Budujemy Pałac Zajęcia rozpoczną się od omówienia strony architektonicznej Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich. Dzieci dowiedzą się, jak powstał pałac, do kogo należał i komu zawdzięcza swój wygląd. Ponadto poznają takie pojęcia, jak: skrzydła, arkady, loggia, tympanon, hełm itp. Na koniec uczestnicy zaprojektują swoją własną rezydencję.
|
Szkoła podstawowa kl. I - III
|
Tajemnica belkowania Izby Stołowej Górnej Izba Stołowa Górna to najważniejsze pomieszczenie w Dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich, które można nazwać oficjalną jadalnią. To właśnie tu znajduje się drewniany strop belkowy. Pierwotnie polichromowany zaskakiwał gości swoją intensywną kolorystyką. Obecnie po konserwacji ponownie odkrywa swoje tajemnice. Uczestnicy zajęć z wykorzystaniem kart pracy przyjrzą się przedstawieniom alegorycznym ukrytym na belkowaniu.
|
Szkoła podstawowa kl. I - VIII
|
Komendant, Marszałek – Józef Piłsudski Celem zajęć jest przedstawienie życiorysu Józefa Piłsudskiego w kontekście walki o niepodległość. Podczas spaceru uczestnicy zapoznają się z ekspozycją stałą w Sanktuarium Marszałka Józefa Piłsudskiego. Prowadzący przybliży także historię pobytu Legionów Polskich w Kielcach, które wraz z Piłsudskim torowały drogę do odzyskania niepodległości. W drugiej części zajęć młodsze dzieci pokolorują obrazek, a starsze dokonają analizy obrazu.
|
Szkoła podstawowa kl. I - VIII
|
Artysta indywidualista Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z twórczością wybranego artysty (Stanisława Wyspiańskiego, Olgi Boznańskiej lub Jacka Malczewskiego). Dowiedzą się, w jakiej technice tworzyli oraz czym się inspirowali. Ponadto poznają informacje o epoce, w której żyli. Na zakończenie uczestnicy wypełnią kartę pracy sprawdzającą zdobyte wiadomości.
|
Szkoła podstawowa kl. IV - VIII
|
Kultura Sarmacka Podczas zajęć uczniowie zwiedzą pałacowe wnętrza, wysłuchają gawędy o obyczajach sarmackich oraz o tym, jak określano poszczególne elementy stroju szlachcianki i szlachcica; po co paniom były wachlarze i muszki. Na zakończenie zajęć wypełnią ćwiczeniówki.
|
Szkoła podstawowa kl. IV - VIII
|
Barok epoka i styl Uczniowie poznają genezę baroku. Skąd wzięła się nazwa i czym się charakteryzował? Zwiedzając Pałac będą mogli przyjrzeć się elementom i zdobieniom charakterystycznym dla tej epoki. Wypełnią także kartę pracy.
|
Szkoła podstawowa kl. VI - VIII
|
Barok od kuchni Podczas zajęć wspólnie odkryjemy tajniki barokowej kuchni. Jakie były zwyczaje na dworach królewskich? Czy jedzono zdrowo? Przy okazji uczestnicy poznają ciekawostki na temat dworskich zwyczajów i kuchni w wybranych krajach Europy. Ponadto dzieci i młodzież zapoznają się z ciekawymi eksponatami ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, a następnie odgadną funkcje sztućców prezentowanych w karcie pracy.
|
Szkoła podstawowa kl. I - VIII
|
Zajęcia w ramach autorskiego programu Muzeum Narodowego w Kielcach "Muzeoterapia"
|
|
Uważne dziecko Liczba bodźców, z którymi musi zmierzyć się dziecko każdego dnia, jest ogromna. Komputery, telefony, tablety, bajki, a nawet brak kontaktu z rówieśnikami mogą wpływać w znacznym stopniu na emocje małego człowieka. Dlatego na zajęciach zajmiemy się uważnością – nauką skupienia uwagi na byciu „tu i teraz”. Dzięki ćwiczeniu metodą 5-4-3-2-1 dziecko będzie mogło skoncentrować się na świadomym odczuwaniu swoich zmysłów.
|
Szkoła podstawowa kl. I - VIII |
Emocjonalne obrazy Nie zawsze potrafimy nazwać towarzyszące nam na co dzień emocje, nie zawsze również potrafimy je rozróżniać. Dlatego podczas zajęć spróbujemy nauczyć się je rozpoznawać i nazywać oraz porozmawiamy o tych, które towarzyszą nam najczęściej. Pomogą nam w tym postacie z obrazów Jacka Malczewskiego i nawiązująca do nich karta pracy.
|
Szkoła podstawowa kl. I - VIII |
O emocjach - wokół jednego obrazu Jak doświadczenia wpływają na naszą percepcję? Czy potrafimy spojrzeć na obraz obiektywnie? Tworząc narrację obrazu, uczestnicy poznają przeciwstawne emocje. Dowiedzą się, czym różni się lęk od strachu, jakie mają znaczenie w naszym codziennym życiu, oraz jakie inne emocje, towarzyszące nam na co dzień, mogą być ukryte w malarskiej wizji artysty.
|
Szkoła podstawowa kl. I - VIII
|
|
|
|
|