Ryszard Prauss, Zamek

zamek prauss

Lata 1950

Akwarela, papier
58 x 44,5 cm
MNKi/W/937

 

Jeden z najlepszych przykładów fantazyjno-kompozytowej architektury Praussa, w tym przypadku opartej na niemieckich wodociągowych wieżach ciśnień z przełomu XIX i XX wieku (np. w Brochowie i przy al. Wiśniowej we Wrocławiu). Prauss preferował fantazje oparte na architekturze zachodniej Polski, najbardziej upodobał sobie śląską i pomorską. W efekcie powstawały weduty lub fragmenty wielkiej architektury albo w typie topograficznym w oparciu o bogatą tradycję europejską, albo bajkowym jak z baśni braci Grimm.

Ryszard Prauss (1902-1955) – kielczanin, bliźniaczy brat również malarza Stanisława (1902-1967). Absolwent kieleckiego Gimnazjum im. J. Śniadeckiego i Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, po studiach osiadł w Kielcach, poświęcił się pracy pedagogicznej jako nauczyciel rysunków w szkołach średnich Kielc aktywnie uczestnicząc w życiu artystycznym miasta, Był współzałożycielem kieleckiego Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP). Wdowa po nim Anna Narzymska-Prauss podarowała Muzeum w 1966 ok. 700 jego prac.

Ryszard Prauss to malarz i rysownik tradycyjny, specjalizujący się głównie w akwareli, ołówku i kredce, rzadziej węglu, także ilustrator. Preferowana przez niego tematyka to przedstawienia głównie polskiej architektury w wariancie rekonstrukcyjnym, często w oparciu o współczesne artyście badania naukowe, i fantazyjno-narracyjnym przeważnie ze sztafażem, sceny z historii Polski, w tym w dużej części z czasów II wojny światowej w oparciu o osobiste doświadczenia naocznego świadka, o wiele rzadziej pejzaż.

Bibl.:

Sztuka Kielecczyzny po 1945 roku ze zbiorów Muzeum Narodowego i Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach, Kielce 2005, kat. 919, s. 109.
I. Rajkowska, Miasta i zamki polskie według Ryszarda Praussa / Polish Towns and Castles by Ryszar Prauss, Kielce 2016, kat. 421, s. 244.

Opracowała Iwona Rajkowska

Powrót