Archiwum aktualności
Ostatnia szansa na zwiedzanie
Jeszcze tylko do niedzieli można oglądać wystawę "W odpowiedzi na wojnę...". Na ekspozycję składa się ponad siedemdziesiąt artystycznie przetworzonych wojskowych hełmów, będących hołdem dla ofiar I wojny światowej.
Wojny, która miała katastrofalne skutki, pochłonęła miliony ofiar i doprowadziła do II wojny światowej. Zmieniła także oblicze świata. Po jej zakończeniu w różnych częściach Europy zaczęły się pojawiać pierwsze ruchy emancypacyjne, rewolucje, nowe siły polityczne. To także czas głównych ruchów artystycznych: kubizmu, abstrakcjonizmu, konstruktywizmu, dadaizmu.
Ekspozycja pokazuje, w jaki sposób współcześni artyści postrzegają wojnę. Jak jej dramatyzm i barbarzyństwo oraz bogactwo rozmaitych historii wojennych przekładają na język pokojowych, nieagresywnych dzieł sztuki. Wystawa generuje nie tylko historyczne refleksje na temat wojny, tworzy nowe perspektywy recepcji i penetruje nowe przestrzenie kulturowe. Francuski projekt pokazuje także, jak ważne jest mówienie o I wojnie światowej, szczególnie teraz, kiedy ostatni weterani już odeszli.
Na ekspozycji zgromadzono 71 prac współczesnych artystów m.in. z Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Maroka, Hiszpanii i innych krajów. Wykonane z wykorzystaniem różnych technik: malarstwa, rysunku, kolażu, haftu, wyszywanki, tkaniny czy ryciny mają wspólny mianownik: oryginalne hełmy pochodzące z różnych krajów Europy i z różnych okresów XX wieku.
Dlaczego materiałem bazowym stały się hełm? Bo służy raczej do obrony, a nie do walki, staje się bardzo osobistym przedmiotem, ściśle związanym z osobą, która go nosi, a także identyfikuje armię, czas historyczny.
Zobaczymy m.in. pracę „Od jednej wojny do kolejnej” Pierra-Gillesa Chaussonneta, której podstawą jest hełm z okresu I wojny światowej. Francuz dostrzega paradoks: sukces operacji wojskowej stoi w sprzeczności z jej ofiarami: rannymi czy poległymi. Ten, który przeżył – plastikowy żołnierzyk - brodzi w basenie martwych wojowników. Jest zwycięzcą, czy ofiarą? Triumfuje, czy przyczynił się do zniszczenia ludzkości? „Masa krytyczna” Antoine’a Caruela wykorzystuje kruche, mniej trwałe materiały. Oparty o nie hełm symbolizuje niestabilność, zmienność świata materii i towarzyszące mu niezmiennie niebezpieczeństwo destrukcji, zniszczenia, unicestwienia. Dzieło „Gdzie indziej” Pierra Duponta to hełm pomalowany w sielski dziecięcy obrazek. Przecież żadne nieszczęście, nawet wojna, nie powinna zabijać ludzkich marzeń, poczucia dziecięcej beztroski, radości, niczym niezmąconego szczęścia.
Wystawa przygotowana przez Smac, Service mobile d'animations culturelles we Francji. W Polsce organizowana we współpracy z Muzeum Regionalnym w Brzezinach. Kuratorami wystawy są Freddy Pannecocke i Valéry Poulet.
Wernisaż rozpocznie się w czwartek, 15 września o godz. 18.
Wystawa potrwa do 13 listopada 2016 r.