Rezerwacji zajęć można dokonać telefonicznie 41 344 60 96 oraz e-mailowo dialog@mnki.pl
Maksymalna liczba uczestników: 30 osób
Zajęcia trwają około 1,5 godziny
Opłata za zajęcia wynosi 5 zł od osoby, za warsztaty 7 zł od osoby
Prosimy o zgłaszanie grup najpóźniej tydzień przed planowaną wizytą oraz o wcześniejsze informacje w przypadku rezygnacji.
CYKL ZAJĘĆ: DIALOG I CYWILIZACJA |
GRUPA WIEKOWA |
KONSPEKT |
|
Wielcy Zdobywcy Kto był nauczycielem Aleksandra Wielkiego? Ile ludów podbił Czyngis-Chan? Po co Kortez wyruszył do Meksyku? Czy zima pokonała Napoleona? Zajęcia przybliżają historię wielkich przywódców oraz ich wpływ na świat. |
Gimnazjum | ||
Wielokulturowe Imperia W których imperiach „nie zachodziło słońce”? Jak Rosjanie przyłączyli Syberię? Dlaczego w Ameryce Południowej dominuje język hiszpański, a w USA mówi się po angielsku? Co było perłą w koronie imperium brytyjskiego? Czym był kolonializm? Uczestnicy poznają historie związane z wielkimi mocarstwami oraz ich wpływ na współczesny świat. |
Gimnazjum | ||
Bunt, opór, obojętność. Subkultury kiedyś i dziś Bitnicy, gitowcy, hippisi, punki, skini, hip-hopowcy… ile z tych nazw brzmi znajomo? Jakich przedstawicieli wymienionych subkultur można wciąż spotkać na polskich ulicach, a którzy z nich byli aktywni w czasach PRL-u? Zajęcia będą prowadzone metodą warsztatową, a w ich trakcie zostaną omówione różnice między subkulturą, kontrkulturą a działalnością aktywistyczną. Wspólnie zastanowimy się także nad tym, czy w trakcie XX wieku młodzieżowy bunt miał potencjał doprowadzenia do realnych zmian społecznych. |
Gimnazjum | ||
CYKL ZAJĘĆ: DIALOG I WIELKIE RELIGIE ŚWIATA |
|||
Judaizm – w kręgu Tory i Talmudu Czym różnią się pokarmy dozwolone (koszerne) od zakazanych (,,nieczystych”) i dlaczego sobota jest dla Żydów dniem świętym? Na jakie odłamy dzieli się współcześnie judaizm? Jak świętują dzisiejsi Żydzi? Zachęcamy do zapoznania się z jedną z najstarszych religii świata. |
Gimnazjum | ||
Chrześcijaństwo – uczniowie Nowego Testamentu Czy chrześcijaństwo to tylko katolicyzm? Czy krzyż wszędzie wygląda tak samo? Czy chrześcijańskie święta obchodzi się w podobny sposób na całym świecie? Jak wygląda Matka Boska w Kenii, a jak w Japonii? Na zajęciach będzie można przekonać się, jak wiele różnych „barw” ma wiara w jednego Boga. |
Gimnazjum | ||
Islam – śpiew muezina Dlaczego każdy muzułmanin powinien raz w życiu odwiedzić Mekkę? Czym w kulturze Islamu jest szahada i hilal? Do czego nawołuje wiernych pieśń muezina? W trakcie spotkania poznamy podstawowe informacje na temat islamu, będzie można także poćwiczyć wschodnią kaligrafię oraz sztukę tworzenia mozaiki. |
Gimnazjum | ||
Krąg życia – w świecie hinduizmu i buddyzmu Czy po śmierci można powrócić na Ziemię raz jeszcze, tylko że w innym wcieleniu? Jak długo buddyjscy mnisi potrafią medytować? Czy kąpiel w Gangesie może oczyścić nie tylko ciało, ale i duszę? W czasie podróży przez Indie, Bangladesz, Nepal i Tybet dowiemy się, czym dla wyznawców religii Dalekiego Wschodu jest sansara i jak się z niej wyzwolić. |
Gimnazjum | ||
CYKL ZAJĘĆ: DIALOG W KULTURZE | |||
Duże Ka, małe ka – czym zajmuje się antropologia, co to jest kultura Młodzież poznaje warsztat pracy antropologa kulturowego. Dowiaduje się, czym interesują się antropologowie, poznaje specyfikę badań terenowych, a także nazwiska najsłynniejszych antropologów i teorie badań. Zajęcia przybliżają antropologiczną definicję kultury jako wszelkich przejawów działalności człowieka, wyjaśniają pojęcie kultury masowej i uczą antropologicznych obserwacji codzienności. |
