Na muzealne lekcje online można się zapisywać od 15 lutego 2021 r. Zajęcia będą dostosowane do potrzeb uczniów. Mogą mieć charakter wprowadzający, rozszerzający lub powtarzający. Lekcje są płatne.
Tematy zajęć: | Grupa wiekowa |
Cykl dziecięcy: | |
Podczas lekcji opowiemy o najciekawszych przygodach Stasia i Nel w Afryce. Wraz z uczestnikami odpowiemy na pytanie, czym jest pustynia i fatamorgana, piramidy, baobab. Pokażemy niezwykłe przedmioty, które towarzyszyły Henrykowi Sienkiewiczowi podczas jego wyprawy na Czarny Ląd, m.in. aparat fotograficzny i kufer podróżny. |
Szkoła podstawowa (kl. I-III) |
Lekcja będzie opowieścią o tym, kim był rycerz, o jego niezwykłym stroju, ciekawych zwyczajach i kolorowych herbach. Porozmawiamy o wspaniałych zamkach, w których mieszkali zamożni rycerze, wyjaśnimy, kim był giermek i dlaczego tak bardzo cenionymi niegdyś zwierzętami były konie. |
Szkoła podstawowa (kl. I-III) |
Na zajęciach dzieci dowiedzą się jak wyglądało życie Henryka Sienkiewicza i jego rodziny w Oblęgorku 120 lat temu. Gdzie mieściła się biblioteka pisarza, a gdzie sala bilardowa, dlaczego kuchnia była zlokalizowana w piwnicy, co autor Trylogii jadał na śniadanie, a co na obiad? Pokażemy cenne pamiątki, których na co dzień używano w pałacyku. Odpowiemy na pytanie, dlaczego Oblęgorek były dla pisarza wyłącznie letnią rezydencją i co mają z tym wspólnego zachowane do dziś piękne piece kaflowe. |
Szkoła podstawowa (kl. I-III) |
Cykl biograficzny: |
Henryk Sienkiewicz – pisarz i człowiek Lekcja jest opowieścią biograficzną o Henryku Sienkiewiczu – o dzieciństwie noblisty, okresie edukacji, pracy dziennikarskiej, największych podróżach, rodzinie oraz działalności społecznej. Poruszymy też kwestie dotyczące twórczości pisarza, w tym genezę powstania jego największych dzieł: Trylogii, Quo vadis, Krzyżaków oraz W pustyni i w puszczy. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Pierwszy polski literacki Nobel Lekcja jest poświęcona jednemu z najważniejszych wydarzeń z życia pisarza – Literackiej Nagrodzie Nobla, którą otrzymał w 1905 roku za całokształt twórczości. Omówione zostaną okoliczności przyznania Sienkiewiczowi nagrody, wszystkie związane z tym perypetie, m.in. podróż do Sztokholmu, uroczystość odebrania nagrody z rąk króla Szwecji. Dzięki fragmentom listów uczestnicy zajęć będą mieli okazję przekonać się, co w tym czasie pisarz przeżywał, jak płomienną i patriotyczną przemowę wygłosił wśród najznamienitszych osobistości ówczesnego świata. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Oblęgorek – od narodu i dla narodu Lekcja przybliża historię daru narodowego i okoliczności, w jakich Henryk Sienkiewicz stał się najsłynniejszym mieszkańcem ziemi świętokrzyskiej. Opowiada o tym, jak doszło do powstania pierwszego w Polsce muzeum poświęconego nobliście. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Z wizytą u Henryka Sienkiewicza Czyli jak mieszkał Henryk Sienkiewicz, gdzie była kuchnia, pokoje dla dzieci i gości, co jadano, jakie upodobania mieli domownicy. Uczestnicy poznają niezwykłą historię Oblęgorka, dowiedzą się, jak wyglądało codzienne życie jego mieszkańców sprzed ponad stu lat. Prezentacja multimedialna, zawierająca liczne fotografie oraz fragmenty listów i zachowanych wspomnień, pozwali przenieść się w czasie do oblęgorskiego pałacyku. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Czas mierzony szwajcarskim zegarem Lekcja porusza jeden z najmniej znanych, a zarazem najciekawszych okresów w życiu Henryka Sienkiewicza. W 1914 roku, na dwa lata przed śmiercią, pisarz wyjechał do Szwajcarii, gdzie wraz z Ignacym Paderewskim kierował pracami Generalnego Komitetu Pomocy Ofiarom Wojny w Polsce. Celem organizacji była pomoc materialna dla Polaków poszkodowanych w wyniku działań pierwszej wojny światowej. Zanim Sienkiewiczowie opuścili Królestwo Polskie, wizytę w Oblęgorku złożyli pisarzowi Legioniści Józefa Piłsudskiego. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Cykl literacki: | |
