Afrykańska podróż Henryka Sienkiewicza a powieść W pustyni i w puszczy Uczestnicy lekcji poznają Henryka Sienkiewicza jako podróżnika, dowiedzą się, jak przebiegała niebezpieczna, a zarazem fascynująca wyprawa pisarza do Afryki. Zobaczą ciekawe pamiątki, które przywiózł do Polski i przeczytają barwne fragmenty listów autora W pustyni i w puszczy na temat Czarnego Lądu. Lekcja odpowie na pytanie, w jakim stopniu wyprawa afrykańska przyczyniła się do powstania najsłynniejszej powieści dla dzieci i młodzieży.
|
Szkoła podstawowa kl. I–VIII |
Quo vadis – powieść na miarę Nobla? Lekcja poświęcona rzymskiej epopei Henryka Sienkiewicza, która przyniosła mu międzynarodową sławę. Niezwykle ciekawa jest geneza powstania powieści, napisanej pod wpływem podróży do Wiecznego Miasta. Quo vadis przyczyniła się do otrzymania przez Sienkiewicza Nagrody Nobla, którą ostatecznie przyznano pisarzowi „za całokształt twórczości”. Podczas lekcji opowiemy o wybranych aspektach związanych z początkami chrześcijaństwa, które zostały ujęte w książce.
|
Szkoła podstawowa kl. I–VIII
|
Pierwszy polski literacki Nobel Lekcja poświęcona jednemu z najważniejszych wydarzeń z życia Henryka Sienkiewicza – Literackiej Nagrodzie Nobla, którą otrzymał w 1905 roku za całokształt twórczości. Omówione zostaną okoliczności przyznania Sienkiewiczowi wyróżnienia i wszystkie związane z tym perypetie – podróż do Sztokholmu oraz uroczystość odebrania nagrody z rąk króla Szwecji. Dzięki fragmentom listów uczestnicy przekonają się, co w tym czasie pisarz przeżywał, jak płomienną i patriotyczną przemowę wygłosił wśród najznamienitszych osobistości ówczesnego świata.
|
Szkoła podstawowa kl. I–VIII
|
Krzyżacy – powieść jubileuszowa Lekcja dotyczy genezy powstania powieści, ukończonej w roku 1900, czyli w roku jubileuszowym Henryka Sienkiewicza. Opowiemy o źródłach, z których pisarz korzystał, o tym co go inspirowało i w jaki sposób gwara podhalańska pomogła mu w odtworzeniu języka używanego przez Polaków w średniowieczu. Część spotkania poświęcimy tzw. kodeksowi rycerskiemu oraz wybranym zagadnieniom z historii Polski – czasom panowania króla Władysława Jagiełły, konfliktom z zakonem krzyżackim, bitwie pod Grunwaldem.
|
Szkoła podstawowa kl. V–VIII
|
Z wizytą u Henryka Sienkiewicza Lekcja o tym, jak mieszkał Henryk Sienkiewicz. Gdzie w Oblęgorku była kuchnia, pokoje dla dzieci i gości, co jadano, jakie upodobania mieli domownicy. Uczestnicy poznają niezwykłą historię domu noblisty oraz codzienne życie jego mieszkańców sprzed stu dwudziestu lat. Prezentacja multimedialna, zawierająca fotografie, fragmenty listów i zachowanych wspomnień, pozwoli przenieść się uczestnikom w czasie i poczuć jak gość oblęgorskiego pałacyku.
|
Szkoła podstawowa kl. I–VIII
|
Trylogia – dziwne materii pomieszanie Trylogia stanowi niewyczerpane źródło inspiracji. Dla Henryka Sienkiewicza dzieło miało znaczenie przełomowe. Sprawiło, że stał się jednym z najpopularniejszych polskich pisarzy. Na Ogniem i mieczem, Potopie i Panu Wołodyjowskim wychowywały się pokolenia Polaków. Podczas lekcji opowiemy o genezie oraz recepcji Trylogii. Przybliżymy sylwetki najważniejszych bohaterów i przedstawimy ich historyczne odpowiedniki.
|
Szkoła podstawowa kl. V–VIII
|
Latarnik – patriotyzm na obczyźnie Lekcja poświęcona będzie przedstawieniu kreacji Skawińskiego – tytułowego latarnika noweli Henryka Sienkiewicza. Wspólnie przybliżymy historię emigranta szukającego swojego miejsca w świecie i zastanowimy się, w czym uwidacznia się jego tęsknota za ojczyzną oraz jak próbuje sobie z nią radzić. Zwrócimy uwagę na tragizm postaci i wielokontekstową, literacko-historyczną wartość utworu.
|
Szkoła podstawowa kl. VII–VIII
|
Imaginarium przyrodnicze Henryka Sienkiewicza Jak wygląda relacja człowieka, który po raz pierwszy w życiu widzi lwa? Jakich słów używa, żeby wyrazić zachwyt nad dzikim, nieznajomym stepem tak różnym od polskich łąk i lasów? Lekcja służy zgłębieniu wiedzy o warsztacie pisarskim noblisty i potrzebie tworzenia bazy wiedzy o świecie. Poznamy Sienkiewicza w roli odkrywcy i edukatora, który w trudnych dla Polaków czasach „zabierał swoich czytelników w dalekie podróże”.
|
Szkoła podstawowa kl. VII–VIII
|