Liście w dzbanie

Artur Stefan Nacht-Samborski (1898–1974)
ok 1970
olej, płótno
81 x 65 cm
MNKi/W/371

 


Artur Stefan Nacht-Samborski studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Wojciecha Weissa oraz w Berlinie i Wiedniu, członek Komitetu Paryskiego, w międzywojniu przebywał we Francji i w Hiszpanii, wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom 1955).

Wspaniały malarz, rzadko wystawiający, wiecznie poprawiający swoje prace – „[…] kropka nad i w dziele sztuki często likwiduje cały efekt plastyczny i wzruszeniowy”, uwielbiał Tycjana, przez wiele lat znany był przede wszystkim ze swych martwych natur, okazał się cudownym portrecistą ludzi – „Tych samych, których szukał, którzy go szukali” (Jerzy Stajuda). Podziwia się jego wysmakowanie, ogromne „pokłady doświadczenia i kultury o prawdziwie europejskim szlifie”. Stefan Gierowski pisał o nim: „[…] na pewno klasyk z wyboru i mądrości pojmowania życia; humanista szanujący w jednostce ludzi, w pejzażu i martwej naturze świat” (S. Gierowski, Artur Nacht-Samborski, „Sztuka” 1975, nr 1/2, s. 10; J. Stajuda, Artur Nacht-Samborski (1898–1974), „Projekt” 1975, nr 2, s. 8).


Wystawy

Współczesne malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Narodowe w Kielcach 1998/1999.

Bibliografia

Artur Nacht-Samborski. Wystawa monograficzna [katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie], oprac. M. Kaczanowska, H. Piprek, B. Szajna-Sierosławska, Warszawa 1977, poz. 134.

Jeżewska E., Nabytki działów artystycznych i regionalnych w latach 1989–1992. Dział Malarstwa i Rzeźby, „Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach” 1995, t. 18, s. 268–269, 274.

Rajkowska I., Współczesne malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach / The Polish Contemporary Painting at the National Museum in Kielce, Kielce 2007, kat. 42, s. 102–103.

 

 

Oprac. Iwona Rajkowska

 

Powrót