Zbiory online

Figurka Tańcząca wieśniaczka

Informacje o obiekcie:

Dział / Oddział:Rzemiosło artystyczne
Typ obiektu:Naczynie
Datowanie:1925
Autor:Aldona Kruszewska (malarz)
Miejsce powstania lub znalezienia:Polska, Warszawa
Technika:malowanie ręczne
Materiał:majolika
Wymiary:wys.19,1 cm, śred. 8 cm
Nr inwentarzowy:MNKi/R/3074
Wytwórnia:Pracownia ceramiczna Czechowski-Wojnacki

Sygnatura na spodzie podstawy - wycisk: podwójny łuk i litery C W po bokach, pod nim napis "WARSZAWA", niżej numer "53", sepią malowany monogram "AK" autorki.

Warszawska pracownia ceramiczna Czechowski-Wojnacki działała w latach 1917-1931. Kazimierz Czechowski był rzeźbiarzem wykształconym w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Konstantego Laszczki. Miał też za sobą studia na politechnice w Wiedniu i Pradze oraz praktykę w warsztacie ceramicznym Stanisława Jagmina w Nieborowie. Wieloletnim współpracownikiem Jagmina był również Andrzej Wojnacki, z zawodu zdun. W wytwórni wykonywano przedmioty o charakterze dekoracyjnym w trudnej technice majoliki włoskiej z dekoracjami malowanymi na surowym szkliwie cynowym. Pracownia Czechowskiego i Wojnackiego brała udział w wielu wystawach ceramiki i tzw. sztuki stosowanej, m.in. na dwóch wystawach, jakie miały miejsce w 1923 i 1924 roku w warszawskiej Zachęcie. Pracownia zapraszała do współpracy artystów: malarzy, rzeźbiarzy i architektów, którzy projektowali dekoracje. Spośród malarzy, którzy współpracowali z pracownią Maria Starzewska wymienia: Edwarda Bartłomiejczaka, Zygmunta Kamińskiego, Bolesława Cybisa, Marię Kuleszynę, Zofię Jezierską, Henryka Łagowskiego i wspomnianą już Aldonę Kruszewską. Spośród rzeźbiarzy: Jana Biernackiego, Romualda Zerycha, Józefa Platera, Zdanę Majewską. Liczna grupa współpracowników wpłynęła na brak jednolitego charakteru produkcji warszawskiej wytwórni.