13 WRZEŚNIA

Cykl: Historyczna z kalendarza

Model Ferrari 250 GTO 1962, metal, plastik, guma, skala 1:18, Burgano, Włochy, 1984Marka Ferrari od początku swojego istnienia związana była ze sportem motorowym. W roku 1929 Enzo Ferrari założył zespół Scuderia Ferrari (z wł. stajnia), który podlegał przedsiębiorstwu Alfa Romeo i startował na ich samochodach. Po dziewięciu latach matczyna organizacja powołała w miejsce Ferrari nowy zespół – Alfa Corse. W 1939 roku Enzo opuścił pracodawcę, aby założyć własną grupę, jednak przez 4 lata nie mógł używać nazwy Ferrari. Założył więc przedsiębiorstwo o tymczasowej nazwie Auto Avio Construzioni, które znalazło swoją siedzibę w dawnych budynkach Scuderia Ferrari, a oficjalną działalność rozpoczęło 13 września 1939 roku.

Debiutanckim samochodem oznaczonym nazwiskiem konstruktora było Ferrari 125 S, które wygrało swój pierwszy wyścig 20 maja 1947 roku na torze Terme di Caracalla, gdzie walczono o Grand Prix Rzymu. Był to początek sukcesów aut ze stajni Ferrari, której właściciel jednocześnie rozumiał, że będzie potrzebował źródła utrzymania dla swojego zespołu. Od tego momentu konstruował więc również niewielką liczbę pojazdów przeznaczonych na rynek komercyjny.

Obecnie Ferrari nadal produkuje limitowane serie tak aut wyścigowych, jak i komercyjnych. Jedną z najbardziej znanych i najdroższych konstrukcji jest Ferrari 250 GTO, produkowane w latach 1962–1964. Model ten wyróżniał się wówczas spośród konkurencji m.in. aerodynamicznym kształtem karoserii, która wyprzedzała swoją epokę.

_______________
Fot. Model Ferrari 250 GTO 1962, metal, plastik, guma, skala 1:18, Burgano, Włochy, 1984.
Wystawa Historia motoryzacji w miniaturze.


POWRÓT