Gimnazjum | ||
Dogadajmy się – co zrobić, aby się dobrze porozumieć Czym jest dialog i z jakich kanałów komunikacyjnych się składa? Czego potrzeba, aby móc się porozumieć i czy na pewno to, co mówimy jest dobrze zrozumiane przez naszych odbiorców? Zajęcia o charakterze warsztatowym pokazują możliwości dialogu i rolę czynników pozawerbalnych, tj. przestrzeni, miejsca, intonacji czy mowy ciała, w komunikacji. |
Gimnazjum | ||
Kulturalny hamburger Co poza hamburgerem zawdzięczamy McDonaldowi i telewizji? Jak zmienił nas Internet i telefony komórkowe? Zajęcia poświęcone ciekawym aspektom współczesnej kultury m.in. homogenizacji, globalizacji. W części praktycznej młodzież analizuje współczesne przejawy kultury masowej: okładki książek, programy telewizyjne, filmy, muzykę, reklamy czy serwisy społecznościowe |
Gimnazjum | ||
Kup pan cegłę, czyli po co są reklamy? Czy chodzi tylko o sprzedaż towarów, czy bardziej o sprzedaż stylu życia? Czy reklama mieści się w pojęciu sztuki, czy jest tylko marketingowym narzędziem zwiększającym sprzedaż? Antropologiczna analiza współczesnych reklam jako przejawu kultury masowej, obnażająca techniki marketingowe oraz ich wpływ na zmianę współczesnego społeczeństwa. |
Gimnazjum | ||
CYKL ZAJĘĆ: W DIALOGU... | |||
Kielce wielu kultur Zajęcia w plenerze – spacer śladami ewangelików, Rosjan, Żydów, Ormian i Romów zamieszkujących XIX-wieczne, XX-wieczne i współczesne Kielce. Zajęcia mają przybliżyć wielokulturową historię naszego miasta, biografie jej mieszkańców – przedstawicieli innych kultur oraz najsłynniejsze zabytki Kielc, które znajdują się na trasie spaceru. |
Gimnazjum | ||
Inność oswojona Skąd bierze się dyskryminacja i do czego prowadzi? Zajęcia o charakterze warsztatowym pokazują przyczyny i skutki postaw nietolerancyjnych w codziennym życiu, miejsce stereotypów, skrótów myślowych i szablonów zachowań w stosunku do przedstawicieli innych kultur. |
Gimnazjum | ||
ABC praw człowieka Tortury, wyroki śmierci, nieuzasadnione więzienie ludzi, cenzura i prześladowania – współczesny świat często i ochoczo łamie podstawowe prawa człowieka. Czy dzieje się to także w Polsce, czy dotyczy jedynie egzotycznych miejsc? Czym są prawa człowieka? Kto |
Gimnazjum | ||
Od emancypantek do współczesnych feministek O co walczyły pierwsze emancypantki? Jaka jest rola kobiet i ich wizerunek na świecie? Podczas zajęć poznamy w skrócie historie feminizmu na świecie i w Polsce, współczesne odłamy feminizmu, postulaty współczesnych feministek. |
Gimnazjum | ||
Z dziennika uchodźcy Zajęcia przygotowane na podstawie raportu Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców. Podczas spotkania spróbujemy obalić stereotypowe postrzeganie ludzi uciekających ze swoich krajów, postaramy się też wczuć w rolę osoby, która w obawie przed śmiercią w popłochu opuszcza swój dom. |
Gimnazjum | ||
Hejt i mowa nienawiści – współczesne granice i zagrożenia Czy wolność słowa ma swoje granice? Czym jest popularny hejt i czy świadczy o odwadze? Zajęcia przybliżające genezę mowy nienawiści oraz osobiste, prawne i społeczne konsekwencje jej używania. |
Gimnazjum | ||
Szanuję, nie dyskryminuję Jak traktować innych, by ich nie krzywdzić? Propedeutyka wiedzy o dyskryminacji, mechanizmów jej wprowadzania i rozprzestrzeniania w społecznościach, w laboratoryjnej formie dramy. |
