Obiekt tygodnia
Klocki drzeworytnicze Stefana Mrożewskiego do "Opowiadań szlacheckich" Piotra Choynowskiego
Zgoda między panem Zbyszewskim i panem Świdzińskim
Sudół 1937
Klocek drzeworytniczy
Wymiary: 12,7 x8,0 x 2,2 cm
MNKi/Gr/3464
Winieta
Sudół 1937
Sygnowany u dołu z prawej MS monogram wiązany ( odwrócony)
Klocek drzeworytniczy
Wymiary 12,9 x8,0 x 2,3 cm
MNKi/Gr/3468
W darze klocków drzeworytniczych Stefana Mrożewskiego (1894 – 1975) przekazanych do Działu Rycin przez syna artysty Andrzeja i jego żonę Janinę, znalazły się między innymi matryce graficzne ilustracji do „Opowiadań szlacheckich” Piotra Choynowskiego, wydanych
w 1937 r. Ich opracowanie znacznie ułatwił egzemplarz książki z dedykacją Stefana Mrożewskiego dla jego przyjaciela i mecenasa Wiktora Ludwika Kielbassa z Sudołu koło Jędrzejowa. Książka wraz z innymi pozostałymi po nim zbiorami trafiła do muzeum i jest przechowywana w bibliotece.Dedykacja
Zbiór sześciu opowiadań został zilustrowany przez Stefana Mrożewskiego sześcioma całostronicowymi drzeworytami nawiązującymi do tradycji sarmackiej poprzez kontuszowe ubiory, broń i inne akcesoria, w tej samej technice wykonał portret autora i dwie winiety zdobiące okładki. Po porównaniu druku z klockami drzeworytniczymi okazało się, że dwa z nich występujące w wykazach pod różnymi nazwami, przedstawiają tę samą scenę, pochodzącą z opowiadania p.t. „Wigilia wojewody”. Ukazuje ona moment powitania wojewody Świdzińskiego w domu pana Zbyszewskiego, do którego przybył w zamiarze pojednania, jeden z nich siedzi na krześle z wysokim oparciem, drugi pada przed nim na kolana wyciągając ręce. Wydarzenie to rozgrywa się we wnętrzu wypełnionym grupą wiwatującej szlachty. Dwa starannie opracowane klocki drzeworytnicze posiadają te same wymiary, ten sygnowany przez artystę monogramem wiązanym został przez niego wykorzystany jako matryca ilustracji, natomiast nie sygnowany można potraktować jako odrzuconą, wcześniejszą wersję. Miała ona bardziej emocjonalny charakter wyrażony poprzez pochylenie się osoby siedzącej nad klęczącym przed nim szlachcicem i objęciem jedną ręką jego pleców, w przyjętej ostatecznie wersji ilustracji ten serdeczny gest został zastąpiony inną, bardziej sztywną pozą. Kolejna zmiana dotyczyła oddzielenia płaszczyzną stołu grupy wiwatującej szlachty od dwóch postaci tworzących pierwszy plan, przez co cała kompozycja zyskała na głębi Zróżnicowaniu uległo również światło, najsłabsze w dolnej partii przedstawienia gdzie klęczący szlachcic zanurzony jest w półmroku, natomiast u góry widać mocną, jasną plamę ściany zamykającej całe wnętrze. Wśród drobniejszych zmian można zauważyć brak rogów jelenich zdobiących pierwotnie pokój szlacheckiego dworu. Przy wykonaniu obydwu klocków artysta korzystał z rylca wielorzędowego, którym opracował szczegóły twarzy, detale strojów i większe płaszczyzny stołu czy ściany. Na sygnowanej matrycy ilustracji do opowiadania „Wigilia wojewody” stosował go oszczędniej, pozostawiając większe partie pozbawione śladów cięcia. Stefan Mrożewski, ceniony z powodu swoich artystycznych umiejętności, był znany z częstego wykorzystywania rylców wielorzędowych do wykonania drzeworytów sztorcowych, świadczą o tym również inne pozostałe po nim matryce graficzne zgromadzone w Dziale Rycin Muzeum.
Bibliografia
Maria Grońska, Grafika w książce, tece i albumie, Ossolineum, Wrocław 1994, kat.405.
Joanna Mielcarska-Kaczmarczyk, Stefan Mrożewski. Warsztat artysty, Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Kielcach, Kielce 2010, kat. 113,117
Opracował: Marian Gucwa, 28.03.2012 r