Zajęcia edukacyjne

Grupa może liczyć od 5 do maks. 25 osób.
Zajęcia trwają około 1 godziny.
Opłata wynosi 5 zł od osoby.

Rezerwacji zajęć można dokonać:

telefonicznie: 41 344 60 96 wew. 307
e-mailem: dialog@mnki.pl 

Prosimy o zgłaszanie grup najpóźniej tydzień przed planowaną wizytą. Ważne są jedynie potwierdzone rezerwacje. Prosimy o wcześniejszą informację w przypadku rezygnacji.

 

Zajęcia edukacyjne w Muzeum Dialogu Kultur

TEMAT ZAJĘĆ

GRUPA WIEKOWA

 

Gry i zabawy dawne
Dawno, dawno temu, kiedy na świecie nie było jeszcze komputerów, a w wielu domach nawet telewizora, dzieci spędzały dużo czasu razem i bawiły się ze sobą. Dzisiaj jedno z szerokich ujęć teorii zabawy mówi o tym, że tzw. zabawy dawne to po prostu bycie w relacji z innymi. Tego bardzo brakuje nam we współczesnym świecie. Podczas zajęć dzieci poznają tradycję śpiewu, tańca i zabaw dawnych. Udział w spotkaniu gwarantuje poprawę nastroju. Zajęcia poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej.

Szkoła podstawowa
kl. 0–III
 

Dialog – czy ktoś mnie słucha?
O trudnej sztuce komunikacji i tym „jak mówić, by nas słuchano i jak słuchać, by do nas mówiono”. Odrobina teorii i dużo praktycznych ćwiczeń mających na celu zwiększenie kompetencji komunikacyjnych uczestników. Zajęcia poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.

Szkoła podstawowa
kl. VI–VIII

 

Co to jest empatia?
Przyszło nam żyć w trudnych czasach: zmian klimatycznych, konfliktów, wojen, migracji i zanieczyszczenia środowiska. Bronią w świecie pełnym niepewności są odwaga, zrozumienie dla zachodzących procesów i empatia wobec ludzi. Większość uprzedzeń oraz wynikających z nich konfliktów bierze się z lęku przed nieznanym, odmienną kulturą oraz innymi zwyczajami. Podczas spotkania będziemy przede wszystkim rozmawiać. Spróbujemy dowiedzieć się więcej na temat naszych poglądów, uczuć i emocji. Czy wszyscy myślimy i czujemy podobnie? Zajęcia poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.

Szkoła podstawowa
kl. V–VIII

 

Szanuję, nie dyskryminuję
Uczestnicy zajęć, po zwiedzaniu wystawy stałej Od różnorodności do dialogu, będą mieli okazję do porozmawiania o stereotypach, uprzedzeniach, dyskryminacji i jej konsekwencjach.

Szkoła podstawowa
kl. VII–VIII

 

Hejt i mowa nienawiści
Czy wolność słowa ma swoje granice? Czym jest hejt i czy świadczy o odwadze? Jak odróżnić hejt od konstruktywnej krytyki? Zajęcia poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.

 Szkoła podstawowa
kl. IV–VIII

 

 Zajęcia edukacyjne do wystawy czasowej Więcej niż słowa. Mowa ciała w sztukach plastycznych (29 kwietnia – 2 listopada 2025)

 

 

Historia mojej dłoni
Zajęcia nawiązujące do filmu O palcach autorstwa Józefa Robakowskiego, prezentowanego na wystawie w części poświęconej gestom dłoni. Uczestnicy zastanowią się nad historiami, jakie mogą opowiedzieć ich dłonie. Następnie przedszkolaki i uczniowie szkół podstawowych wykonają pracę plastyczną, a licealiści nagrają film inspirowany etiudą Robakowskiego.

 Szkoła podstawowa
kl. 0–III

 

Mapa emocji w ciele
Zajęcia poświęcone mimice twarzy oraz emocjom, które za jej pomocą wyrażamy. Przyjrzymy się fotografiom Stanisława Ignacego Witkiewicza z cyklu Mina – autoportret oraz dziele Litości! Apolonii Dwurnik, a następnie porozmawiamy o sposobach wyrażania emocji przez nasze ciało, a także o tym, jak radzić sobie z silnymi, niekiedy negatywnymi, uczuciami. Zajęcia zakończą się sesją relaksacyjną, która wprowadzi ciało w stan odprężenia i odpoczynku, który również reprezentowany jest na wystawie poprzez prace m.in. Pawła Liszewskiego (My) czy Giacomo Monaldiego (Terpsychora lub Talia).

Szkoła podstawowa
kl. III–VI 
 

O polskich tańcach tradycyjnych
Zajęcia inspirowane pracami z cyklu Tańce polskie Zofii Stryjeńskiej oraz drzeworytem Taniec Władysława Skoczylasa. Poszukamy odpowiedzi na pytania: dlaczego muzyka tradycyjna bywa nazywana muzyką ziemi? Jakie historie kryją się w podstawowych krokach tańców ludowych? Jak odróżnić polkę od oberka? I czy warto uczyć się polskich tańców tradycyjnych?

 Szkoła podstawowa
kl. VII–VIII