Scena zimowa


Zimowa sceneriaScena zimowa
The Straw Yard 
Johna Fredericka Herringa Sr.
William Turner Davey (grafik)
Londyn, 1848
wklęsłodruk, mezzotinta, papier 
59 x 71,3 cm
sygn. p.d.: Engraved by W.T.Davey, l.d.: Painted by J. Herring, śr.: London, Published March 16th1848 by Mess?? Fores, at their Sporting & Fine Print Repository & Frame Manufactory, 41 Piccadilly, Corner of Sackville Street
MNKi/GR/2663

 

Grafika to kopia obrazu Johna Fredericka Herringa Sr. (1795–1865) wykonana techniką reprodukcyjną, polegającą na łączeniu na jednej płycie różnych metod druku wklęsłego, np.  mezzotinty i miedziorytu. Pozwala ona na precyzyjne oddanie detali przy jednoczesnym delikatnym, miękkim modelunku światłocieniowym. Technikę tę rozpowszechnili brytyjscy rytownicy w epoce wiktoriańskiej. 

Scena rodzajowa, którą uchwycił artysta, przedstawia zwierzęta gospodarskie – konie, świnie, ptactwo, przy żłobie na ośnieżonym podwórzu. 

John Herring Sr. uznanie zdobył jako malarz portretów konnych oraz scen wyścigów. Swoją działalność artystyczną rozpoczął stosunkowo późno, zdobywając profesjonalne wykształcenie u Abrahama Coopera dopiero w połowie lat 30. XIX wieku. Kilka lat później, w 1845 roku, został mianowany nadwornym animalistą księżnej Kentu, matki królowej Wiktorii. Na początku lat pięćdziesiątych osiadł na wsi w hrabstwie Kent i poświęcił się malowaniu scen z życia wiejskiego, które przyniosły mu stabilizację finansową.

Reprodukcję graficzną wykonał William Turner Davey (1818–1900), ceniony rytownik działający w Londynie, znany przede wszystkim z kopii malarstwa historycznego. Odbito ją w drukarni Braci Fores – George’a i Arthura, w 1848 roku. Warto jednak zaznaczyć, że w związku z zainteresowaniem na amerykańskim rynku w 1881 roku nadkład wznowił wydawca z Nowego Yorku – Fishel Adler & Co.

Takie animalistyczne obrazy cieszyły się dużą popularnością w połowie XIX wieku nie tylko w Anglii i Ameryce, ale również w Polsce. Poszarzały kolor papieru prezentowanej ryciny świadczy, że zdobiła ona ściany jednego z podkieleckich pałaców przez długi czas.

 

Analogiczna odbitka graficzna znajduje się m.in. w zbiorach British Museum:

https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_2010-7081-6467 (dostęp: 17.12.2021). 

 

Oprac. Małgorzata Osobińska

Powrót