TEMAT ZAJĘĆ |
GRUPA WIEKOWA |
|
Klapok, Mietlarz i Jaworowi Ludzie, czyli gry i zabawy dawne Dawno, dawno temu, kiedy na świecie nie było jeszcze komputerów, a w wielu domach nawet telewizora, dzieci spędzały dużo czasu razem i bawiły się ze sobą. Dzisiaj jedno z szerokich ujęć teorii zabawy mówi o tym, że tzw. zabawy dawne to po prostu bycie w relacji z innymi. Tego bardzo brakuje nam we współczesnym świecie. Podczas warsztatu dzieci będą miały okazje spotkać się z tradycją śpiewu, tańca i zabaw dawnych. Udział w spotkaniu gwarantuje poprawę nastroju. Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej.
|
Szkoła podstawowa kl. 0–III |
|
Samochód Plus Warsztaty powstały z myślą o rozwijaniu zainteresowań tematyką motoryzacji i modelarstwa. Dzieci zobaczą w jednym miejscu ponad 200 miniatur samochodów z całego świata i zapoznają się z historią motoryzacji, zaczynając od pionierskich automobili z końca XIX wieku, a kończąc na samochodach współczesnych. Po zwiedzeniu wystawy stałej Historia motoryzacji w miniaturze dzieci stworzą swój własny model nowoczesnego auta z tektury falistej, który będą mogły zabrać na pamiątkę.
|
Szkoła podstawowa kl. 0–III |
|
Worek pełen przygód Na zajęciach uczestnicy poznają ciekawe zwyczaje z różnych stron świata. Jak należy zachować się podczas posiłku w innych krajach? Co to jest japońskie święto Hanami? Komu trzeba ustąpić miejsca w pociągu w Tajlandii? Na te i inne pytania odpowiedzi udzieli edukator. Następnie w części warsztatowej dzieci ozdobią worek, który stanie się towarzyszem podróży albo przyjacielem w codziennych zmaganiach szkolnych.
|
Szkoła podstawowa kl. I–III |
|
Zapaska, sari, longyi, kimono, czyli słów kilka o strojach tradycyjnych na świecie Na ziemi istnieją tysiące rozmaitych kultur, tworzących barwną mozaikę języków, strojów i estetyk. Choć żyjemy w globalnym świecie jeansów i T-shirtów, coraz częściej szukając źródeł własnej tożsamości, zwracamy się w kierunku kultury tradycyjnej i różnych jej aspektów, w tym strojów. Uczestnicy warsztatów obejrzą prezentację przedstawiającą damskie i męskie stroje tradycyjne z różnych części świata, a następnie zaprojektują swój własny strój inspirowany bogactwem krojów, barw i ozdób, które zobaczą na fotografiach. Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej.
|
Szkoła podstawowa kl. I–III |
|
Wykopaliska z bardzo bliska W trakcie warsztatów uczestnicy, wcielając się w archeologów, wezmą udział w wykopaliskach. Poznają profesjonalne narzędzia i przybory, które każdy archeolog musi przygotować przed przystąpieniem do pracy. Po odnalezieniu zakopanych w piaskownicach fragmentów ceramiki sporządzą ich dokumentację.
|
Szkoła podstawowa kl. I–III |
|
Sztuka naszych przodków Uczestnicy warsztatów poznają najstarszy i najdłuższy etap w dziejach rozwoju społeczności ludzkiej, czyli paleolit. Prowadzący przybliży sztukę paleolitycznego malarstwa, a następnie dzieci wykonają rysunki nawiązujące treścią i kompozycją do malowideł znajdujących się na ścianach i sklepieniach jaskiń.
|
Szkoła podstawowa kl. I–III |
|
Zdobycze rewolucji neolitycznej – lepimy gliniane naczynia techniką wałeczkową Prowadzący warsztaty wyjaśni pojęcie rewolucji neolitycznej, czyli proces przechodzenia z koczowniczego do osiadłego trybu życia. Na zakończenie uczestnicy wykonają naczynia techniką wałeczkową.
|
Szkoła podstawowa kl. I–III |
|
W lustrzanym odbiciu – malarstwo na szkle Jednym z typowych elementów wystroju domów były obrazy malowane na szkle. Ich żywa kolorystyka i kontrastowe barwy przez lata rozjaśniały ciemne wnętrza gospodarstw. Obrazy na szkle tworzone są w odwrotnej kolejności w stosunku do tradycyjnego malarstwa: zaczyna się od naniesienia szczegółów i konturów, potem stopniowo wypełniając je kolorami. Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej, na której uczestnicy zapoznają się z typowymi dla sztuki ludowej motywami oraz kolorystyką, a następnie wykonają obraz na szkle, posługując się przygotowanymi szablonami wzorów.
|
Szkoła podstawowa kl. I–VI |
|
Co to jest empatia? Przyszło nam żyć w trudnych czasach: zmian klimatycznych, konfliktów, wojen, migracji i zanieczyszczenia środowiska. Bronią w świecie pełnym niepewności są odwaga, zrozumienie dla zachodzących procesów i empatia wobec ludzi. Większość uprzedzeń oraz wynikających z nich konfliktów bierze się z lęku przed nieznanym, odmienną kulturą oraz innymi zwyczajami. Podczas spotkania będziemy przede wszystkim rozmawiać. Spróbujemy dowiedzieć się więcej na temat naszych podglądów, uczuć i emocji. Czy wszyscy myślimy i czujemy podobnie? Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.
|
Szkoła podstawowa kl. V–VIII |
|
Dialog – czy ktoś mnie słucha? O trudnej sztuce komunikacji i tym „jak mówić, by nas słuchano i jak słuchać, by do nas mówiono”. Odrobina teorii i dużo więcej praktycznych ćwiczeń mających na celu zwiększenie kompetencji komunikacyjnych uczestników warsztatów. Warsztaty poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.
|
Szkoła podstawowa kl. V–VIII |
|
Od rośliny do tkaniny Podczas warsztatu prześledzimy skomplikowany i wieloetapowy proces powstawania tkanin w kulturze tradycyjnej. Historię tę barwnie przedstawił Józef Firmanty na obrazie Domowa praca wyrobu płótna lnianego, który można zobaczyć na wystawie Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej. W części praktycznej uczestnicy będą mogli spróbować swoich sił w pracy z nićmi, robiąc własnoręcznie prostą, lecz efektowną bransoletkę.
|
Szkoła podstawowa kl. III–VIII |
|
|
|
|
|
|
|