CCXX

CCXXCCXX
Stefan Gierowski (1925-2022)

1967–1968
olej, płótno
120,5 x 216 cm
MNKi/W/171

 

Stefan Gierowski studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Władysława Jarockiego, Zbigniewa Pronaszki, Karola Frycza i Jerzego Fedkowicza (dyplom 1948) oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie. Zdobywca nagrody na Arsenale w Warszawie w 1955 roku. Po raz pierwszy wystawiał w Kielcach w 1949.  

„[…] barwa, forma i materia są treścią obrazu i jedynym autonomicznym malarskim środkiem przekazu. Dawało to szansę istotnego pogłębienia moich wyobrażeń o rzeczywistości i opartego o fakty realistycznego widzenia przedmiotu moich zainteresowań, którym stał się problem światła i przestrzeni. Aby zachować dystans w stosunku do własnych intencji przekazu i uniknąć wszelkich możliwych nieporozumień, przyjąłem jako tytuł moich prac słowo „Obraz” (obraz czegoś) oraz wprowadziłem kolejną numerację rzymską (nie dla wszystkich czytelną). Tematem obrazów od tego czasu jest „przestrzeń” w pierwszym rzędzie jako pojęcie niedające się wyobrazić, ale również jako przestrzeń umowna, geometryczna lub podlegająca energii ingerującej w jej nieskończoność. Staram się różnymi drogami formalnymi namalować obraz przestrzeni zgodny z moim wyobrażeniem i wiedzą na ten temat (nie wychodząc poza dwuwymiarową płaszczyznę płótna). […] Uwaga: wszelkie rozważania teoretyczne uważam za konieczne dla uświadomienia sobie pewnych zjawisk, natomiast bezużyteczne przy malowaniu. Trzeba by zastąpić słowa barwami, bo wydaje mi się, że słowo jest uboższe niż barwa.  / Malarstwo towarzyszy ludzkości – uzupełnia pamięć wyobraźni, jest sposobem porozumienia. […] Cieszyłbym się, gdyby obraz mój był traktowany jako partner do współżycia, z którym kontakt wzbogaca i zastanawia – a nie jako prowokacja ani przyjemność. […] Cenię jednak malarstwo sztalugowe szczególnie za to, że warsztat jest na tyle prosty, iż nie ukrywa wszelkich braków i nieudolności talentu, i myślenia warstwami efektów technologicznych i materialnych.” (B. Kowalska, Twórcy – postawy. Artyści mojej galerii, Kraków 1981, s. 102.)

 

Oprac. Iwona Rajkowska

Bibliografia

Oborny A., Kronika muzealna 1969, „Rocznik Muzeum Świętokrzyskiego” 1971, t. 7, s. 416.

Oborny A., Nowe obrazy w zbiorach Muzeum Świętokrzyskiego (1969), „Rocznik Muzeum Świętokrzyskiego” 1971, t. 7, s. 289. 

Rajkowska I., Współczesne malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach / The Polish Contemporary Painting at the National Museum in Kielce, Kielce 2007, s. 92–93.

 

Wystawy 

Malarstwo Polski Ludowej – Tendencje – Kierunki, Muzeum Narodowe w Kielcach 1979

Współczesne malarstwo polskie ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Narodowe w Kielcach 1998–1999

Powrót