Zajęcia edukacyjne

Zajęcia trwają 45 minut.
Opłata za jedno spotkanie wynosi 5 zł od osoby.

Rezerwacji zajęć można dokonać:

telefonicznie: 41 344 57 92
e-mailem: zeromski@mnki.pl 

Prosimy o zgłaszanie grup najpóźniej tydzień przed planowaną wizytą. Ważne są jedynie potwierdzone rezerwacje. Prosimy o wcześniejszą informację w przypadku rezygnacji.


Zajęcia edukacyjne w Muzeum Stefana Żeromskiego w Kielcach 

TEMAT ZAJĘĆ

 

GRUPA WIEKOWA

Kto Ty jesteś? Polak mały
Zajęcia mające na celu kształtowanie tożsamości narodowej. Dzieci zapoznają się z genezą i pochodzeniem najważniejszych polskich symboli narodowych. Poznają także słowa i melodię hymnu narodowego. Poprzez zabawę zapoznają się z mapą Polski oraz barwami narodowymi.

 

Szkoła podstawowa
kl. I–III

Świętokrzyskie - legendarna kraina
Region świętokrzyski słynie z wielu podań i legend. Uczestnicy zajęć dowiedzą się: dlaczego pielgrzym świętokrzyski został zmieniony w kamień, o której godzinie czarownice spotykały się na Łysicy i dlaczego symbolem Kielc jest kieł. Dzieci i młodzież wcielą się w rolę pielgrzyma świętokrzyskiego oraz przymierzą tradycyjny świętokrzyski strój – regionalną zapaskę. 

 

Szkoła podstawowa

kl. I–III

Mój ród - drzewo genealogiczne
Dzieci dowiedzą się, czym jest drzewo genealogiczne, jaki cel przyświeca tworzeniu genealogii rodziny, jakie są zasady tworzenia spisów przodków, w jaki sposób graficznie przedstawić powiązania rodzinne, dlaczego każdy z nas powinien dbać o rodzinne pamiątki – fotografie, portrety, dokumenty. Uczestnicy będą też mogli stworzyć drzewo genealogiczne własnej rodziny.

 

Szkoła podstawowa

kl. I–III

Bazgrolić, gryzmolić, czyli o trudnej sztuce kaligrafii
Zajęcia edukacyjne, podczas których uczniowie spróbują swoich sił w sztuce starannego pisania. Stalówki w obsadkach, czysta biała kartka z umieszczoną pod nią rygą i wzornikiem jako „pomocą naukową” to warsztat pracy, z którym będą musieli zmierzyć się uczniowie.

 

Szkoła podstawowa

kl. I–VIII

Szkoła moich przodków
Uczestnicy zajęć będą mogli zobaczyć, jak wyglądała dawno temu szkolna sala, usiąść na drewnianych ławkach, oprzeć dłonie na pulpicie, w którym znajdują się otwory na szklane kałamarze. Wszystko to przybliży uczniom atmosferę XIX-wiecznej szkoły. Oprócz tego poznają nazwy oraz przeznaczenie przedmiotów, które dziś wyszły z użycia, jak np. dyscyplina, stalówka, obsadka. Dowiedzą się jak i za co karano uczniów w szkole oraz dlaczego noszenie mundurków to nie „obciach”. Chętni przymierzą szkolny mundur, założą na plecy drewnianą teczkę i będą mogli poklęczeć na grochu.

 

Szkoła podstawowa

kl. I–VIII

Twórcy niepodległej Polski
Celem zajęć jest zaprezentowanie uczniom postaci Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Stefana Żeromskiego, a także ich wkładu w budowanie niepodległego państwa polskiego. Uczestnicy zajęć poznają okoliczności odzyskania niepodległości oraz problemy, na jakie natrafiło państwo polskie w pierwszych latach wolności.

 

Szkoła podstawowa

kl. VII–VIII

Zajęcia towarzyszące wystawie czasowej "Poza ramami. Literackie inspiracje w grafice. François Villon Wielki i Mały testament"

 

 

O księżniczkach i rycerzach
Najmłodsi uczniowie i uczennice szkoły podstawowej wezmą udział w niezwykłej podróży w czasie do świata księżniczek, zamków, rycerzy oraz smoków. Przekonają się, jak wyglądały ówczesne budowle, jakie stroje wtedy noszono, czym zajmowały się średniowieczne damy. Zastanowią się także, jakie cechy charakteru powinien mieć rycerz i czy rycerskość nadal jest ważna.

 

 

Szkoła podstawowa

kl. I–III

 

Budujemy średniowieczne miasto
Uczestnicy zajęć edukacyjnych dowiedzą się, jak wyglądały miasta w średniowieczu oraz odpowiedzą na pytanie dlaczego właśnie tak. Poznają także ich ówczesnych mieszkańców. Przekonają się, jakie wiedli życie i czym się zajmowali. Każdy z uczniów będzie mógł wcielić się w średniowiecznego planistę i zaprojektować własny gród.

  Szkoła podstawowa klasy IV–VI 

Od pomysłu do książki
Uczniowie dowiedzą się, jak wyglądała kiedyś i jak wygląda dzisiaj droga książki – od pomysłu do trafienia w ręce czytelnika. Będą mieli okazje przekonać się, co należy do obowiązków pisarza, wydawcy, redaktora, ilustratora, drukarza i bibliotekarza. Zadaniem każdego uczestnika będzie stworzenie zarysu fabuły własnej książki i przedstawienie jej w formie ilustracji.

 

Szkoła podstawowa
klasy IV-VIII