„Krzyżacy” – jubileuszowa powieść Henryka Sienkiewicza Zajęcia dotyczą genezy powstania powieści, ukończonej w roku 1900, czyli w roku jubileuszowym Henryka Sienkiewicza. Opowiemy o źródłach, z których pisarz korzystał, o tym co go inspirowało i w jaki sposób gwara podhalańska pomogła mu w odtworzeniu języka używanego przez Polaków w średniowieczu. Dużą część spotkania poświęcimy wybranym zagadnieniom historii Polski – czasom panowania króla Władysława Jagiełły, konfliktom z zakonem krzyżackim, bitwie pod Grunwaldem. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
„Quo vadis” – powieść na miarę Nobla? Lekcja poświęcona jest rzymskiej epopei Sienkiewicza, która przyniosła mu międzynarodową sławę. Niezwykle ciekawa wydaje się geneza powstania powieści, napisanej pod wpływem podróży do Wiecznego Miasta. Powieść Quo vadis w dużej mierze przyczyniła się do otrzymania Nagrody Nobla, którą przyznano pisarzowi „za całokształt twórczości”. Prowadzący spotkanie opowie o początkach chrześcijaństwa oraz przytoczy kilka wybranych zagadnień z kart powieści. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Afrykańska podróż Henryka Sienkiewicza a powieść „W pustyni i w puszczy” Uczestnicy lekcji poznają Henryka Sienkiewicza jako wielkiego podróżnika, dowiedzą się, jak przebiegała najbardziej niebezpieczna, a zarazem fascynująca wyprawa pisarza do Afryki. Zobaczą wiele ciekawych pamiątek, w tym fotografie i trofea myśliwskie. Przeczytają barwne fragmenty listów autora W pustyni i w puszczy na temat Czarnego Lądu i przede wszystkim dowiedzą się, w jakim stopniu wyprawa przyczyniła się do powstania tej powieści. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Trylogia – dziwne materii pomieszanie Trylogia stanowi niewyczerpane źródło inspiracji. Dla Henryka Sienkiewicza dzieło to miało znaczenie przełomowe. Sprawiło, że stał się jednym z najpopularniejszych polskich pisarzy. Na Ogniem i mieczem, Potopie i Panu Wołodyjowskim wychowywały się pokolenia Polaków. Podczas lekcji opowiemy o genezie oraz recepcji Trylogii. Przybliżymy sylwetki najważniejszych bohaterów i przedstawimy ich historyczne odpowiedniki. Grupa docelowa: szkoły podstawowe (klasy V–VIII), ponadpodstawowe |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Sienkiewicz jako dramatopisarz Henryk Sienkiewicz był autorem nie tylko powieści historycznych, obyczajowych oraz nowel, ale stworzył też kilka dramatów scenicznych. Nie są one powszechnie znane, co nie oznacza, że geneza ich powstawania oraz recepcja, nie są interesujące – wręcz przeciwnie. Lekcja ma na celu przybliżyć ten mniej znany aspekt twórczości noblisty oraz opowiedzieć o jego wielkiej miłości do teatru. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Cykl historyczny: |
|
Od Ziemi Świętej po Grunwald – historia zakonu krzyżackiego Zakon Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie, czyli zakon krzyżacki, od wieków wywołuje wśród Polaków negatywne skojarzenia. 15 lipca 1410 roku połączone siły polsko-litewskie stoczyły przeciwko Krzyżakom jedną z największych bitew średniowiecznej Europy. Podczas zajęć opowiemy, jak to się stało, że niemiecki zakon, którego początki związane były z ochroną pielgrzymów w Ziemi Świętej, utworzył własne państwo na terenie naszego kraju, jak wyglądała struktura wewnętrzna, polityka gospodarcza i społeczna państwa rządzonego przez wielkiego mistrza. