Kwiaciarki

Stanisław Wojciech Bergman, Kwiaciarki
Stanisław Wojciech Bergman (1862–1930)

1897
olej, płótno
115 x 159 cm, w ramie 158 x 203
MNKi/M/1886

 
Prace konserwatorskie przy obiektach magazynowych podejmowane są, gdy ich stan nie jest stabilny, a uszkodzenia mogą się pogłębiać, oraz gdy dzieło sztuki ma być eksponowane w naszym muzeum lub zostać użyczone – jak to ma miejsce w tym przypadku.

Pomimo krótkiego terminu na przygotowanie obrazu zdecydowano się na podjęcie wyzwania – przyjęto założenie, że wykona się to, co niezbędne, aby przywrócić malowidłu wartości ekspozycyjne. W działania włączyli się wszyscy pracownicy działu konserwacji.  

Obraz nie był udostępniony publiczności ze względu na zły stan zachowania – dwa rozcięcia płótna były prowizorycznie zszyte, a ubytki warstwy malarskiej zabezpieczone bibułką japońską. Rama miała uszkodzone narożniki i odłupany fragment górnej krawędzi bocznej, drobne ubytki przy krawędziach form oraz przetarcia najbardziej wypukłych elementów. Całość była zabrudzona, kompozycję zniekształcały zacieki pociemniałego werniksu, na płótnie i ramie rozsiane były liczne ekskrementy owadów, które spowodowały już lokalną korozję płatków szlagmetalu. Podczas rozpoznania stwierdzono, że krosna obrazu mają popękane gniazda i wymagają wymiany. 

 

Po wykonaniu dokumentacji stanu przed konserwacją odpięto płótno ze starych krosien i rozpoczęto oczyszczanie lica chemicznie i mechanicznie. W trakcie pracy zaobserwowano, że artysta jako podobrazie wykorzystał wcześniejszą, większą kompozycję – na górnej krajce odnaleziono namalowany fragment twarzy. Użycie jako podłoża starszego obrazu z wytworzoną już na powierzchni warstwą linoksydu spowodowało słabą adhezję nowej warstwy malarskiej do podłoża – stąd liczne odspojenia i złuszczenia odsłaniające fragmenty spodniej kompozycji. Podczas oczyszczania konieczne było więc podklejenie od lica odspojeń farby. Pełną konsolidację od odwrocia przeprowadzono po oczyszczeniu obu stron malowidła i sklejeniu rozdarć. Rozdarcia sklejono na styk, wzmacniając je w trakcie impregnacji płótna jedwabną gazą. Metoda ta wykorzystuje spoiwo konsolidujące do równoczesnego wklejenia łatki, natomiast cienka tkanina nie odciśnie się na licu. 

W miejscach ubytków warstwy malarskiej założono kity akrylowe, naśladując fakturę podobrazia, uzupełnienia podmalowano farbami akwarelowymi. Powierzchnię obrazu zawerniksowano. Retusze wykonano odsączonymi z nadmiaru spoiwa farbami olejnym z dodatkiem werniksu retuszerskiego. 

 

Bardzo bogata rama jest złocona, natomiast wkładka i wole oczka są srebrzone i pokryte goldlakiem. 

Ubytki drewna uzupełniono kitem, natomiast ubytki gruntu kitem akrylowym, podklejono odspojenia zaprawy. 

Każda pracownia konserwatorska ma wypracowane metody pracy i sprawdzone receptury. Warto jednak również testować inne sposoby, zwłaszcza że obiekty muzealne pozwalają w trakcie regularnych przeglądów na monitorowanie naturalnego starzenia się materiałów użytych podczas prac. 

Ubytki na ornamentach oraz złocenia scalono w sposób malarski brązą w paście modyfikowaną werniksem i farbami olejnymi, natomiast przy uzupełnianiu niewielkich ubytków srebrzeń na wkładce zdecydowano się na eksperymentalne użycie Kölner Instacoll System – jest to linia produktów pozwalająca na pozłacanie na połysk powierzchni niechłonnych.  

Obraz i rama po konserwacji zostały zdigitalizowane. W najbliższym czasie planowane jest eksponowanie dzieła na wystawie czasowej Historie w torebkach zaklęte w Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu. 

Więcej informacji o pracy i autorze: https://mnki.pl/pl/o_muzeum/zbiory_online/10,malarstwo_i_rzezba/pokaz/844,kwiaciarki,1?s_a=s

 

2. Kwiaciarki stan przed konserwacją

Kwiaciarki - stan przed konserwacją

3. Doczyszczanie lica obrazu z zabrudzeń powierzchniowych
Doczyszczanie lica obrazu z zabrudzeń powierzchniowych

4. Obraz po wykitowaniu ubytków gruntu
Obraz po wykitowaniu ubytków gruntu

5. Fragment górnej krajki z widoczną poprzednią kompozycją
Fragment górnej krajki z widoczną poprzednią kompozycją
6. Fragment malowidła po założeniu kitów. Na chuście kwiaciarki widoczne odspojenia odsłaniające spodnią kompozycję
Fragment malowidła po założeniu kitów. Na chuście kwiaciarki widoczne odspojenia odsłaniające spodnią kompozycję
Fragment po konserwacji
Fragment po konserwacji

Oprac. Małgorzata Misztal

 

 

Powrót