Zbiory online

Kwitnący rododendron

Informacje o obiekcie:

Dział / Oddział:Malarstwo i rzeźba
Typ obiektu:Obraz
Datowanie:1921
Autor:Alfons Karpiński (1875-1961)
Miejsce powstania lub znalezienia:Polska
Technika:olej
Materiał:płótno
Wymiary:98 x 97,8 cm
Nr inwentarzowy:MNKi/M/1177

Powstały w dwudziestoleciu międzywojennym Kwitnący rododendron (1921) pochodzi z dojrzałego okresu twórczości Alfonsa Karpińskiego. Delikatny, samotny krzew z różowymi kwiatami pokazany został na neutralnym, malowanym impastowo, szarym tle. Można odnieść wrażenie, że krzew znajduje się na granicy otwartej przestrzeni, a nie w ogrodzie, ponieważ na dole obrazu pokazane zostało jedynie cienkie pasmo gruntu. Długie i wiotkie gałązki krzewu tworzą koronę przypominającą kształt parasola, dźwigając na szczycie liście i kwiaty. Jedna z mniejszych gałązek opada na bok. W sposobie ujęcia, kolorystyce i wyraźnym, wrażliwym konturze odczuwa się stylistykę młodopolską, od której artysta rozpoczynał swoją drogę twórczą i której do końca życia pozostał wierny. Temat przywodzi też na myśl grafiki japońskie, będące dla Karpińskiego inspiracją w poszukiwaniach oryginalnych rozwiązań kompozycyjnych. Artysta wypracował własny, dekoracyjny i wytworny styl, stosował wyrafinowany, secesyjny kontur, wysmakowaną paletę barw i miękki modelunek.

Oprócz egzotycznych rododendronów i azalii malował z wielkim wyczuciem róże, (najczęstsze w martwych naturach kwiatowych), astry, cynie, mimozy i nagietki. Ukazywał kwiaty w różnych fazach rozwoju, oddając ich delikatność i ulotne piękno. Czasami były to „pyszne” bukiety, innym razem skromniejsze kompozycje, połączone z ceramiką, szkłem, draperiami i meblami, co dawało możliwość oddania różnorodnych faktur, kształtów i barw. Kwiaty tworzyły niekiedy barwną dominantę, innym razem włączane były w wysmakowaną grę barw. Trudno oprzeć się wrażeniu, że przez niewielkie martwe natury Karpiński pozwala nam zajrzeć do wnętrza saloniku mieszczańskiego, ponieważ elementy kompozycji znajdują się na różnych planach. Malarz wykorzystywał do pracy sprzęty z własnego mieszkania przy ul. Floriańskiej, a więc to do jego saloniku lub pracowni zaglądamy.
Kameralne kompozycje kwiatowe, martwe natury i portrety kobiece Karpińskiego obecne były w wielu domach Krakowa. Zazwyczaj były to obrazy w małych i średnich formatach, ale były też większe kompozycje, których przykładem jest Kwitnący rododendron.
Muzeum Narodowe w Kielcach posiada również trzy inne obrazy Alfonsa Karpińskiego: niewielkich rozmiarów Wnętrze salonu (ok. 1930) oraz pełne poetyki, malowane z dystansem i elegancją portrety żony: Studium portretowe kobiety (żona malarza), przed 1930 i Portret żony artysty (Władysławy z Chmielarczyków Karpińskiej), 1935.
Twórczość Alfonsa Karpińskiego nie traci na popularności i wciąż jest obiektem zainteresowania marszandów, kolekcjonerów i publiczności, która docenia prostotę i poetykę jego obrazów.