Gimnazjum | ||
Kto ratuje jedno życie – ratuje cały świat Uczestnicy poznają historię Ireny Sendlerowej, jej postawę w trudnych czasach oraz system wartości, którym się kierowała. |
Gimnazjum | ||
CYKL ZAJĘĆ: PO SĄSIEDZKU Z DIALOGIEM | |||
Zapraszamy do romskiego domu! Skąd Romowie wzięli się w Kielcach? Jakie są tradycje Romów zamieszkujących Kielce? Kto jest głową romskiej rodziny? Dlaczego do wszystkich starszych osób Romowie mówią „ciociu” |
Gimnazjum | ||
Żydzi dawniej, Żydzi dziś Jak wyglądał żydowski sztetl? Ile z kultury żydowskiej pozostało w naszej codzienności? Poznamy krajobraz kulturowy Kielc i województwa świętokrzyskiego przed wojną, jak i współczesne relacje polsko-żydowskie. Bez uprzedzeń i stereotypów porozmawiamy o wspólnej przeszłości i teraźniejszości przybliżając najważniejsze elementy historii i kultury Żydów. |
Gimnazjum | ||
Ormiański krajobraz Kielc Podczas zajęć uczestnicy poznają najważniejszych i zasłużonych dla miasta i regionu kielczan pochodzenia ormiańskiego, m.in. rodzinę Kiebabczych, Grzegorza Axentowicza. Poznają historię ormiańskiej mniejszości w Polsce, dowiedzą się czym charakteryzuje się kultura ormiańska i poznają współczesne życie Ormian w Polsce i Kielcach. |
Gimnazjum | ||
Na Mahometańskiej w Kielcach! Czy w naszym regionie żyją muzułmanie? Czy to prawda, że w Kielcach jest ulica Mahometańska? Jak wygląda życie muzułmanina w naszym kraju? Na te wszystkie pytania odpowiemy podczas zajęć edukacyjnych przybliżających religię i kulturę wyznawców islamu. |
Gimnazjum | ||
Ukraina bliżej nas Nasi wschodni sąsiedzi coraz chętniej przyjeżdżają do Polski, a zajęcia są świetną okazją, żeby ich lepiej poznać. Kim byli Kozacy? Jak się mieszka na Ukrainie? Czym był Majdan i dlaczego do niego doszło? Czym różni się wchód Ukrainy od zachodu? To tylko niektóre z zagadnień, które poruszymy. |
Gimnazjum | ||
Kielce różnych Kościołów Kiedy do Kielc przybyli pierwsi ewangelicy? Gdzie w Kielcach znajduje się cerkiew prawosławna? Poznamy wieloreligijne oblicze miasta i regionu, poznamy najważniejsze aspekty tradycji wyznawców wiary ewangelicznej i prawosławia. |
Gimnazjum | ||
CYKL ZAJĘĆ: PO SĄSIEDZKU | |||
Co jest głównym tematem Tory? Co wolno romskiemu królowi? Czym są chaczkary? I jak funkcjonuje małżeństwo w islamie? Na te oraz wiele innych pytań odpowiadamy podczas zajęć edukacyjnych obejmujących projekcję filmową i dyskusję. Dokumenty przybliżają historię, kulturę i tradycję mniejszości narodowych, religijnych i etnicznych z regionu świętokrzyskiego. Filmy do wyboru:
Dokumenty pochodzą z Archiwum Historii Mówionej MNKi. |
Gimnazjum | ||
CYKL ZAJĘĆ: Z DIALOGIEM W DAWNE DZIEJE... Proponowane zajęcia powstały z myślą o rozwijaniu zainteresowania przeszłością na podstawie źródeł archeologicznych. Uczestnicy warsztatów oglądają zabytki prezentowane na wystawie Pradzieje i wczesne średniowiecze Ponidzia i Wiślicy i na ich podstawie poznają życie człowieka w przedstawionych epokach |
|||
Archeolog – rekonstruktor przeszłości W trakcie warsztatów uczestnicy, wcielając się w archeologów, wezmą udział w wykopaliskach. Poznają profesjonalne narzędzia i przybory, które każdy archeolog musi przygotować przed przystąpieniem do pracy. Po odnalezieniu zakopanych w piaskownicach oryginalnych eksponatów, sporządzą ich dokumentację. Na podstawie odkrytych obiektów poznają życie i kulturę dawnych mieszkańców ziemi świętokrzyskiej. |
Gimnazjum |