Citroën 2CV 1952
citroenCitroën 2CV 1952
metal, plastik
Producent: Maisto, Tajlandia, ok. 1995
skala 1:18
MNKi/Mat/G/8

 

 

Metalowy, fabryczny model pojazdu, który zmotoryzował francuskie społeczeństwo. Prace nad nim rozpoczęto w roku 1936. Pierre Boulanger, dyrektor generalny Citroëna, objaśnił główne założenia przyświecające projektowaniu pojazdu: „chcę, aby w aucie mogły wygodnie pomieścić się cztery osoby wraz z koszykiem zawierającym 60 jaj i by podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zrobiła się jajecznica”. Przed wybuchem wojny zdążono wyprodukować 47 prototypów i ok. 250 egzemplarzy serii próbnej.

Konstrukcja auta miała być maksymalnie uproszczona. Najbardziej zdumiewającym tego przejawem było zastąpienie foteli hamakami podwieszonymi na linkach przymocowanych do sufitu. Zachowało się tylko kilka tych samochodów, ponieważ większość zniszczono lub ukryto, aby nie wpadły w ręce Niemców.

Dopiero w roku 1949 uruchomiono produkcję seryjną. Wprowadzono wówczas wiele udoskonaleń: hamaki zastąpiono przypominającymi ławki siedzeniami, wprowadzono elektryczny rozrusznik, kierunkowskazy i podwójne wycieraczki. Silnik chłodzony był powietrzem, a nie wodą, jak w prototypach. Zmieniono także kształt maski. Wyposażenie nadal miało być jednak mocno ascetyczne. Początkowo w jego skład wchodził tylko amperomierz i kilka przełączników.

Pokraczny wygląd prawił, że auto stało się celem żartów w prasie branżowej, zdobywając przydomki takie jak „brzydkie kaczątko” czy „blaszany ślimak”. Pomimo krytyki wyglądu samochód szybko zaczął się cieszyć olbrzymią popularnością, ze względu na niezawodność, prostotę obsługi i oszczędność paliwa. Szczególnie udane było zawieszenie zapewniające stabilność nawet podczas jazdy po krętych górskich drogach.

Citroën 2CV powstał w prawie 4 milionach egzemplarzy, a produkcję zakończono dopiero w 1990 roku. Szczyt popularności przypadł na lata 70. Samochód ten wyznaczył także trend dla małych, przednionapędowych aut miejskich, dominujących przez lata na zachodnioeuropejskim rynku. Powstało także wiele wersji specjalnych, jak np. wyprodukowana w liczbie 694 egzemplarzy Sahara. Był to pojazd terenowy, który posiadał drugi silnik umieszczony w bagażniku, co zapewniało napęd na obie osie. Dzisiaj jest to model szczególnie ceniony przez kolekcjonerów, a jego ceny sięgają nawet ok. 80 tysięcy euro.

Model samochodu wyprodukowany przez firmę Maisto posiada otwierane przednie drzwi oraz maskę, pod którą znajduje się miniaturowy dwucylindrowy silnik typu bokser. Citroën pochodzi z podarowanej Muzeum Narodowemu w Kielcach kolekcji Sławoja Gwiazdowskiego (1927–2009). Obiekt wraz z ponad dwustoma innymi miniaturami samochodów można podziwiać w ramach wystawy Historia motoryzacji w miniaturze.

Oprac. Michał Biłejszys

 

Bibliografia:

Donatorzy Muzeum Narodowego w Kielcach, Kielce 2008.

Fura K., Czar starych aut. Modele pojazdów Sławoja Gwiazdowskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, Kielce 2011, s.137-138.

Podbielski Z., Samochody francuskie, Warszawa 1986, s. 46-53.

 

Powrót