Zbiory online
"Monumento delle Reale Archiduchessa Christina..."
Informacje o obiekcie:
Dział / Oddział: | Ryciny |
Typ obiektu: | Grafika |
Datowanie: | 1810-1820 |
Autor: | Jakob Merz (1783-1807) |
Technika: | Akwaforta |
Materiał: | Papier |
Wymiary: | 54,6x42,0cm |
Nr inwentarzowy: | MNKi/GR/2451 |
Wytwórnia: | Wien bey Artaria et Comp . |
Grobowiec arcyksiężnej Marii Krystyny Habsburg ufundowany przez męza Alberta Kazimierza księcia sasko-cieszyńskiego w wiedeńskim kościele augustianów, będący jednym z najbardziej znanych dzieł rzymskiego rzeźbiarza Antonio Canovy ( 1757 -1822) Piramida zaczerpnięta ze sztuki egipskiej symbolizuje tu wieczność, a zmierzająca do niej procesja postaci w strojach antycznych, niesie urnę z prochami zmarłej. Punktem centralnym jest wejście do komory grobowej symbolizujące granicę pomiędzy życiem ziemskim a życiem wiecznym. Idea takiego rozwiązania wywodzi się od obecnego w sztuce od czasów antycznych motywu „Drzwi śmierci”, w epoce baroku realizowanego w formie pomników grobowych z portalem. Do wielkości zalet arcyksiężnej, nawiązuje krótka inskrypcja dedykacyjna nad wejściem do komory: UXORI OPTIMAE ALBERTVS ( Najlepszej żonie Albert). Grafika po raz pierwszy ukazała się w roku 1805 w frontspisie wydanego w Wiedniu opisu grobowca arcyksiężnej Marii Krystyny Habsburg, będącego niemieckim tłumaczeniem pracy Egidiusa Van de Vivere, opublikowanej w Rzymie w języku francuskim.
Bibliografia
1.Egidius C.J. Van der Vivere, Mausoleum, oder Grabmahl Ihrer Koniglichen Hoheit Maria Christina Erzherzoginn zu Oesterreich [et]c,[et]c, ausgefuhrt durch Herrn Cher. Ant. Canova, zu Wien in der Augustiner Hof –Pfarkirche , Wien ,bei Artaria et Comp. 1805.
2..Motywy mitologiczne w sztukach plastycznych. Wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach i Muzeum Pałacu w Wilanowie. Katalog. Redakcja naukowa Anna Kwaśnik –Gliwińska , Kielce 2006, poz. 207.