Warsztaty

Grupa może liczyć od 5 do maks. 30 osób.
Warsztaty trwają około 1 godziny.
Opłata wynosi 7 zł od osoby.

Rezerwacji zajęć można dokonać:

telefonicznie: 41 344 40 14 wew. 233 lub 660 957 875
e-mailem: edukacja@mnki.pl

Prosimy o zgłaszanie grup najpóźniej tydzień przed planowaną wizytą. Ważne są jedynie potwierdzone rezerwacje. Prosimy o wcześniejszą informację w przypadku rezygnacji.

 

Warsztaty w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich 

 

TEMAT WARSZTATÓW

GRUPA WIEKOWA

CYKL WARSZTATÓW: Galeria pod lupą

 

Portrety na okrągło
W jaki sposób można przedstawić na płótnie osobę? Czy rozpoznajemy ją tylko po rysach twarzy? A może po sylwetce, ubraniu, biżuterii czy przedmiotach, których używa najczęściej? W Galerii Malarstwa Polskiego i Europejskiej Sztuki Zdobniczej obejrzymy portrety, a potem zastanowimy się, czy są realistyczne. Uczestnicy zobaczą różnicę w sposobie portretowania na przestrzeni epok (od baroku po nowoczesność). Na zakończenie wykonają niepowtarzalny portret.

 Szkoły ponadpodstawowe

Pejzaż, czyli piękno Kielecczyzny
W trakcie warsztatów uczestnicy zobaczą, jak piękno Kielecczyzny przedstawiono na obrazach artystów, takich jak: Józef Szermentowski, Franciszek Kostrzewski oraz Władysław Malecki. Na ich podstawie dowiedzą się, jakie typy krajobrazu wyróżnia się w malarstwie i co to jest sztafaż. Na koniec namalują pejzaż inspirowany dziełami, które zobaczyli na ekspozycji.

 Szkoły ponadpodstawowe

Warsztat graficzny – twórca i tworzywo
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jak wygląda warsztat grafika tradycyjnego a jak grafika komputerowego. Co to jest matryca w grafice i jak się ją wykonuje? Czym różni się wydruk od odbitki? Poznają narzędzia pracy grafika: prasę i farbę drukarską. Na koniec warsztatów uczestnicy wykonają matrycę metodą kolażu oraz wydrukują własną grafikę na poszewce poduszki.

  Szkoły ponadpodstawowe

Gabinet Numizmatyczny - małe obiekty, wielka historia
Warsztaty rozpoczną się prezentacją eksponatów znajdujących się w Gabinecie Numizmatycznym, w którym zostały zgromadzone monety i banknoty, zwłaszcza z terenu historycznej północnej Małopolski. Wyjaśnione zostaną takie pojęcia, jak: płacidło, mennica czy matryca. Spotkanie będzie opowieścią o tym, jak zmieniały się środki płatnicze od czasów wczesnośredniowiecznych po nowożytne. Na zakończenie dzieci wykonają wybrane ćwiczenia w otrzymanych książeczkach edukacyjnych pt. Gabinet Numizmatyczny – małe obiekty, wielka historia.

  Szkoły ponadpodstawowe


Warsztaty towarzyszące wystawie czasowej "Pojąć sztukę pańską to sztuka"

 

Muzeum
Jacek Kaczmarski wraz z przyjaciółmi – Przemysławem Gintrowskim i Zbigniewem Łapińskim – stworzył program Muzeum. Jak sam mówił: „program [ten] powstał w 1981 roku w oparciu o wybrane dzieła polskiego malarstwa historycznego. Jego intencją było umieszczenie polskich doświadczeń okresu »Solidarności« w perspektywie historycznej tak, by odbiorca pojął, że jest świadkiem procesu, a nie jakiegoś wyjątkowego wydarzenia".

Wspólnie z uczestnikami przyjrzymy się obrazom, o których mówią teksty wspomnianych autorów. Na zakończenie uczestnicy wykonają torbę inspirowaną muzyką, a szczególnie wybranymi utworami towarzyszącymi wystawie.

Szkoły ponadpodstawowe 

„Autoportret” Witkacego
Jacek Kaczmarski – artysta, twórca, literat, osoba o wielu talentach – w swojej twórczości poruszał tematy bycia artystą, natchnienia, procesu twórczego, bólu tworzenia i misji. Zwykle starał się pokazywać własne nastawienie do historii i procesów zachodzących na świecie. Autoportret Stanisława Ignacego Witkiewicza stał się dla niego pretekstem do napisania utworu ukazującego los artysty. W części warsztatowej każdy z uczestników wykona swój autoportret z wykorzystaniem elementów nawiązujących do wystawy.

Szkoły ponadpodstawowe 

A mury runą, runą, runą
Jacek Kaczmarski, pisząc Mury w 1978 roku, chciał stworzyć dzieło mówiące o nieufności do wielkich ruchów masowych. Bardzo szybko utwór został przejęty przez polską opozycję i stał się hymnem Solidarności. Pierwotny tekst zmienił swoje znaczenie, stając się pieśnią nawołującą do obalenia reżimu. Sam Kaczmarski stawiał wówczas pytanie – kiedy dzieło przestaje być własnością artysty i staje się własnością ludzi? Podczas warsztatów wspólnie z młodzieżą zastanowimy się nad tym, co dla nich jest ważne, jakie „mury” chcieliby, aby zniknęły oraz jakie zagadnienia poruszane na ekspozycji są dla nich aktualne. Na zakończenie wykonamy „mural”, będący dialogiem uczestników z wystawą.

Szkoły ponadpodstawowe