Obiekt tygodnia
Kwiaty
Kwiaty
Louis-Marin Bonnet (1743–1793) rytownik, wydawca
Jean-Baptiste Huet (1745–1811) rysownik
Paryż, 1776–1789
papier, sposób kredkowy, odbitka sangwiną
33 x 24,5 cm
sygn. pod kompozycją śr.: Sixième Cahier du Fleurs. Dessiné d'après Nature par Huet, Bonnet direxit / A Paris, chez Bonnet, rue St. Jacques, au coin de celle de la Parchenanerie au Magazin Anglais
MNKi/GR/2502
Rycina, przedstawiająca realistycznie oddaną kompozycję kwiatową (złożoną z róż, jaskrów, lewkonii), należy do cyklu studiów, które w latach 70. i 80. XVIII wieku wychodziły z drukarni jednego z najważniejszych paryskich rytowników – Louisa-Marina Bonneta.
Projekty ornamentów, szkice, studia anatomiczne, krajobrazowe, dzielone tematycznie i publikowane w formie zeszytów, były owocem współpracy Bonneta z cenionymi artystami epoki rokoka, m.in. tworzącym w stylu François Bouchera – Jeanem-Baptistem Huetem, ornamentystą, projektantem dekoracji w Wersalu oraz obić i tkanin dekoracyjnych dla fabryk Beauvais i Gobelins.
Zeszyty miały charakter ilustracyjny czy instruktażowy i były adresowane do początkujących malarzy i rzeźbiarzy oraz projektantów, stąd na niektórych odbitkach znajdowały się podpisy z poradami, jak je kopiować. W zeszycie szóstym, z którego pochodzi prezentowana odbitka, znalazły się kompozycje kwiatowe wykonane techniką manière de crayon i odbite sangwiną.
Manière de crayon, czyli sposób kredkowy, był specjalnością francuskich grafików XVIII wieku i poza Francją nie znalazł naśladowców. Najwcześniejsza rycina wykonana przez wynalazcę tej techniki – Jeana Charlesa Francisa, pochodzi z 1753 roku. Jest to technika trawiona, uzupełniona opracowaniem „na sucho”. Kompozycję na pokrytej werniksem akwafortowej płycie wykonuje się przy użyciu różnego rodzaju ruletek oraz uzupełnia się igłą i puncami. W efekcie otrzymuje się odbitki do złudzenia przypominające odręczny rysunek. Nierzadko jedynie odcisk, który pozostawia płyta przyciśnięta do zwilżonego papieru, jest świadectwem, że mamy do czynienia z odbitką graficzną.
Warto przypomnieć, że Louis-Marin Bonnet był nie tylko uzdolnionym rytownikiem i prężnym wydawcą, ale udoskonalał i opracowywał nowe metody graficzne, m.in. w 1768 roku wprowadził odbitki z dwóch płyt na barwnym papierze, uzyskując efekt podobny do rysunku pastelem.
Analogiczne odbitki (w tym kolorowana) znajdują się w zbiorach takich muzeów jak
Musée d’art et d’histoire de la Ville de Genève oraz Philadelphia Museum of Art.
https://www.mahmah.ch/collection/oeuvres/renoncule-giroflee-et-rose/e-2015-1445-001
https://philamuseum.org/collection/object/218796
Oprac. Małgorzata Osobińska
Bibliografia
Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000.