W odpowiedzi na wojnę
Ponad siedemdziesiąt artystycznie przetworzonych wojskowych hełmów składa się na wystawę „W odpowiedzi na wojnę…”, będącą hołdem dla ofiar I wojny światowej. Ekspozycję można oglądać w Muzeum Dialogu Kultur, oddziale Muzeum Narodowego w Kielcach.
I wojna światowa miała katastrofalne skutki, pochłonęła miliony ofiar i doprowadziła do II wojny światowej. Zmieniła także oblicze świata. Po jej zakończeniu w różnych częściach Europy zaczęły się pojawiać pierwsze ruchy emancypacyjne, rewolucje, nowe siły polityczne. To także czas głównych ruchów artystycznych: kubizmu, abstrakcjonizmu, konstruktywizmu, dadaizmu.
Ekspozycja pokazuje, w jaki sposób współcześni artyści postrzegają wojnę. Jak jej dramatyzm i barbarzyństwo oraz bogactwo rozmaitych historii wojennych przekładają na język pokojowych, nieagresywnych dzieł sztuki. Wystawa generuje nie tylko historyczne refleksje na temat wojny, tworzy nowe perspektywy recepcji i penetruje nowe przestrzenie kulturowe. Francuski projekt pokazuje także, jak ważne jest mówienie o I wojnie światowej, szczególnie teraz, kiedy ostatni weterani już odeszli.
Na ekspozycji zgromadzono 71 prac współczesnych artystów m.in. z Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Maroka, Hiszpanii i innych krajów. Wykonane z wykorzystaniem różnych technik: malarstwa, rysunku, kolażu, haftu, wyszywanki, tkaniny czy ryciny mają wspólny mianownik: oryginalne hełmy pochodzące z różnych krajów Europy i z różnych okresów XX wieku.
Dlaczego materiałem bazowym stały się hełm? Bo służy raczej do obrony, a nie do walki, staje się bardzo osobistym przedmiotem, ściśle związanym z osobą, która go nosi, a także identyfikuje armię, czas historyczny.
Zobaczymy m.in. pracę „Od jednej wojny do kolejnej” Pierra-Gillesa Chaussonneta, której podstawą jest hełm z okresu I wojny światowej. Francuz dostrzega paradoks: sukces operacji wojskowej stoi w sprzeczności z jej ofiarami: rannymi czy poległymi. Ten, który przeżył – plastikowy żołnierzyk - brodzi w basenie martwych wojowników. Jest zwycięzcą, czy ofiarą? Triumfuje, czy przyczynił się do zniszczenia ludzkości? „Masa krytyczna” Antoine’a Caruela wykorzystuje kruche, mniej trwałe materiały. Oparty o nie hełm symbolizuje niestabilność, zmienność świata materii i towarzyszące mu niezmiennie niebezpieczeństwo destrukcji, zniszczenia, unicestwienia. Dzieło „Gdzie indziej” Pierra Duponta to hełm pomalowany w sielski dziecięcy obrazek. Przecież żadne nieszczęście, nawet wojna, nie powinna zabijać ludzkich marzeń, poczucia dziecięcej beztroski, radości, niczym niezmąconego szczęścia.
Wystawa przygotowana przez Smac, Service mobile d'animations culturelles we Francji. W Polsce organizowana we współpracy z Muzeum Regionalnym w Brzezinach. Kuratorami wystawy są Freddy Pannecocke i Valéry Poulet.
Wystawa będzie prezentowana do 13 listopada.
ORGANIZATORZY:
PATRONAT HONOROWY:
PATRONAT MEDIALNY: