22 WRZEŚNIA

Cykl: Historyczna kartka z kalendarza

W roku 1971 władze ogłosiły przystąpienie do produkcji Fiata 126p. Nowy polski samochód małolitrażowy miał być wytwarzany na licencji włoskiego koncernu Fiat, który produkował model 126 w latach 1972–1980. Pierwsze polskie maluchy zjechały z linii montażowej w czerwcu 1973 roku. Auta produkowano w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej i w Tychach.

Zainteresowanie „małym Fiatem“ było tak duże, że w 1981 roku rząd wprowadził losowania przydziałów. Osoba zainteresowana musiała wnieść przedpłatę, na podstawie której losowano datę przydziału pojazdu. Dla największych pechowców data odbioru przypadała dopiero na lata 2000. Z uwagi na popyt przewyższający podaż, kwitł rynek używanych samochodów, a osoby które otrzymały swojego wymarzonego malucha często sprzedawały go z wielokrotnym przebiciem ceny nowego auta. Pierwsze egzemplarze Fiata 126p kosztowały około 69 tysięcy złotych, a na rynku wtórnym można było go nabyć za 120 tysięcy. Dla pełnego obrazu sytuacji należy dodać, że w połowie lat 70. przeciętna pensja wynosiła 3–4 tysiące złotych miesięcznie.

Maluch został wycofany z produkcji 22 września 2000 roku, 27 lat po rozpoczęciu montażu.
Z rodzimych fabryk wyjechało w sumie ponad 3 300 000 wszystkich wersji tego samochodu. Modelu tego jednego z najbardziej popularnych polskich aut nie mogło zabraknąć również na naszej wystawie stałej Historia motoryzacji w miniaturze w Muzeum Dialogu Kultur, oddziale Muzeum Narodowego w Kielcach.

_______________

Fot. Model Fiata 126p z 1973 roku, plastik, metal, skala 1:43, Polska, 1973–1990.

POWRÓT