Więcej o: Portret króla Jana III Sobieskiego

Rafał Hadziewicz Portret Jana III Sobieskiego Portret króla Jan III Sobieskiego
(Król Jan III Sobieski; Jan III Sobieski; Portret Jana III)
Kraków 1834-1839 (?)
Olej, papier naklejony na płótno
75 x 61
Na licu obrazu, l.g. częściowo zniszczona, czerwona pieczęć, trudna do jednoznacznej identyfikacji, być może jest to pieczęć Stanisława Ursyna-Rusieckiego z herbem Rawicz (Ursyn)
Muzeum Narodowe w Krakowie; MNK II-a-308 (53731)
Dar Stanisława Ursyn-Rusieckiego, 1937.

W portrecie Jana III Sobieskiego (1629-1696) Hadziewicz wykorzystał bogaty zasób malarskich i graficznych wzorów ikonograficznych związanych z osobą króla. Było to zgodne z praktyką artysty polegającą na sięganiu po sprawdzone rozwiązania do sztuki dawnych mistrzów. Kompozycja portretu przypomina graficzne przedstawienia Sobieskiego, zwłaszcza pochodzący z 1684 roku miedziorytniczy Portret Jana III w karacenie, rytowany przez Roberta White`a. Również gama barwna i sposób opracowania dzieła Hadziewicza nawiązują do stylistyki portretów typu sarmackiego.

Zwycięzca spod Wiednia ukazany został w popiersiu, zwrócony lekko w prawą stronę widza. Król nosi karacenę, z widocznym lewym naramiennikiem zdobionym motywem lwiej głowy. Jego ramiona spowija futrzana delia spięta ozdobną zaponą o podłużnym kształcie. Wąsata twarz o uważnym spojrzeniu brązowych, skierowanych w bok oczu modelowana jest światłem rzucającym również refleksy na fragmenty zbroi. Ciemnobrązowe włosy zostały podgolone, zgodnie z sarmacką modą. Tło portretu jest neutralne, sposób malowania cienki, gładki, z dbałością o detale. Widoczna na obrazie kompozycja skrywa inne, trudne do jednoznacznej interpretacji, przedstawienie odkryte w 2007 roku w czasie badań konserwatorskich.

 

Powrót