17 PAŹDZIERNIKA

Cykl: Historyczna kartka z kalendarza

Model Chevroleta Bel Air 1957, metal, plastik, guma, skala 1:18, Road Tough, Chiny, ok. 1995Kryzys naftowy z 1973 roku okazał się jednym z tych wydarzeń, które wpłynęły na historię motoryzacji. 17 października 1973 roku, w trakcie wojny Jom Kippur, państwa arabskie zrzeszone w OPEC – organizacji producentów ropy naftowej – postanowiły podnieść ceny ropy w odpowiedzi na amerykańskie wsparcie dla państwa Izrael. Był to początek poważnego kryzysu gospodarczego, który w Stanach Zjednoczonych przyniósł kres panowania tzw. krążowników szos.

Klasyczne muscle cary – auta z silnikami o bardzo dużych pojemnościach – jak Dodge Challenger czy Pontiac GTO zaczęły znikać z ofert już w 1974 roku. Niektóre z nich, na przykład Ford Mustang, przestały oferować silniki o dużej pojemności. Podobnie było z krążownikami szos, pomimo że przetrwały jeszcze przez jakiś czas. Dobry przykład stanowi legenda motoryzacji, jaką jest Chevrolet Bel Air. Ostatni model przeznaczony na rynek amerykański pojawił się w 1970 roku i produkowany był do roku 1975. Oferował on jeszcze pełną gamę silników jak modele sprzed kryzysu naftowego. Nie cieszył się jednak dostatecznym zainteresowaniem, więc koncern General Motors podjął decyzję o zaprzestaniu jego produkcji na rynek w USA. W 1976 roku pojawiła się jeszcze jedna generacja tego pojazdu, przeznaczona na rynek kanadyjski i oferująca silniki średnich rozmiarów, wpisujące się w trend zmniejszania konsumpcji paliwa w ówczesnych samochodach.

Czerwony model legendarnego Chevroleta Bel Air z końca lat 50. ubiegłego wieku – w wersji z 2-drzwiowym nadwoziem coupe ze złożonym dachem, biało-czerwoną tapicerką i srebrnymi kołami z biało-czarnym ogumieniem – możecie zobaczyć na wystawie Historia motoryzacji w miniaturze w Muzeum Dialogu Kultur.

 Model Chevroleta Bel Air 1957, metal, plastik, guma, skala 1:18, Road Tough, Chiny, ok. 1995

_______________
Fot. Model Chevroleta Bel Air 1957, metal, plastik, guma, skala 1:18, Road Tough, Chiny, ok. 1995

 

POWRÓT