Zajęcia edukacyjne

Grupa może liczyć od 5 do maks. 30 osób.
Zajęcia trwają około 1 godziny.
Opłata wynosi 5 zł od osoby.

Rezerwacji zajęć można dokonać:

telefonicznie: 41 344 40 14 wew. 233 lub 660 957 875
e-mailem: edukacja@mnki.pl 

Prosimy o zgłaszanie grup najpóźniej tydzień przed planowaną wizytą. Ważne są jedynie potwierdzone rezerwacje. Prosimy o wcześniejszą informację w przypadku rezygnacji.

 

 

Zajęcia edukacyjne w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich 

 

TEMAT ZAJĘĆ

GRUPA WIEKOWA

Budujemy Pałac
Zajęcia rozpoczną się od omówienia strony architektonicznej Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich. Dzieci dowiedzą się, jak powstał pałac, do kogo należał i komu zawdzięcza swój wygląd. Ponadto poznają takie pojęcia, jak: skrzydła, arkady, loggia, tympanon, hełm itp. Na koniec uczestnicy zaprojektują swoją własną rezydencję.

Szkoła
podstawowa
kl. I - III

Tajemnica belkowania Izby Stołowej Górnej
Izba Stołowa Górna to najważniejsze pomieszczenie w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich, które można nazwać oficjalną jadalnią. To właśnie tu znajduje się drewniany strop belkowy. Pierwotnie polichromowany zaskakiwał gości swoją intensywną kolorystyką. Obecnie po konserwacji ponownie odkrywa swoje tajemnice. Uczestnicy zajęć z wykorzystaniem kart pracy przyjrzą się przedstawieniom alegorycznym ukrytym na belkowaniu.

 Szkoła
podstawowa
kl. I - VIII 

Komendant, Marszałek – Józef Piłsudski
Celem zajęć jest przedstawienie życiorysu Józefa Piłsudskiego w kontekście walki o niepodległość. Podczas spaceru uczestnicy zapoznają się z ekspozycją stałą w Sanktuarium Marszałka Józefa Piłsudskiego. Prowadzący przybliży także historię pobytu Legionów Polskich w Kielcach, które wraz z Piłsudskim torowały drogę do odzyskania niepodległości. W drugiej części zajęć młodsze dzieci pokolorują obrazek, a starsze dokonają analizy obrazu.

 Szkoła
podstawowa
kl. I - VIII

Artysta indywidualista
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z twórczością wybranego artysty (Stanisława Wyspiańskiego, Olgi Boznańskiej lub Jacka Malczewskiego). Dowiedzą się, w jakiej technice tworzyli oraz czym się inspirowali. Ponadto poznają informacje o epoce, w której żyli. Na zakończenie uczestnicy wypełnią kartę pracy sprawdzającą zdobyte wiadomości.

Szkoła
podstawowa
kl. IV - VIII

Kultura Sarmacka
Podczas zajęć uczniowie zwiedzą pałacowe wnętrza, wysłuchają gawędy o obyczajach sarmackich oraz o tym, jak określano poszczególne elementy stroju szlachcianki i szlachcica; po co paniom były wachlarze i muszki. Na zakończenie zajęć wypełnią ćwiczeniówki.

Szkoła
podstawowa
kl. IV - VIII

Barok epoka i styl
Uczniowie poznają genezę baroku. Skąd wzięła się nazwa i czym się charakteryzował? Zwiedzając Pałac będą mogli przyjrzeć się elementom i zdobieniom charakterystycznym dla tej epoki. Wypełnią także kartę pracy.

Szkoła
podstawowa
kl. VI - VIII

Barok od kuchni
Podczas zajęć wspólnie odkryjemy tajniki barokowej kuchni. Jakie były zwyczaje na dworach królewskich? Czy jedzono zdrowo? Przy okazji uczestnicy poznają ciekawostki na temat dworskich zwyczajów i kuchni w wybranych krajach Europy. Ponadto dzieci i młodzież zapoznają się z ciekawymi eksponatami ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, a następnie odgadną funkcje sztućców prezentowanych w karcie pracy.

Szkoła
podstawowa
kl. I - VIII


Zajęcia w ramach autorskiego programu Muzeum Narodowego w Kielcach "Muzeoterapia"

 

Uważne dziecko
Liczba bodźców, z którymi musi zmierzyć się dziecko każdego dnia, jest ogromna. Komputery, telefony, tablety, bajki, a nawet brak kontaktu z rówieśnikami mogą wpływać w znacznym stopniu na emocje małego człowieka. Dlatego na zajęciach zajmiemy się uważnością – nauką skupienia uwagi na byciu „tu i teraz”. Dzięki ćwiczeniu metodą 5-4-3-2-1 dziecko będzie mogło skoncentrować się na świadomym odczuwaniu swoich zmysłów.

 Szkoła
podstawowa
kl. I - VIII

Emocjonalne obrazy
Nie zawsze potrafimy nazwać towarzyszące nam na co dzień emocje, nie zawsze również potrafimy je rozróżniać. Dlatego podczas zajęć spróbujemy nauczyć się je rozpoznawać i nazywać oraz porozmawiamy o tych, które towarzyszą nam najczęściej. Pomogą nam w tym postacie z obrazów Jacka Malczewskiego i nawiązująca do nich karta pracy.

Szkoła
podstawowa
kl. I - VIII

O emocjach - wokół jednego obrazu
Jak doświadczenia wpływają na naszą percepcję? Czy potrafimy spojrzeć na obraz obiektywnie? Tworząc narrację obrazu, uczestnicy poznają przeciwstawne emocje. Dowiedzą się, czym różni się lęk od strachu, jakie mają znaczenie w naszym codziennym życiu, oraz jakie inne emocje, towarzyszące nam na co dzień, mogą być ukryte w malarskiej wizji artysty.

Szkoła
podstawowa
kl. I - VIII