Zbiory online

Szczelina przekraczająca żółć

Informacje o obiekcie:

Dział / Oddział:Sztuka współczesna
Typ obiektu:Obraz
Datowanie:1968
Autor:Aleksander Kobzdej (1920-1972)
Miejsce powstania lub znalezienia:Polska
Technika:olej
Materiał:gips
Wymiary:106,8 x 45,2 x 61,3 x 12cm
Nr inwentarzowy:MNKi/W/236

Sygn. i opis autorski na odwrocie / signed with the artist’s description on the reverse: Aleksander Kobzdej 1968/"Szczelina przekraczająca żółć …, zakup / purchase 1984

Bibl. / Lit.: Oborny A., Nabytki artystyczne w latach 1985-1986. Dział Malarstwa i Rzeźby, [w:] Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach, Kraków 1992, t. XVI, s. 323

 

Aleksander Kobzdej (1920-1972)

Studiował na Politechnice we Lwowie i Gdańsku oraz na ASP w Krakowie u Eugeniusza Eibischa, Władysława Lama, ASP w Warszawie (dyplom 1955), wykładowca tamże oraz w PWSSP w Sopocie i Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Hamburgu, często wystawiał i zmieniał style, maniery, techniki, autor jednego z najbardziej znanych polskich obrazów socrealistycznych Podaj cegłę! (1950). Po 1956 Kobzdej stworzył cykl rzeźbiarskich szczelin – to dobre przykłady malarstwa materii i połączenia cenionego przez znawców wybitnego talentu kolorystycznego z impastową, ciekawą fakturą.

Studied at the Lvov and Gdańsk Polytechnics, Academies of Fine Arts in Cracow (Ateliers of Eugeniusz Eibisch, Władysław Lam), and Warsaw (graduation 1955), a lecturer there, as well as at the State Higher School of Fine Arts in Sopot and Higher School of Fine Arts in Hamburg, much exhibited, often changed personal styles, manners and techniques, painted one of the most famous Polish Socialist Realism pictures Pass a brick! (1950). After 1956 he made a cycle of sculpture rifts – they are good examples of Art Informel or Tachisme and  a combination of the artist’s outstanding colouristic talent much appreciated by connoisseurs with interesting paint texture.