Gry i zabawy dawne Dawno, dawno temu, kiedy na świecie nie było jeszcze komputerów, a w wielu domach nawet telewizora, dzieci spędzały dużo czasu razem i bawiły się ze sobą. Dzisiaj jedno z szerokich ujęć teorii zabawy mówi o tym, że tzw. zabawy dawne to po prostu bycie w relacji z innymi. Tego bardzo brakuje nam we współczesnym świecie. Podczas zajęć dzieci poznają tradycję śpiewu, tańca i zabaw dawnych. Udział w spotkaniu gwarantuje poprawę nastroju. Zajęcia poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od sacrum do profanum. Malarstwo i rzeźba w sztuce ludowej.
|
Szkoła podstawowa kl. 0–III |
|
Dialog – czy ktoś mnie słucha? O trudnej sztuce komunikacji i tym „jak mówić, by nas słuchano i jak słuchać, by do nas mówiono”. Odrobina teorii i dużo praktycznych ćwiczeń mających na celu zwiększenie kompetencji komunikacyjnych uczestników. Zajęcia poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.
|
Szkoła podstawowa kl. VI–VIII
|
|
Co to jest empatia? Przyszło nam żyć w trudnych czasach: zmian klimatycznych, konfliktów, wojen, migracji i zanieczyszczenia środowiska. Bronią w świecie pełnym niepewności są odwaga, zrozumienie dla zachodzących procesów i empatia wobec ludzi. Większość uprzedzeń oraz wynikających z nich konfliktów bierze się z lęku przed nieznanym, odmienną kulturą oraz innymi zwyczajami. Podczas spotkania będziemy przede wszystkim rozmawiać. Spróbujemy dowiedzieć się więcej na temat naszych poglądów, uczuć i emocji. Czy wszyscy myślimy i czujemy podobnie? Zajęcia poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.
|
Szkoła podstawowa kl. V–VIII
|
|
Szanuję, nie dyskryminuję Uczestnicy zajęć, po zwiedzaniu wystawy stałej Od różnorodności do dialogu, będą mieli okazję do porozmawiania o stereotypach, uprzedzeniach, dyskryminacji i jej konsekwencjach.
|
Szkoła podstawowa kl. VII–VIII
|
|
Hejt i mowa nienawiści Czy wolność słowa ma swoje granice? Czym jest hejt i czy świadczy o odwadze? Jak odróżnić hejt od konstruktywnej krytyki? Zajęcia poprzedzone są zwiedzaniem wystawy stałej Od różnorodności do dialogu.
|
Szkoła podstawowa kl. IV–VIII
|
|
Zajęcia edukacyjne do wystawy czasowej Więcej niż słowa. Mowa ciała w sztukach plastycznych (29 kwietnia – 2 listopada 2025)
|
|
|
Historia mojej dłoni Zajęcia nawiązujące do filmu O palcach autorstwa Józefa Robakowskiego, prezentowanego na wystawie w części poświęconej gestom dłoni. Uczestnicy zastanowią się nad historiami, jakie mogą opowiedzieć ich dłonie. Następnie przedszkolaki i uczniowie szkół podstawowych wykonają pracę plastyczną, a licealiści nagrają film inspirowany etiudą Robakowskiego.
|
Szkoła podstawowa kl. 0–III
|
|
Mapa emocji w ciele Zajęcia poświęcone mimice twarzy oraz emocjom, które za jej pomocą wyrażamy. Przyjrzymy się fotografiom Stanisława Ignacego Witkiewicza z cyklu Mina – autoportret oraz dziele Litości! Apolonii Dwurnik, a następnie porozmawiamy o sposobach wyrażania emocji przez nasze ciało, a także o tym, jak radzić sobie z silnymi, niekiedy negatywnymi, uczuciami. Zajęcia zakończą się sesją relaksacyjną, która wprowadzi ciało w stan odprężenia i odpoczynku, który również reprezentowany jest na wystawie poprzez prace m.in. Pawła Liszewskiego (My) czy Giacomo Monaldiego (Terpsychora lub Talia).
|
Szkoła podstawowa kl. III–VI |
|
O polskich tańcach tradycyjnych Zajęcia inspirowane pracami z cyklu Tańce polskie Zofii Stryjeńskiej oraz drzeworytem Taniec Władysława Skoczylasa. Poszukamy odpowiedzi na pytania: dlaczego muzyka tradycyjna bywa nazywana muzyką ziemi? Jakie historie kryją się w podstawowych krokach tańców ludowych? Jak odróżnić polkę od oberka? I czy warto uczyć się polskich tańców tradycyjnych?
|
Szkoła podstawowa kl. VII–VIII |
|