wejściem do bazyliki, będące symbolem miasta. W centrum placu stąpa koń w nienaturalnej skali, z głową zwróconą do tyłu, narysowany grubą linią. Jego kontur nakłada się na widoczna w głębi architekturę. Pozostałe rumaki unoszą się w powietrzu, zastygłe w pozach naśladujących posągi. Sam plac pozbawiony jest ludzi za wyjątkiem drobnej postaci ukazanej od tyłu wpatrzonej w bazylikę św. Marka, którą może być sam artysta.