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Żelaźni jeźdźcy. Husaria, czyli najlepsza i najpiękniejsza jazda świata W polskiej tradycji utrwalił się obraz konnych rycerzy z charakterystycznymi skrzydłami dopinanymi do zbroi lub siodeł. Husaria w XVI i XVII wieku budziła prawdziwy postrach, a zarazem podziw wśród wrogów Rzeczypospolitej. Do dziś uważana jest za jedną z najlepszych formacji jazdy w historii wojskowości. Zajęcia mają na celu odpowiedzieć na pytanie, skąd wzięła się husaria, jakiego uzbrojenia używała, kto do niej należał i czy faktycznie była aż tak doskonałą formacją w wojsku polskim. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
„Po staremu ogniem, mieczem, wytniem, spalim i usieczem”. Kozacy zaporoscy a Trylogia Kozacy zamieszkiwali tajemnicze Dzikie Pola, które w powieści Ogniem i mieczem barwnie opisał Henryk Sienkiewicz. Czy jego wizja Kozaczyzny była zgodna z rzeczywistością? Kto zbudował Sicz Zaporoską i dlaczego stanowiła ona fenomen na skalę światową? Jaką rolę odegrało wojsko kozackie w historii Polski? Na te oraz inne pytania odpowiemy podczas zajęć. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Odwrócony obraz – kniaź Jarema Lekcja będzie próbą odpowiedzenia na pytanie, jakim człowiekiem był naprawdę książę Jeremi Wiśniowiecki. Czy jego obraz ukazany przez Henryka Sienkiewicza w Ogniem i mieczem, jako dzielnego wodza próbującego powstrzymać bunt Chmielnickiego, jest zgody z ustaleniami historyków? A może książę miał drugie, mroczniejsze oblicze i był typowym przedstawicielem XVII-wiecznej magnaterii? |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Czarna legenda cesarza Nerona Czy Neron faktycznie podpalił Rzym, bezwzględnie rozprawił się z pierwszymi chrześcijanami i z zimną krwią wymordował członków własnego rodu? Być może negatywny wizerunek władcy funkcjonujący na przestrzeni wieków jest przerysowany, a każde jego „szaleństwo” można logicznie wytłumaczyć? Podczas lekcji prowadzący zajęcia przedyskutują powyższe kwestie wraz z uczestnikami. |
Szkoła podstawowa i ponadpodstawowa |
Koszt zajęć: 50 zł.
Rezerwacja zajęć online krok po kroku:
- Wybierz temat zajęć online i sprawdź, w jakim oddziale są prowadzone.
- Zadzwoń pod numer telefonu lub wyślij e-mail do odpowiedniego oddziału, aby ustalić termin zajęć (podaj liczbę osób, szkołę, klasę, adres e-mail). Rezerwacji należy dokonać z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.
Pałacyk Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku:
tel. 41 303 04 26 wew. 105 lub e-mail: oblegorek@mnki.pl
- Po umówieniu zajęć należy dokonać wpłaty, wykorzystując poniższe dane:
Muzeum Narodowe w Kielcach, pl. Zamkowy 1, 25-010 Kielce
numer konta: 86 8493 0004 0000 0059 7526 0003 (Bank Spółdzielczy II Oddział w Kielcach)
-
Następnie należy wypełnić formularz płatności, znajdujący się na stronie internetowej www.mnki.pl i przesłać go na adres e-mail oblegorek@mnki.pl wraz z potwierdzeniem przelewu. Faktura za zajęcia zostanie przesłana drogą e-mailową lub pocztą tradycyjną po zajęciach (opcja do wyboru w formularzu płatności).
- Zamawiający ma obowiązek zapoznania się z regulaminem zajęć oraz zapoznania z nim uczestników.
- Zajęcia online odbywają się poprzez platformę Microsoft Teams, organizator, najpóźniej w dniu zajęć, przesyła link do spotkania, który Zamawiający ma obowiązek rozesłać wszystkim uczestnikom. Istnieje możliwość dołączenia organizatora zajęć do spotkania z uczestnikami. (Wybór opcji do uzgodnienia).
W spotkaniu można wziąć udział za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu.
Maksymalna liczba uczestniczących w lekcji online to 30 osób.
Obecność nauczyciela na zajęciach jest obowiązkowa.