Obiekt tygodnia
Rytm pozorów czy pozór rytmów?
Rytm pozorów czy pozór rytmów?
Jadwiga Maziarska (1913–2003)
1950
olej, płótno
120 x 78,4 cm
sygn. na odwrocie w centrum oraz opis autorski: Maziarska Jadwiga…
MNKi/W/359
Jadwiga Maziarska studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Władysława Jarockiego, Stefana Filipkiewicza i Ignacego Pieńkowskiego (dyplom w 1939 roku). Członkini Grupy Krakowskiej. Od końca lat 50. XX wieku przebywała wielokrotnie w Paryżu, od końca lat 40. pioniersko zajęła się kompozycjami czysto abstrakcyjnymi, antycypując na początku lat 50. zachodnie malarstwo materii – abstrakcję ciepłą, w przeciwieństwie do zimnej poddanej geometrycznym rygorom – prezentowany obraz jest przykładem tej ostatniej. Maziarska jednakowo traktowała obydwa te nurty abstrakcyjnego malarstwa. „Najciekawszą dla mnie sprawą jest to, […] że stwarzam podczas pracy pewną grę, stając się jej przedmiotem”.
Wystawy
Malarstwo Polski Ludowej – Tendencje – Kierunki, Muzeum Narodowe w Kielcach 1979.
Współczesne malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Narodowe w Kielcach 1998/1999.
Jadwiga Maziarska. Wystawa monograficzna, Miejska Galeria Sztuki Extravagance w Sosnowcu 2002.
Oprac. Iwona Rajkowska
Bibliografia
Jadwiga Maziarska. Wystawa monograficzna, Sosnowiec 2002.
Kowalska B., Twórcy – postawy. Artyści mojej galerii, Kraków 1981.
Oborny A., Kronika muzealna 1977, „Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach” 1980, t. 11, s. 309–363.
Rajkowska I., Współczesne malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach / The Polish Contemporary Painting at the National Museum in Kielce, Kielce 2007, s. 46–47.