Warsztaty

Grupa może liczyć od 5 do maks. 25 osób.
Warsztaty trwają około 1 godziny.
Opłata wynosi 7 zł od osoby.

Rezerwacji zajęć można dokonać:

telefonicznie: 41 344 60 96 wew. 307
e-mailem: dialog@mnki.pl 

Prosimy o zgłaszanie grup najpóźniej tydzień przed planowaną wizytą. Ważne są jedynie potwierdzone rezerwacje. Prosimy o wcześniejszą informację w przypadku rezygnacji.

Warsztaty w Muzeum Dialogu Kultur

TEMAT ZAJĘĆ GRUPA WIEKOWA  

Klapok, Mietlarz i Jaworowi Ludzie, czyli gry i zabawy dawne
Dawno, dawno temu, kiedy na świecie nie było jeszcze komputerów, a w wielu domach nawet telewizora, dzieci spędzały dużo czasu razem i bawiły się ze sobą. Dzisiaj jedno z szerokich ujęć teorii zabawy mówi o tym, że tzw. zabawy dawne to po prostu bycie w relacji z innymi. Tego bardzo brakuje nam we współczesnym świecie. Podczas warsztatu dzieci będą miały okazje spotkać się z tradycją śpiewu, tańca i zabaw dawnych. Udział w spotkaniu gwarantuje poprawę nastroju. Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej.

Szkoła podstawowa
kl. 0–III
 

Samochód Plus
Warsztaty powstały z myślą o rozwijaniu zainteresowań tematyką motoryzacji i modelarstwa. Dzieci zobaczą w jednym miejscu ponad 200 miniatur samochodów z całego świata i zapoznają się z historią motoryzacji, zaczynając od pionierskich automobili z końca XIX wieku, a kończąc na samochodach współczesnych. Po zwiedzeniu wystawy stałej Historia motoryzacji w miniaturze dzieci stworzą swój własny model nowoczesnego auta z tektury falistej, który będą mogły zabrać na pamiątkę.

Szkoła podstawowa
kl. 0–III
 

Worek pełen przygód
Na zajęciach uczestnicy poznają ciekawe zwyczaje z różnych stron świata. Jak należy zachować się podczas posiłku w innych krajach? Co to jest japońskie święto Hanami? Komu trzeba ustąpić miejsca w pociągu w Tajlandii? Na te i inne pytania odpowiedzi udzieli edukator. Następnie w części warsztatowej dzieci ozdobią worek, który stanie się towarzyszem podróży albo przyjacielem w codziennych zmaganiach szkolnych.

  Szkoła podstawowa
kl. I–III
 

Zapaska, sari, longyi, kimono, czyli słów kilka o strojach tradycyjnych na świecie
Na ziemi istnieją tysiące rozmaitych kultur, tworzących barwną mozaikę języków, strojów i estetyk. Choć żyjemy w globalnym świecie jeansów i T-shirtów, coraz częściej szukając źródeł własnej tożsamości, zwracamy się w kierunku kultury tradycyjnej i różnych jej aspektów, w tym strojów. Uczestnicy warsztatów obejrzą prezentację przedstawiającą damskie i męskie stroje tradycyjne z różnych części świata, a następnie zaprojektują swój własny strój inspirowany bogactwem krojów, barw i ozdób, które zobaczą na fotografiach. Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej.

  Szkoła podstawowa
kl. I–III
 

Wykopaliska z bardzo bliska
W trakcie warsztatów uczestnicy, wcielając się w archeologów, wezmą udział w wykopaliskach. Poznają profesjonalne narzędzia i przybory, które każdy archeolog musi przygotować przed przystąpieniem do pracy. Po odnalezieniu zakopanych w piaskownicach fragmentów ceramiki sporządzą ich dokumentację.

 Szkoła podstawowa
kl. I–III
 

Sztuka naszych przodków
Uczestnicy warsztatów poznają najstarszy i najdłuższy etap w dziejach rozwoju społeczności ludzkiej, czyli paleolit. Prowadzący przybliży sztukę paleolitycznego malarstwa, a następnie dzieci wykonają rysunki nawiązujące treścią i kompozycją do malowideł znajdujących się na ścianach i sklepieniach jaskiń.

Szkoła podstawowa
kl. I–III
 

Zdobycze rewolucji neolitycznej – lepimy gliniane naczynia techniką wałeczkową
Prowadzący warsztaty wyjaśni pojęcie rewolucji neolitycznej, czyli proces przechodzenia z koczowniczego do osiadłego trybu życia. Na zakończenie uczestnicy wykonają naczynia techniką wałeczkową.

Szkoła podstawowa
kl. I–III 
 

W lustrzanym odbiciu – malarstwo na szkle
Jednym z typowych elementów wystroju domów były obrazy malowane na szkle. Ich żywa kolorystyka i kontrastowe barwy przez lata rozjaśniały ciemne wnętrza gospodarstw. Obrazy na szkle tworzone są w odwrotnej kolejności w stosunku do tradycyjnego malarstwa: zaczyna się od naniesienia szczegółów i konturów, potem stopniowo wypełniając je kolorami. Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej, na której uczestnicy zapoznają się z typowymi dla sztuki ludowej motywami oraz kolorystyką, a następnie wykonają obraz na szkle, posługując się przygotowanymi szablonami wzorów.

Szkoła podstawowa
kl. I–VI
 

Co to jest empatia?
Przyszło nam żyć w trudnych czasach: zmian klimatycznych, konfliktów, wojen, migracji i zanieczyszczenia środowiska. Bronią w świecie pełnym niepewności są odwaga, zrozumienie dla zachodzących procesów i empatia wobec ludzi. Większość uprzedzeń oraz wynikających z nich konfliktów bierze się z lęku przed nieznanym, odmienną kulturą oraz innymi zwyczajami. Podczas spotkania będziemy przede wszystkim rozmawiać. Spróbujemy dowiedzieć się więcej na temat naszych podglądów, uczuć i emocji. Czy wszyscy myślimy i czujemy podobnie? Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.

Szkoła podstawowa
kl. V–VIII
 

Dialog – czy ktoś mnie słucha?
O trudnej sztuce komunikacji i tym „jak mówić, by nas słuchano i jak słuchać, by do nas mówiono”. Odrobina teorii i dużo więcej praktycznych ćwiczeń mających na celu zwiększenie kompetencji komunikacyjnych uczestników warsztatów. Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.

 Szkoła podstawowa
kl. V–VIII
 

Od rośliny do tkaniny
Podczas warsztatu prześledzimy skomplikowany i wieloetapowy proces powstawania tkanin w kulturze tradycyjnej. Historię tę barwnie przedstawił Józef Firmanty na obrazie Domowa praca wyrobu płótna lnianego, który można zobaczyć na wystawie Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej. W części praktycznej uczestnicy będą mogli spróbować swoich sił w pracy z nićmi, robiąc własnoręcznie prostą, lecz efektowną bransoletkę. 

Szkoła podstawowa
kl. III–VIII