Wystawa, której tytuł został zaczerpnięty z piosenki Jerzego Jurandota i Henryka Warsa (1935), koncentruje się na wybranych motywach i wątkach w sztuce dwudziestolecia międzywojennego, obfitującego w rozmaite zjawiska artystyczne. Zaprezentowane zostały obrazy, rzeźby oraz liczne przykłady dynamicznie rozwijającego się w tym czasie plakatu reklamowego. Jednak specjalny nacisk położono na sztukę przedmiotu, czyli tę sztukę, która kształtuje powszechne upodobania, stanowiąc jednocześnie ich wykładnik i odwzorowanie, a także potrafi przenieść widza w ten wyjątkowy czas i oddać jego klimat. Na ekspozycji można zobaczyć przykłady polskiej produkcji ceramicznej, w tym słynne garnitury ćmielowskie:
Kula,
Kaprys i
Płaski, będące kwintesencją stylu art déco. Odrębną grupę stanowią szkła z wiodących polskich hut, jak: Niemen, Zawiercie, Hortensja, oraz znakomite przykłady polskich kilimów i żakardów. Pokaz uzupełniają stroje i elementy ubioru, a także fotografie największych gwiazd kina, bo okres dwudziestolecia międzywojennego to szybki rozwój tej nowej dziedziny sztuki. Na jej popularność wpływały nie tylko kreacje aktorskie, ale wraz z pojawieniem się filmu dźwiękowego — piosenki, które szybko stawały się szlagierami. Ani powojenny, ani tym bardziej dzisiejszy świat kinematografii w niczym nie przypomina tego z czasów dwudziestolecia międzywojennego. Pozostały tylko piosenki, których nie sposób zapomnieć…
Kuratorka: dr Magdalena Śniegulska-Gomuła
Koordynatorka: Małgorzata Osobińska
Termin: 3 czerwca – 26 października 2025
Dawny Pałac Biskupów Krakowskich
MECENAS MUZEUM NARODOWEGO W KIELCACH:
PGE Polska Grupa Energetyczna

PATRONAT HONOROWY: